"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Bekerja dan Berehat Perlu Seimbang.

Assalamualaikum.

En. Qusyairi dan saya sama-sama bekerja sepenuh masa di sebuah institusi pengajian tinggi. Antara kami berdua, beban kerja sama banyak dan sama berat. Cuma En. Qusyairi lebih banyak terlibat dengan program dan aktiviti, manakala saya pula banyak terlibat dengan pengurusan dan hal-hal jabatan. Tetap pening kepala dan stress kami kongsi sama-sama. Hehe.

Lumrah kerja kami, ada masanya perlu ke mesyuarat atau bengkel di luar kawasan. Hujung minggu lepas, kami telah sama-sama terlibat dengan bengkel di sebuah Golf Club di tepi pantai. Cuaca sangat panas, dan kami dah terbiasa hujung minggu adalah waktu rehat bersama keluarga. Bila perlu bekerja begitu, terasa letih.

Untuk menghilangkan stress dan letih itu, sebaik habis bengkel kami suami isteri terus memecut ke Kuala Lumpur membeli-belah barang-barang yang sudah lama kami mau beli. Banyak berhabis pada pakaian dan beberapa keperluan lain. Walaupun badan letih, tapi stress memang hilang.

Pointnya bukan nak kata kena bershopping baru stress kurang, tapi perlunya keseimbangan antara bekerja dan berehat. Bayangkan kami suami-isteri bekerja sepenuh masa, dan kerja kami bukan habis setakat waktu pejabat. Sentiasa ada kerja yang perlu dibawa balik rumah. Dalam masa sama kami berdua menjalankan perniagaan di internet. Dan hujung-hujung minggu kami berdua masih sediakan masa untuk pulang melawat orang tua, satu kampung di selatan, satu kampung lagi di utara.

Perbelanjaan rumah kami lebih daripada cukup, malah mampu sangat berkongsi rezeki ini dengan Si Kuning, ayah dan emak ayah serta sekali sekala belanja adik beradik makan sedap-sedap atau beli barang keperluan. Tapi kami tetap berniaga sampingan kerana kepuasan hati yang kami dapat daripada perniagaan itu sendiri. Tekanan kerja dan tekanan perniagaan tak perlu cerita. Letihnya membahagikan masa antara kerja sepenuh masa, kerja sampingan, keluarga dan privasi kami sendiri memang tak terhingga.

Tapi kami cari jalan untuk bergembira. Berehat dan bergembira :)

Sentiasa ada masa untuk kami bersiar-siar atau bercuti. Bila-bila tergerak hati terasa letih dan perlu berehat, kami akan pecut ke mana-mana. Kadang-kadang kami sekadar berjalan pusing-pusing bandar lihat lampu malam-malam. Kadang-kadang pergi makan di restoran istimewa walaupun tanpa sebab yang istimewa. Kadang-kadang kami menonton wayang. Ada saja. Macam hujung minggu lepas, letih berbengkel kami ganti dengan membeli-belah. Badan memang penat, tapi yang penting hati tenang dan gembira.

Sebab itu bekerja dan berehat perlu seimbang. Jangan kerja gila-gila, nanti betul-betul gila jadinya. Haha. Berehat berlebihan pun sia-sia, tak menikmati hidup sepenuhnya. Yang penting, jangan malas dan jangan tertekan. Sederhana saja dalam segalanya. InshaAllah rezeki cukup untuk kita kongsi dan zakatkan :)

Kat bawah ni gambar buah hati saya, En. Qusyairi hujung minggu lepas. Gambar saya tak ada, En. Qusyairi taknak kongsi. Beliau nak tengok seorang diri. Cemburu kalau orang lain tatap gambar isterinya. Poyolah. Haha.

Pening nak makan mana dulu.

Gaya mesti lebih. Kena tak kena belakang kira.


Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...