"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Tips: Petua Perut Rata


Assalamualaikum.

Raya dah semakin dekat. Masing-masing ligat mencari baju raya sekarang ni. Ada macam-macam fesyen di pasaran, fesyen mana satu yang jadi pilihan anda? Saya pun sibuk juga nak dekat raya ni, asyik jadi orang tengah antara pelanggan dan tukang jahit. Tak ambil komisyen pun, cuma tolong-tolong kawan yang dah terlewat hantar baju untuk tempahan raya. Yalah, ramai tukang jahit dah tak ambil tempahan lagi sekarang ni.

Nak raya ni, dan bercerita tentang baju raya, ramai merungut kenapa baju-baju siap di pasaran banyak sasarkan kepada pelanggan kurus saja. Pendapat saya, baguslah begitu kan. Supaya kita berjaga-jaga jangan sampai terlebih berat badan. Tengok pakaian cantik-cantik di pasaran untuk orang kurus, boleh jadi motivasi supaya kita lebih peka menjaga kesihatan dan mengawal berat badan. Lebih-lebih lagi musim raya nanti, makanan sedap banyak terhidang. Jangan sampai mengikut nafsu dan makan sehingga memudaratkan kesihatan. 

Gambar ihsan Google. Takmau perut rata lemak ye hehe.
Jadi hari ni saya nak kongsi tips yang saya jumpa tentang mendapatkan perut rata. Tips ni saya kreditkan kepada Lovely Za. Terima kasih berkongsi ilmu :)
  1. Makan dengan sihat dan mengurangkan makanan ringan. Menggantikan gula-gula dan "jajan" atau "cikedis" dengan buah-buahan dan sayur-sayuran. Anda akan melihat perbezaannya.
  2. Banyak makan protein tanpa lemak. Kacang dan daging tanpa lemak juga agak baik untuk anda selagi anda tidak makan lemak!
  3. Makan bijirin penuh. Iaitu dengan mencari label yang mengatakan "100% whole wheat" atau "100% whole grain" dan bukan hanya "tepung gandum." Bijirin memastikan anda rasa "penuh" dan masih kenyang lagi, ia juga boleh membantu dengan penurunan berat badan dan mendapat perut yang rata.
  4. Makan produk tenusu rendah lemak. Beralih daripada tenusu yang tinggi lemak kepada pilihan yang rendah lemak, yang kaya dengan protein dan vitamin B6.
  5. Makan makanan dengan pengambilan yang lebih kecil sepanjang hari. Makan hanya cukup sehingga anda berasa kenyang.
  6. Tunggu sehingga anda berasa hampir lapar lagi sebelum makan. Memberi tumpuan kepada hanya makan makanan yang sihat, dan mengelakkan makan gula-gula ia hanya akan membuat anda berasa letih dan akan menyebabkan anda mengidamkannya lagi. Ia adalah sesuatu yang tidak sihat.
  7. Ambil sedikit masa di antara setiap masa menggigit makanan apabila makan. Ia akan membantu anda untuk menyedari apabila anda penuh. (Makan dengan perlahan, jangan gelojoh).
  8. Makan makanan yang berindeks rendah glisemik. Makanan ini mengambil masa yang lama untuk mencerna, supaya anda berasa kenyang lebih lama. Badan anda perlahan-lahan akan menyerap nutrien supaya dapat mengelakkan kejatuhan mendadak gula dalam darah anda sehingga waktu makan berikutnya. Antara yang terbaik makanan rendah GI adalah:
    • Kubis
    • Lobak
    • Saderi
    • Timun
    • Zucchini
    • Daun salad gelap
    • Bawang
    • Pir
    • Tomato
    • Brokoli
    • Pisang
    • Epal
    • Beri
  9. Jangan makan apa-apa selama kira-kira dua jam sebelum anda tidur. Badan anda lambat memproses apabila anda tidur makanya badan tidak boleh mencerna makanan dengan betul ketika tidur.
  10. Minum Air. Anda perlu menggantikan semua minuman biasa anda dengan air, terutamanya soda dan minuman bergula. Air akan menjadikan anda lebih mudah untuk menurunkan berat badan. Pertimbangkan air berperisa sebagai alternatif jika perlu.
  11. Minum air limau dikatakan cara semulajadi bagi mempercepatkan metabolisme anda. Cuba memerah limau ke dalam segelas air sejuk menyegarkan, ia minuman yang sihat.
  12. Air kencing anda harus berwarna kuning atau warna yang jelas; kuning gelap dengan bau boleh menjadi tanda bahawa anda adalah dehidrat (kering).
  13. Sila ingat bahawa jika anda minum terlalu banyak air, perut anda akan berkembang menyebabkan ia menjadi lebih besar dan ia akan membuat anda lebih lapar. Hanya minum air yang cukup untuk membuat anda berpuas hati.
  14. Kurangkan pengambilan garam. Garam menyebabkan badan anda mengekalkan air yang menyebabkan anda kelihatan kembung-terutama di bahagian abdomen anda. Jika boleh, cuba menggantikan makanan yang tinggi garam dengan pilihan yang lebih sihat.
  15. Tiada pengambilan alkohol. Satu botol arak sebenarnya mempunyai kira-kira 600 kalori di dalamnya! Dah tentu bagi yang beragama Islam, ianya haram.
Semoga artikel ini memberi manfaat. Kita bukan sekadar mau cantik, kerana cantik itu cuma di pandangan mata manusia. Yang lebih penting, kita perlu jaga kesihatan. Dan jangan lupa kalau dah rata perut tu, tak perlulah pakai pakaian yang ketat atau menampakkan bentuk badan pula. Nanti berdosa. Hehe. Selamat menjaga kesihatan semua :)


Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...