"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Amalan Menambah Pahala di Bulan Ramadan.

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah kita masih dipanjangkan umur dan diberi kesempatan untuk menjalani ibadah puasa di bulan ramadhan pada tahun ini. Bukan calang-calang org masih mendapat peluang ni tau. Mungkin sesetengah orang menghadapi keuzuran untuk berpuasa seperti sedang berpantang atau berpenyakit yang boleh memudaratkan jika diteruskan. Lagi pula tahun ni puasa dan piala dunia bola sepak berjalan serentak, harap amalan pun seiring jugalah ye.

Jadi hari ni saya rasa nak kongsi amalan-amalan yang boleh dilakukan sepanjang bulan ramadhan. Semoga istiqamah utk melaksanakannya.

1- Solat Fardu Berjemaah dan Berterawih
Masa inilah nak curi peluang untuk solat berjemaah ye. Contohnya lepas sahur bolehlah gerak ke masjid untuk solat subuh. Tengahari waktu rehat boleh siap sedia di masjid sebab tak payah kelam kabut nak makan. Malam berjemaah isyak, sambung terawih dan witir kerana setiap mlm ganjaran berbeza dijanjikan utk sesiapa yg mengerjakannya.

2- Mengaji
Nak kongsi strategi untuk khatam Al-quran dalam masa sebulan adalah dgn mengaji 4 muka surat selepas setiap solat  fardhu. Kalau lebih lagi bagus.

3- Zikir, Istighfar dan Bersedekah
Basahkan lidah dengan zikir harian dan istighfar sekurang-kurangnya "Selawat, Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahuakbar" 33 kali sehari. Tingkatkan amalan sedekah kerana pahalanya dilipatgandakan dari bulan biasa. Lebih afdal jika dikongsi dgn insan dalam kesusahan dan anak yatim. Amalan ini juga insyaAllah akan membuka pintu rezeki untuk kita.

4- Mengawal Diri dari Marah dan Mengumpat
Kita kalau lapar memanglah senang nak naik angin. Bila nampak jiran beli perabut baru mulalah ahli mesyuarat tingkap beraksi. Tapi puasa kita hanya dapat lapar dan dahaga jika tak mampu utk mengawal diri dari marah dan mengumpat.

5- Menjaga Pandangan dan Nafsu
Paling syok untuk terkena batang hidung sendiri. Lagi-lagi bila dah rambang mata pergi jalan-jalan cari makan kat bazar kan. Semua nampak sedap dan nak beli. Bila berbuka, tak habis makan dan membazir. Anda macam tu ke?

6- Elakkan Perkara Lagha (Sia-sia)
Contohnya adalah elakkan menonton rancangan hiburan, membaca gosip, melepak tanpa tujuan yang jelas atau mendengar lagu yang tidak membawa mesej untuk kebaikan.

7- Mengeratkan Silaturrahim
Utk yg selalu sibuk dan tak sempat berkenalan dengan jiran tetangga, masa ni lah nak kongsi hasil skil masakan anda tu kan. Hulurlah semangkuk dua rezeki untuk berbuka kepada jiran dan saudara. Bersembanglah sekejap untuk ketahui perkembangan semasa di kawasan anda.

Semoga perkongsian hari ini bermanfaat dan membantu utk sama-sama meningkatkan amalan ye.


Nak beli produk Shaklee:
  • hubungi kami untuk konsultasi atau terus isi borang order di bawah
  • boleh COD di sekitar Batu Pahat
  • atau barang akan dipos menggunakan courier PosLaju, CityLink atau GDex.

Nak jadi ahli Shaklee:
  • Isi borang pendaftaran ahli di bawah atau terus hubungi kami
  • Pendaftaran bernilai RM75 termasuk pos memberkit ke depan pintu anda
  • Atau setiap pembelian bernilai 200uv (RM650) layak menjadi ahli Shaklee secara percuma

Benefit / Kelebihan sebagai ahli Shaklee:
  • penjimatan 15-30% untuk setiap pembelian.
  • jana pendapatan bersama Shaklee sehingga 6 angka sebulan.

Terima kasih!


 
ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...