"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Ibubapa: Jadual Makan Bayi 9-12 Bulan

Assalamualaikum.

9 BULAN
Pada usia bayi 9 bulan, eloklah jika makanan bayi dipekatkan sedikit untuk memberi tekstur supaya bayi terus berminat untuk makan. Sedikit-sedikit mulakan dengan menambah butiran nasi,oatmeal atau pasta ke dalam bubur bayi. Selain menambahkan tekstur, ia dapat menambah perasa juga.

Pada tahap ini, ibubapa boleh menambah pelbagai jenis makanan ke dalam menu bayi. Antaranya ialah ayam, daging merah dan keju. Waktu ini juga adalah waktu yang sesuai untuk memperkenalkan bayi kepada makanan jejari (finger food) seperti bijirin, buah-buahan yang dipotong kecil dan sayuran yang didadu.


10 BULAN
Pada umur bayi 10 bulan, anda boleh masak menu yang boleh dinikmati oleh seluruh keluarga - termasuk bayi anda! Jika anda makan pasta sebagai makan malam, ambil sedikit dan kisarkan sehingga anda dapat kepekatan yang sesuai dengan bayi anda. Dengan cara ini, anda dapat kurangkan masa di dapur untuk menyediakan makanan khas untuk bayi. Selain itu, jika ada makanan lebih, anda boleh terus kisarkan menjadi puri untuk anak anda. Mudahkan?

MAKANAN JEJARI (FINGER FOOD)
Pentingnya memperkenalkan bayi kepada finger food supaya bayi belajar menyuap makanan sendiri. Berikan sudu kepada bayi dan sediakan makanan bayi dengan kepekatan yang mudah untuk bayi menyuap dari mangkuk ke mulutnya. Makanan yang boleh digenggam perlu disediakan setiap kali makan. Contohnya sediakan buah atau sayuran yang dipotong kecil supaya bayi dapat ambil dan suapkan ke mulut. Jika bayi anda tiada alahan dan mendapat kebenaran doktor, kekacang termasuk walnut, gajus dan badam boleh dijadikan snek yang mudah dan lazat. Malah kaya dengan protein juga.


Dalam entri akan datang, saya akan kongsi beberapa resepi yang mudah, sedap dan berkhasiat untuk bayi anda. Selamat memasak :)


ID 921922
Batu Pahat, Johor
012-7807365
noraihanqusyairi@gmail.com

Kelebihan OsteMatrix Shaklee.

Assalamualaikum.

Di bawah ni contoh-contoh makanan yang baik untuk kesihatan dan kekuatan tulang.


Kebanyakan makanan tersebut dalam bentuk sayuran dan kekacang. Tapi tahukah anda semasa proses memasak, banyak nutrisi yang tersimpan dalam makanan termusnah disebabkan oleh haba yang tinggi? Jadi walaupun anda mengamalkan pengambilan sayuran dan susu setiap hari, belum tentu keperluan kalsium harian anda mencukupi.

Kekurangan kalsium dalam badan boleh menyebabkan pelbagai implikasi. Sebanyak 99% jumlah kalsium dalam badan disimpan dalam gigi dan tulang, baki 1% pula dalam darah. Sekiranya tubuh kekurangan kalsium, simpanan kalsium dalam gigi dan tulang akan digunakan sekaligus menyebabkan kerapuhan gigi tulang atau osteoporosis. Kandungan 1% kalsium dalam darah pula penting untuk mengawal tekanan darah dan degupan jantung yang normal.

Penuhi keperluan kalsium dan magnesium harian anda dengan OsteMatrix. OsteMatrix oleh Shaklee mengandungi nutrien-nutrien penting yang diperlukan oleh badan iaitu antaranya kalsium, magnesium, boron, vitamin D, zink dan kuprum. Bagaimana nutrien ini membantu kesihatan badan?

Kalsium
Bukan saja membina tulang dan gigi, kalsium turut membantu menetapkan ritma jantung, mengatasi masalah insomnia, mengawal pergerakan gizi keluar dan masuk membran dan membantu pembekuan darah. Kalsium juga sangat penting dalam membantu mempertahankan fungsi sistem saraf dan otot serta buah pinggang selain mengurangkan kolestrol dalam darah.

Magnesium
Membantun mengelakkan kekejangan pembuluh darah yang dipercayai menjadi punca sakit kepala dan migrain. Kajian yang dibuat ke atas magnesium membuktikan ia dapat mengurangkan sakit kepala dan migrain serta mengurangkan kekerapan berulangnya sakit tersebut.

Vitamin D
Vitamin yang penting untuk penyerapan kalsium. Tanpa Vitamin D, kalisum tak dapat diserap oleh tubuh dan boleh terkumpul dalam ginjal dan pundi kencing menyebabkan batu karang.

Bagi individu dewasa, jumlah ambilan kalsium harian yang dicadangkan ialah 1000mg sehari. Sebiji caplets kalsium OsteMatrix mengandungi 250mg kalsium. 
WM RM61 / EM RM65
120 tablet
Tahan 1 - 2 bulan


10 Sebab Kenapa Harus Pilih OsteMatrix Shaklee
  1. Merupakan suplemen kalsium yang lengkap dan mudah diserap oleh tubuh kerana mengandungi Vitamin D , magnesium, mangan, kuprum , zink, Boron dan vitamin K.
  2. Merupakan vitamin semulajadi.
  3. Mudah ditelan dan diserap oleh tubuh
  4. Saiz hidangan bagi 1 kaplet OsteMatrix ialah 250mg, maka, mudah bagi kita mengira sendiri berapakah dos yang diperlukan oleh tubuh. Sebagai cotoh, jika kita dah minum 2 gelas susu hari ni, makanlah 2 kaplet Ostematrix saja.
  5. Keberkesanannya disokong oleh ujian klinikal yang diiktiraf.
  6. Dihasilkan daripada mineral semulajadi dan garam mineral dari Laut Mati (sumber kalsium jika dihasilkan dari Dolomite, tulang, cangkerang tiram dll mungkin tercemar dengan karbon dan logam berat)
  7. Tidak menyebabkan enapan kalsium dalam ginjal dan pundi kencing serta mencegah batu karang kerana ia mengandungi magnesium dengan kadar yang seimbang dengan Vitamin D dan kalsium.
  8. Mengandungi mangan, boron dan kuprum sebagai "simen" untuk pelekatan tulang yang kuat.
  9. Vitamin K dalam supplemen ini membantu mengikat mineral untuk membentuk tulang
  10. Meningkatkan paras kalsium dalam darah dalam masa 12 jam saja.
Jika berminat untuk mendapatkan suplemen kalsium terbaik di pasaran ini, jangan segan-segan untuk menghubungi saya. Saya akan pastikan anda mendapat tawaran harga terendah selain konsultasi eksklusif daripada saya. Selain itu, para pelanggan saya juga akan dijemput ke secret group eksklusif yang dikendalikan oleh pakar-pakar Shaklee yang boleh membantu dalam permasalahan kesihatan dan pengambilan suplemen anda. Hanya untuk pelanggan saya saja.


ID 921922
Batu Pahat, Johor
012-7807365
noraihanqusyairi@gmail.com

Resipi: Daging Masak Black Pepper.

Assalamualaikum.

Hari ni rasa nak share resepi. Resepi ni senang sangat, saya tengok kakak ipar masak sekali dulu-dulu terus ingat sampai sekarang. Sebab saya ni tak mahir bab masak-memasak (jarang tolong mak kat dapur dulu), maka bila ada resepi mudah-mudah macam ni memang suka nak cuba. Jom tengok bahan-bahannya:

Gambar ihsan Google. Selalu masak tak sempat ambil gambar, En Qusyairi dah tak sabar nak makan <3
Daging Masak Black Pepper
Hidangan untuk 2 orang  
Bahan kisar:
1 biji bawang besar / bawang Holland
1 ulas bawang putih
1 inci halia  
Bahan perap:
1 batang serai
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap pekat
2 sudu besar lada hitam kasar  
Bahan lain:
200 gram daging
1/2 biji lada benggala dihiris
1/2 biji bawang besar / bawang Holland dihiris
Daun sup dan bawang goreng untuk hiasan 
Cara-cara:
  1. Kisarkan semua bahan kisar.
  2. Perap daging bersama bahan kisar dan bahan perap selama 30 minit.
  3. Panaskan kuali dengan sedikit minyak. Masukkan daging yang telah diperap dan tumis seketika. Masukkan air sehingga menutupi daging. Tutup kuali dan biarkan sehingga daging empuk dan masak.
  4. Masukkan bawang besar dihiris dan lada benggala. Kacau sekejap dan tutupkan api. Hidangkan ke dalam pinggan. Tabur daun sup dan bawang goreng sebagai hiasan.

Senang sangat kan? Kalau saya yang masak, halia dan serai pun kadang-kadang saya tak masukkan. Yang penting gunakan daging segar, rasanya tak hanyir dan lebih lembut. Resepi ni tak perlukan garam sebab dah pakai sos tiram dan kicap pekat. En Qusyairi suka sangat masakan ni. Malah beliau sendiri dah pandai memasaknya.

Selamat mencuba. InshaAllah lain kali saya akan share resepi ringkas lain :)


ID 921922
Batu Pahat, Johor
012-7807365
noraihanqusyairi@gmail.com

Ibubapa: Senarai Hospital Rakan Bayi (2008)

Assalamualaikum.

MAKLUMAT PELAKSANAAN HOSPITAL RAKAN BAYI DI MALAYSIA 

Amalan-amalan jagaan kesihatan boleh memberi kesan yang besar terhadap amalan penyusuan susu ibu. Faktor amalan dan persekitaran yang menyokong penyusuan susu ibu akan membantu ibu-ibu menyusu dengan berjaya untuk tempoh yang lebih lama.

Kementerian Kesihatan Malaysia telah mengatur dan melaksanakan pelbagai strategi di dalam mempromosikan penyusuan susu ibu. Salah satu strategi untuk menggalakkan penyusuan susu ibu di Malaysia adalah melalui pelaksanaan Inisiatif Hospital Rakan Bayi. Di Malaysia, Konsep ‘Inisiatif Hospital Rakan Bayi' telah dilaksanakan bermula pada tahun 1993. Ia bertujuan untuk mewujudkan sebuah persekitaran yang menyokong ibu-ibu bagi menyusukan anaknya dengan susu ibu, menyediakan sebuah perkhidmatan yang membantu ibu menyusukan anaknya dan menjalankan polisi yang melindungi penyusuan susu ibu. Pada Mac 1998, Malaysia telah diisytiharkan sebagai Negara ke-3 di dunia yang mempunyai kesemua hospital kerajaan diiktiraf sebagai “Hospital Rakan Bayi'.

"10 Langkah Ke Arah Penyusuan Susu Ibu Yang Berjaya” merupakan kriteria utama yang telah ditetapkan pada tahun 1989 dalam pelaksanaan Hospital Rakan Bayi oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (World Health Organization) dan Tabung Kanak-Kanak Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nations Children's Fund). Dalam pelaksanaan Inisiatif Hospital Rakan Bayi di Malaysia, 10 langkah ke arah menjayakan penyusuan susu ibu yang telah digariskan adalah seperti berikut:-

  • Mengadakan SATU POLISI bertulis mengenai penyusuan susu ibu. 
  • MELATIH semua anggota kesihatan dalam kemahiran yang diperlukan untuk melaksanakan polisi ini. 
  • MEMBERITAHU semua ibu mengandung tentang kebaikan susu ibu dan pengendalian penyusuan susu ibu. 
  • MEMBANTU ibu memulakan penyusuan susu ibu dalam masa ½ - 1 jam selepas bersalin. 
  • Memberi TUNJUK AJAR kepada ibu-ibu cara menyusu dan bagaimana untuk mengekalkan penyusuan walaupun jika mereka terpisah dari bayi. 
  • Menentukan bayi baru lahir TIDAK DIBERI minuman atau makanan lain selain daripada susu ibu, melainkan atas sebab-sebab perubatan. 
  • Mengamalkan “ ROOMING-IN ”, DI MANA BAYI DAN IBU DILETAKKAN BERSAMA SETIAP MASA (24 jam). 
  • MENGGALAKKAN penyusuan susu ibu mengikut KEHENDAK bayi. 
  • Menentukan bayi TIDAK DIBERI puting tiruan atau puting kosong. 
  • MEMBANTU PENUBUHAN kumpulan penyokong penyusuan susu ibu dan rujuk ibu-ibu kepada kumpulan ini apabila keluar dari hospital. 


STATUS HOSPITAL RAKAN BAYI DI MALAYSIA (SEHINGGA JAN 2008) 


  • Hospital Kerajaan yang telah mendapat pengiktirafan 117 
  • Hospital Tentera yang telah mendapat pengiktirafan 2 
  • Hospital Universiti yang telah mendapat pengiktirafan 2 
  • Hospital Swasta yang telah mendapat pengiktirafan 6


SENARAI HOSPITAL KERAJAAN, TENTERA, UNIVERSITI DAN SWASTA YANG TELAH DIIKTIRAF SEBAGAI HOSPITAL RAKAN BAYI (2008), MALAYSIA 

Perlis 
Hospital Tuanku Fauziah, Kangar

Kedah 
Hospital Sultanah Bahiyah
Hospital Sultan Abdul Halim
Hospital Kulim
Hospital Langkawi
Hospital Baling 
Hospital Sik 
Hospital Yan 
Hospital Jitra 
Hospital Kuala Nerang 

Pulau Pinang 
Hospital Pulau Pinang
Hospital Seberang Jaya
Hospital Bukit Mertajam
Hospital Kepala Batas
Hospital Sungai Bakap 
Hospital Balik Pulau 

Perak 
Hospital Ipoh
Hospital Taiping
Hospital Teluk Intan
Hospital Seri Manjung
Hospital Slim River
Hospital Batu Gajah 
Hospital Kuala Kangsar 
Hospital Tapah 
Hospital Parit Buntar 
Hospital Kampar 
Hospital Sungai Siput 
Hospital Selama 
Hospital Gerik 
Hospital Changkat Melintang 

Selangor 
Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang
Hospital Selayang
Hospital Sungai Buloh 
Hospital Kajang
Hospital Banting 
Hospital Kuala Kubu Baru 
Hospital Tanjung Karang 
Hospital Tengku Ampuan Jemaah, Sabak Bernam 


Kuala Lumpur 
Hospital Kuala Lumpur

Putrajaya 
Hospital Putrajaya

Labuan
Hospital Labuan 

Negeri Sembilan 
Hospital Tuanku Jaafar 
Hospital Tuanku Ampuan Najihah
Hospital Tampin 
Hospital Port Dickson 
Hospital Jelebu 

Melaka 
Hospital Melaka
Hospital Alor Gajah 

Johor 
Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru 
Hospital Sultanah Fatimah, Muar
Hospital Batu Pahat
Hospital Kluang
Hospital Segamat
Hospital Kota Tinggi 
Hospital Pontian 
Hospital Temenggung Seri Maharaja Tun Ibrahim, Kulai 
Hospital Tangkak 
Hospital Mersing 

Pahang 
Hospital Tengku Ampuan Afzan, 
Hospital Sultan Haji Ahmad Shah, Temerloh
Hospital Kuala Lipis
Hospital Bentong 
Hospital Pekan 
Hospital Raub 
Hospital Jerantut 
Hospital Jengka 
Hospital Muadzam Shah 

Terengganu 
Hospital Sultanah Nur Zahirah
Hospital Kemaman
Hospital Dungun 
Hospital Besut 
Hospital Hulu Terengganu 
Hospital Setiu 

Kelantan 
Hospital Raja Perempuan Zainab II
Hospital Kuala Krai
Hospital Pasir Mas 
Hospital Tanah Merah 
Hospital Tumpat 
Hospital Tengku Anis, Pasir Putih 
Hospital Machang 
Hospital Gua Musang 

Sarawak 
Hospital Umum Sarawak
Hospital Sibu
Hospital Miri 
Hospital Bintulu
Hospital Kapit
Hospital Sarikei 
Hospital Sri Aman 
Hospital Saratok 
Hospital Kanowit 
Hospital Limbang 
Hospital Serian 
Hospital Daro 
Hospital Betong 
Hospital Bau 
Hospital Mukah 
Hospital Simunjan 
Hospital Marudi 
Hospital Lundu 
Hospital Lawas 

Sabah 
Hospital Likas 
Hospital Duchess of Kent , Sandakan
Hospital Tawau
Hospital Keningau
Hospital Lahad Datu
Hospital Beaufort 
Hospital Kudat 
Hospital Kota Belud 
Hospital Sipitang 
Hospital Tenom 
Hospital Ranau 
Hospital Papar 
Hospital Kinabatangan 
Hospital Kota Marudu 
Hospital Semporna 
Hospital Beluran 
Hospital Tambunan 

JUMLAH 117 


KEMENTERIAN PERTAHANAN MALAYSIA 
Hospital Angkatan Tentera Lumut, Perak
Hospital Angkatan Tentera Kem Terendak, Melak

KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA 
Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kelantan
Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM)

HOSPITAL SWASTA 
Ipoh Specialist Hospital , Ipoh 
Damansara Specialist Hospital , KL
Selangor Medical Centre, Shah Alam, Selangor
Pusat Perubatan Pantai, KL
Hospital Pakar Ampang Puteri, Selangor
Penang Adventist Hospital , Pulau Pinang



ID 921922
Batu Pahat, Johor
012-7807365
noraihanqusyairi@gmail.com

Tips: Petua Memilih Stroller.

Assalamualaikum.

Bagi ibu-ibu yang bakal melahirkan anak sulung, mesti pening nak pilih stroller bayi kan. Saya dulu pun begitu. Sejak awal disahkan hamil, saya memang beria survey semua jenis keperluan bayi sebab nak rancang perbelanjaan dan untuk pastikan saya betul-betul beli apa yang saya perlukan. Bila kita merancang awal, banyak perkara yang kita boleh pertimbangkan dan sikit saja yang terlepas pandang.

Ketika disahkan saya hamilkan Kautsar, saya ambil masa beberapa bulan untuk survey stroller. Stroller sahaja tau. Sebab waktu itu jadual kerja dan hidup kami sering bertukar-tukar, jadi saya perlukan stroller yang paling versatile dan mudah dibawa. Alhamdulillah saya dah bertemu dengan stroller yang sangat selesa dan sesuai dengan gaya hidup kami. Lebih bersyukur lagi sebab cuma perlu beli sekali saja, tak membazir dan belian juga dilakukan di kedai, bukan secara online. Ini sangat penting sebab saya perlu lihat dan cuba sendiri baru saya puas hati.

Memilih stroller bayi ada macam-macam kriteria yang perlu diambil kira. Berikut antara beberapa perkara penting yang saya suka nak kongsikan bersama ibu-ibu dan bakal ibu semua.



1. Budget
Bergantung kepada budget ibubapa, stroller bayi boleh dibeli dari harga serendah RM100 lebih hingga beribu-ribu ringgit. Sesuai dengan harga, biasanya stroller mahal lebih kualiti tinggi dan miliki ciri-ciri yang lebih memudahkan ibubapa. Tapi kebanyakannya bertambah mahal disebabkan jenama. Terpulang kepada budi bicara ibubapa sama ada untuk melabur beli yang mahal atau berjimat dengan beli yang murah. Dua-dua pun ada kelebihan dan kekurangannya.

2. Ciri-ciri Keselamatan
Penting untuk ibubapa pastikan ciri-ciri keselamatan pada stroller bayi anda lengkap. Antara yang paling asas ialah memiliki safety harness supaya bayi tak terjatuh daripada stroller. Selain itu, lihat kemungkinan jari/tangan/kaki bayi anda boleh tersepit di celah-celah bukaan stroller. Pilih juga stroller yang mempunyai brek tayar yang kuat, serta mampu menampung berat bayi. Pastikan stroller bayi tiada bucu yang tajam yang boleh merbahayakan bayi.

3. Saiz & Berat
Bergantung kepada keperluan ibubapa, ada stroller bayi yang seringan 4.5kg, ada yang seberat 12kg. Jika ibubapa sering travel, seeloknya pilih stroller yang ringan supaya mudah dibawa ke mana-mana. Saiz stroller ketika dilipat juga perlu diambil kira. Ada stroller yang boleh dilipat kecil, ada yang boleh dilipat payung, ada yang perlu ditanggalkan kepada beberapa bahagian untuk dilipat.

4. Handle Boleh Laras
Sangat penting jika anda mencari stroller yang boleh dipakai lama semenjak bayi lahir hingga beberapa tahun. Pada 6 bulan pertama usia bayi, bayi lebih cenderung untuk melihat wajah ibubapa. Selepas 6bulan, bayi lebih gemar melihat sekeliling. Terdapat pilihan stroller yang boleh dilaras handle supaya bayi menghadap depan atau menghadap ibubapa. Selain itu, bagi pasangan yang berbeza ketinggian, ada pilihan stroller yang boleh dilaraskan panjang handle untuk ketinggian berbeza.

5. Recline
Jika stroller digunakan untuk bayi baru lahir, pilih stroller yang boleh dibaringkan sehingga mendatar. Ini untuk menjaga kesihatan leher dan tulang belakang bayi. Setelah bayi mampu mengangkat kepalanya sendiri barulah diletakkan dalam kedudukan duduk. Pastikan stroller yang dibeli mempunyai kebolehan untuk recline sesuai dengan usia bayi anda.

6. Mudah Diuruskan
Feature ni yang selalu membezakan stroller mahal dengan stroller murah. Bila dah beli, baru ibubapa sedar tentang pentingnya stroller yang mudah diuruskan. Salah satunya, maneuver sebelah tangan. Penting sangat beli stroller yang boleh maneuver sebelah tangan sebab kadang-kadang anak taknak duduk dalam stroller, ibu kena dukung sambil tolak stroller kosong. Lagi, boleh lipat sebelah tangan. Yang ni pun penting terutama kalau ibu atau bapa sendirian dengan bayi. Macam-macam lagi contohnya stroller boleh galas, semuanya boleh memudahkan ibubapa ketika bersama bayi.


ID 921922
Batu Pahat, Johor
012-7807365
noraihanqusyairi@gmail.com

Kelebihan OsteMatrix Shaklee.

Assalamualaikum.

Di bawah ni contoh-contoh makanan yang baik untuk kesihatan dan kekuatan tulang.


Kebanyakan makanan tersebut dalam bentuk sayuran dan kekacang. Tapi tahukah anda semasa proses memasak, banyak nutrisi yang tersimpan dalam makanan termusnah disebabkan oleh haba yang tinggi? Jadi walaupun anda mengamalkan pengambilan sayuran dan susu setiap hari, belum tentu keperluan kalsium harian anda mencukupi.

Kekurangan kalsium dalam badan boleh menyebabkan pelbagai implikasi. Sebanyak 99% jumlah kalsium dalam badan disimpan dalam gigi dan tulang, baki 1% pula dalam darah. Sekiranya tubuh kekurangan kalsium, simpanan kalsium dalam gigi dan tulang akan digunakan sekaligus menyebabkan kerapuhan gigi tulang atau osteoporosis. Kandungan 1% kalsium dalam darah pula penting untuk mengawal tekanan darah dan degupan jantung yang normal.

Penuhi keperluan kalsium dan magnesium harian anda dengan OsteMatrix. OsteMatrix oleh Shaklee mengandungi nutrien-nutrien penting yang diperlukan oleh badan iaitu antaranya kalsium, magnesium, boron, vitamin D, zink dan kuprum. Bagaimana nutrien ini membantu kesihatan badan?

Kalsium
Bukan saja membina tulang dan gigi, kalsium turut membantu menetapkan ritma jantung, mengatasi masalah insomnia, mengawal pergerakan gizi keluar dan masuk membran dan membantu pembekuan darah. Kalsium juga sangat penting dalam membantu mempertahankan fungsi sistem saraf dan otot serta buah pinggang selain mengurangkan kolestrol dalam darah.

Magnesium
Membantun mengelakkan kekejangan pembuluh darah yang dipercayai menjadi punca sakit kepala dan migrain. Kajian yang dibuat ke atas magnesium membuktikan ia dapat mengurangkan sakit kepala dan migrain serta mengurangkan kekerapan berulangnya sakit tersebut.

Vitamin D
Vitamin yang penting untuk penyerapan kalsium. Tanpa Vitamin D, kalsium tak dapat diserap oleh tubuh dan boleh terkumpul dalam ginjal dan pundi kencing menyebabkan batu karang.

Bagi individu dewasa, jumlah ambilan kalsium harian yang dicadangkan ialah 1000mg sehari. Sebiji caplets kalsium OsteMatrix mengandungi 250mg kalsium. 
WM RM61 / EM RM65
120 tablet
Tahan 1 - 2 bulan


10 Sebab Kenapa Harus Pilih OsteMatrix Shaklee
  1. Merupakan suplemen kalsium yang lengkap dan mudah diserap oleh tubuh kerana mengandungi Vitamin D , magnesium, mangan, kuprum , zink, Boron dan vitamin K.
  2. Merupakan vitamin semulajadi.
  3. Mudah ditelan dan diserap oleh tubuh
  4. Saiz hidangan bagi 1 kaplet OsteMatrix ialah 250mg, maka, mudah bagi kita mengira sendiri berapakah dos yang diperlukan oleh tubuh. Sebagai cotoh, jika kita dah minum 2 gelas susu hari ni, makanlah 2 kaplet Ostematrix saja.
  5. Keberkesanannya disokong oleh ujian klinikal yang diiktiraf.
  6. Dihasilkan daripada mineral semulajadi dan garam mineral dari Laut Mati (sumber kalsium jika dihasilkan dari Dolomite, tulang, cangkerang tiram dll mungkin tercemar dengan karbon dan logam berat)
  7. Tidak menyebabkan enapan kalsium dalam ginjal dan pundi kencing serta mencegah batu karang kerana ia mengandungi magnesium dengan kadar yang seimbang dengan Vitamin D dan kalsium.
  8. Mengandungi mangan, boron dan kuprum sebagai "simen" untuk pelekatan tulang yang kuat.
  9. Vitamin K dalam supplemen ini membantu mengikat mineral untuk membentuk tulang
  10. Meningkatkan paras kalsium dalam darah dalam masa 12 jam saja.
Jika berminat untuk mendapatkan suplemen kalsium terbaik di pasaran ini, jangan segan-segan untuk menghubungi saya. Saya akan pastikan anda mendapat tawaran harga terendah selain konsultasi eksklusif daripada saya. Selain itu, para pelanggan saya juga akan dijemput ke secret group eksklusif yang boleh membantu dalam permasalahan kesihatan dan pengambilan suplemen anda. Hanya untuk pelanggan saya saja.


ID 921922
Batu Pahat, Johor
012-7807365
noraihanqusyairi@gmail.com

Perbezaan OsteMatrix Shaklee.

Assalamualaikum.

Tahukah anda hampir kesemua kalsium badan ( dua atau tiga pounds dalam badan) didapati dalam gigi dan tulang kita. Sangat banyak kan.. 20% daripada kalsium orang dewasa diserap semula dan digantikan setiap tahun.

Vitamin D adalah vitamin yang larut lemak. Ia diperolehi daripada cahaya matahari ataupun melalui pemakanan. Gabungan vitamin D bersama kalsium dan fosforus untuk memastikan tulang dan gigi sihat dan kuat.

Manakala magnesium dikenali sebagai mineral anti-tekanan (antistress). Magnesium sangat diperlukan untuk memastikan otot dan saraf berfungsi dengan baik. Dewasa memerlukan setiap hari dalam 250-500 mg. untuk wanita mengandung dan menyusu diperlukan 300-355 mg berdasarkan National Research Council.

Apakah kaitan antara ketiga-tiga vitamin dan mineral di atas iaitu Kalsium, Vitamin D dan Magnesium???

Untuk mendapatkan vitamin kalsium yang optimum dalam badan memerlukan vitamin D untuk penyerapan pada gigi dan tulang. Dan untuk memastikan tulang ‘melekat’ dengan baik antara satu sama memerlukan magnesium. So kombinasi kalsium, vitamin D dengan magnesium sangat diperlukan untuk memastikan tulang dan gigi mendapat nutrient sepatutnya.



Ketiga-tiga vitamin ini terdapat dalam OsteMatrix Shaklee.


Kesan kekurangan Ostematrix di dalam badan kita:

1. Otot & Saraf:
  • Kejang otot
  • Kebas dan rasa yang mencucuk keliling mulut, jari-jari tangan dan kaki.
  • Wheezing (pernafasan berdehit)
  • Susah menelan
  • Suara berubah akibat laryngospasm
2. Saraf:
  • Mudah marah, terjejas keupayaan intelektual, kemurungan, dan perubahan personaliti
  • Letih
  • Sawan
  • Lain-lain pergerakan yang tidak terkawal
3. Jantung
  • Sesak nafas
  • Tanda-tanda lemah jantung, cepat penat
 4. Kulit
  • Rambut kasar
  • kuku rapuh
  • Psoriasis (sakit kulit)
  • Kulit kering
5. Lagi Tanda-Tanda Kekurangan Kalsium:
  • Kekejangan atau kram otot
  • sukar/susah nak tidur
  • Perasaan berdebar-debar
  • Eczema-penyakit kulit
  • Rapuh kuku
  • Sakit Sendi
  • Tekanan darah tinggi
  • Gigi reput
  • Paras Kolestrol timggi
  • Kebas-kebas kaki dan tangan
  • Rheumatiod arthritis
  • Rickets

Harga: RM61 sebotol
Saiz: 120 biji
Tahan 1 bulan

Promosi April 2014: Beli 6 percuma 1 OsteMatrix.
Daftar sebagai ahli Shaklee cuma RM65 + pos RM10 dan nikmati harga ahli untuk setiap pembelian. 
Jimat 15-35% seumur hidup.


ID 921922
Batu Pahat, Johor
012-7807365
noraihanqusyairi@gmail.com

Promosi April 2014: OsteMatrix.

Assalamualaikum.

Belum terlambat nak umumkan promosi Shaklee bulan April 2014. Tak lain dan tak bukan, OsteMatrix.


Ya Allah gembira sangat bila promosi OsteMatrix ni. Sebab OsteMatrix ni suplemen kegemaran saya sejak hamil lagi. Kenapa saya suka sangat OsteMatrix ni?

Kebaikan dan Fungsi OsteMatrix:

  • Membantu dalam proses pembakaran lemak.
  • Membantu dalam pembentukan tulang dan gigi yang sihat.
  • Mengelakkan penyakit osteoporosis (tulang rapuh).
  • Memulihkan kekejangan, kebas – kebas, sakit tulang belakang dan simpul biawak (bagi preggy mommy).
  • Meringankan stress – mengelakkan gejala mudah meradang dan murung.
  • Menstabilkan tekanan darah bagi memastikan tekanan darah berada tahap yang normal.
  • Meringankan sakit ketika haid. (Kelancaran saraf dan pengecutan otot memerlukan kalsium yang mencukupi. Dengan kalsium yang cukup, kita tak mudah senggugut, retensi air)
  • Membantu kekal bertenaga dan bersemangat walapun sibuk dengan urusan seharian(terutama bagi mereka yang bekerja)
  • Membantu masalah gastrik.
  • Membantu dalam pengurusan badan.
  • Membantu dalam mengatasi sembelit.


Kenapa perlu pilih tablet OsteMatrix Shaklee dan bukan jenama lain?

Sebab OsteMatrix Shaklee lengkap dengan vitamin dan mineral lain yang bertindak sebagai mangkin dalamproses penyerapan dan fungsi kalsium. Vitamin D adalah vitamin yang membantu badan menyerap kalsium. Magensium, boron, mangan, kuprum dan zink pula bertindak seperti simen yang melekatkan tulang supaya kuat.

Jangan tunggu lama-lama, tak perlu fikir panjang-panjang. OsteMatrix ni saya jamin merupakan pelaburan terbaik untuk kesihatan seisi keluarga. Sesuai sangat untuk ibubapa yang bekerja, untuk atuk nenek yang dah berusia, untuk remaja yang sedang membesar. Yang ni saya akan cerita lain kali.

Sempena promosi OsteMatrix ni, saya isytiharkan bulan ini bulan KUAT, GAGAH, PERKASA! Yippie!


ID 921922
Batu Pahat, Johor
012-7807365
noraihanqusyairi@gmail.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...