"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Ibubapa: Bengkel Babywearing 101

Assalamualaikum.

Seronok tak kalau kita dapat gendong anak kita sentiasa? Tapi dalam masa sama, tangan kita bebas nak lakukan macam-macam kerja. Best, kan?

Alhamdulillah kami diperkenalkan dengan insan-insan yang suka berkongsi minat babywearing mereka. Mereka bukan saja golongan profesional yang mengamalkan kaedah parenting yang sangat close to heart, tapi mereka juga adalah orang yang berkelayakan untuk memberi panduan, kelas dan latihan kepada ibubapa yang masih baru berjinak dengan babywearing.

Kami berbesar hati menyampaikan hajat mereka menjemput ibubapa yang berminat untuk menyertai Bengkel Babywearing 101 anjuran Set Tebrau Babywearers seperti ketetapan berikut:


Bengkel ini akan diadakan pada 18 Oktober 2014 di Dewan Sri Meranti, Kolej Kediaman Rahman Putra Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai. Masuk ikut pintu utama UTM, kemudian belok kiri. Kolej pertama dengan blok bangunan bermula dengan huruf G tu Kolej Rahman Putra.

Bayaran cuma RM50 (single) atau RM75 (berpasangan). Boleh buat bayaran kepada Puan Ilya Shakila Kamal ke akaun Maybank 311140137564, masukkan email selattebraubabyweares@gmail.com.

Selesai buat bayaran boleh isi borang ini.

Kami berdua dan si kecil Kautsar dah tentu akan hadir. InshaAllah kita berjumpa di sana ye. Selamat menggendong anak :)


Nak beli produk Shaklee:
  • hubungi kami untuk konsultasi atau terus isi borang order di bawah
  • boleh COD di sekitar Batu Pahat
  • atau barang akan dipos menggunakan courier PosLaju, CityLink atau GDex.

Nak jadi ahli Shaklee:
  • Isi borang pendaftaran ahli di bawah atau terus hubungi kami
  • Pendaftaran bernilai RM75 termasuk pos memberkit ke depan pintu anda
  • Atau setiap pembelian bernilai 200uv (RM650) layak menjadi ahli Shaklee secara percuma

Kelebihan sebagai ahli Shaklee:
  • penjimatan 15-30% untuk setiap pembelian.
  • jana pendapatan bersama Shaklee sehingga 6 angka sebulan.

Terima kasih!

 
ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Herbal Blend Ready Stock!

Assalamualaikum.

Alhamdulillah semalam dalam masa sejam kami sempat grab stok HERBAL BLEND MULTIPURPOSE CREAM. Tapi sebab banyak yang dah ada orang booking, yang masih available pada kami tinggal sikit je.

Tapi kami tetap nak open kepada pelanggan blog ini, siapa yang berminat nak dapatkan Herbal Blend ni, boleh segera WhatsApp/SMS/Call kami di 012-7807365. Kami ada sediakan quota untuk pelanggan blog :D


Nak beli produk Shaklee:
  • hubungi kami untuk konsultasi atau terus isi borang order di bawah
  • boleh COD di sekitar Batu Pahat
  • atau barang akan dipos menggunakan courier PosLaju, CityLink atau GDex.

Nak jadi ahli Shaklee:
  • Isi borang pendaftaran ahli di bawah atau terus hubungi kami
  • Pendaftaran bernilai RM75 termasuk pos memberkit ke depan pintu anda
  • Atau setiap pembelian bernilai 200uv (RM650) layak menjadi ahli Shaklee secara percuma

Kelebihan sebagai ahli Shaklee:
  • penjimatan 15-30% untuk setiap pembelian.
  • jana pendapatan bersama Shaklee sehingga 6 angka sebulan.

Terima kasih!

 
ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Komuniti: Doa Untuk MH17.

Assalamualaikum.


Saya ingat lagi awal pagi tersebut bila En Qusyairi kejut saya untuk bersahur. Waktu itu badan saya tak berapa sihat, jadi En Qusyairi sendiri yang sediakan makanan bersahur. Sebaik saja saya buka mata, beliau katakan ada pesawat Malaysia ditembak di sempadan Rusia.

Reaksi saya? Saya tak boleh berhenti istighfar. Berulang kali saya tanyakan, kenapa? Kenapa buat begitu? Kenapa tembak kapal terbang?

Walaupun saya tak ada mengenali sesiapa yang terbabit dalam tragedi ini, tapi terasa dekat sangat di hati. Ada orang-orang yang saya sangat sayang yang sekarang tinggal di Eropah. Dan orang-orang yg saya sayang juga ada yang ke luar negara atas sebab sama seperti beberapa penumpang dalam pesawat tersebut. Perkara sama mungkin terjadi kepada mereka. Terus terang memikirkan kemungkinan itu sudah cukup buat saya terlalu sedih.

Saya ambil kesempatan ini untuk sampaikan ucapan takziah kepada keluarga dan rakan-rakan yang merasai kehilangan orang yang mereka sayang. Semoga dikurniakan ketabahan kepada jiwa-jiwa mereka yang menanggung perasaan akibat tragedi ini. Dan semoga roh yang beragama Islam dikurniakan Allah swt ketenangan dalam pengabadian.

Al-Fatihah.


Nak beli produk Shaklee:
  • hubungi kami untuk konsultasi atau terus isi borang order di bawah
  • boleh COD di sekitar Batu Pahat
  • atau barang akan dipos menggunakan courier PosLaju, CityLink atau GDex.

Nak jadi ahli Shaklee:
  • Isi borang pendaftaran ahli di bawah atau terus hubungi kami
  • Pendaftaran bernilai RM75 termasuk pos memberkit ke depan pintu anda
  • Atau setiap pembelian bernilai 200uv (RM650) layak menjadi ahli Shaklee secara percuma

Kelebihan sebagai ahli Shaklee:
  • penjimatan 15-30% untuk setiap pembelian.
  • jana pendapatan bersama Shaklee sehingga 6 angka sebulan.

Terima kasih!

 
ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Komuniti: Berhati-hati Wabak Ebola.

Assalamualaikum.


Jom fahamkan tentang wabak Ebola yang sedang menular sekarang ni.

FAKTA UTAMA
  • Ebola virus penyakit (EVD), yang sebelum ini dikenali sebagai Ebola demam denggi, adalah, penyakit yang teruk sering membawa maut pada manusia.
  • Wabak EVD mempunyai kadar kematian kes sehingga 90%.
  • Wabak EVD berlaku terutamanya di kampung-kampung terpencil di Tengah dan Afrika Barat, berhampiran hutan hujan tropika.
  • Virus ini dihantar kepada orang-orang dari haiwan liar dan spread di kalangan masyarakat manusia melalui penghantaran manusia ke manusia.
  • Kelawar buah keluarga Pteropodidae yang dianggap sebagai tuan rumah semula jadi virus Ebola yang.
  • Teruk pesakit memerlukan penjagaan sokongan yang intensif. Tiada rawatan spesifik berlesen atau vaksin sedia untuk digunakan pada orang atau haiwan.
Ebola pertama kali muncul pada tahun 1976 dalam 2 wabak serentak, dalam Nzara, Sudan, dan di Yambuku, Republik Demokratik Congo. Yang terakhir adalah di sebuah kampung yang terletak berhampiran Sungai Ebola, dari mana penyakit ini mengambil namanya.


Genus Ebolavirus adalah 1 daripada 3 orang ahli keluarga yang Filoviridae (filovirus), bersama-sama dengan genus Marburgvirus dan genus Cuevavirus. Genus Ebolavirus terdiri daripada 5 spesies yang berbeza:
  • Bundibugyo ebolavirus (BDBV)
  • Zaire ebolavirus (EBOV)
  • Reston ebolavirus (RESTV)
  • Sudan ebolavirus (SUDV)
  • Tai Hutan ebolavirus (TAFV).
BDBV, EBOV dan SUDV telah dikaitkan dengan wabak EVD besar di Afrika, manakala RESTV dan TAFV tidak mempunyai. Spesies RESTV, yang ditemui di Filipina dan Republik Rakyat China, boleh menjangkiti manusia, tetapi tidak ada penyakit atau kematian pada manusia dari spesies ini telah dilaporkan setakat ini.


JANGKITAN

Ebola terjangkit dalam populasi manusia melalui hubungan rapat dengan darah, cecair, organ atau cecair badan lain haiwan yang dijangkiti. Di Afrika, jangkitan telah didokumenkan melalui pengendalian cimpanzi yang dijangkiti, gorila, kelawar buah-buahan, monyet, antelop hutan dan landak didapati sakit atau mati atau di dalam hutan hujan.

Ebola kemudian merebak dalam masyarakat melalui manusia kepada manusia penghantaran, dengan jangkitan yang disebabkan oleh hubungan secara langsung (melalui kulit pecah atau membran mukus) dengan darah, cecair, organ atau cecair badan lain orang yang dijangkiti, dan sentuhan tidak langsung dengan persekitaran yang dijangkiti bahan seperti itu. Upacara pengebumian di mana berkabung mempunyai hubungan secara langsung dengan badan orang yang mati itu juga boleh memainkan peranan dalam penghantaran Ebola. Lelaki yang telah pulih daripada penyakit ini masih boleh menghantar virus melalui air mani mereka selama 7 minggu selepas pemulihan dari penyakit.

Pekerja penjagaan kesihatan telah kerap dijangkiti manakala merawat pesakit yang disyaki atau disahkan EVD. Ini telah berlaku melalui hubungan rapat dengan pesakit apabila langkah berjaga-jaga kawalan jangkitan tidak ketat diamalkan.

Kalangan pekerja yang berurusan dengan monyet atau babi dijangkiti Reston ebolavirus, beberapa jangkitan telah didokumenkan dalam orang-orang yang secara klinikal asimptomatik. Oleh itu, RESTV muncul kurang mampu menyebabkan penyakit pada manusia daripada spesies Ebola lain.

Walau bagaimanapun, hanya keterangan yang ada yang ada datang daripada lelaki dewasa yang sihat. Ia akan menjadi terlalu awal untuk meramalkan kemungkinan kesan kesihatan virus kepada semua kumpulan penduduk, seperti orang yang imunisasi terjejas, orang yang mempunyai keadaan perubatan yang mendasari, wanita hamil dan kanak-kanak. Lebih banyak kajian RESTV diperlukan sebelum kesimpulan muktamad dapat dibuat tentang yang pathogenicity dan kebisaan virus ini pada manusia.


TANDA-TANDA DAN GEJALA

EVD adalah penyakit akut yang teruk virus sering dicirikan oleh permulaan secara tiba-tiba demam, lemah sengit, sakit otot, sakit kepala dan sakit tekak. Ini diikuti oleh muntah, cirit-birit, ruam, buah pinggang terjejas dan fungsi hati, dan dalam beberapa kes, pendarahan dalaman dan luaran. Dapatan makmal termasuk sel darah dan platelet kiraan putih rendah dan enzim hati tinggi.

Orang ramai berjangkit selagi darah dan rembesan mereka mengandungi virus. Virus Ebola telah diasingkan daripada air mani 61 hari selepas permulaan penyakit dalam seorang lelaki yang telah dijangkiti di makmal.

Tempoh pengeraman, iaitu, tempoh masa dari jangkitan virus tersebut kepada bermulanya gejala, adalah 2 hingga 21 hari.


DIAGNOSIS

Penyakit lain yang perlu dikesampingkan sebelum diagnosis EVD boleh dibuat termasuk: malaria, demam kepialu, Shigellosis, kolera, leptospirosis, wabak penyakit, rickettsiosis, berulang demam, meningitis, hepatitis dan lain-lain demam berdarah virus.

Jangkitan virus Ebola boleh didiagnosis secara muktamad di dalam makmal melalui beberapa jenis ujian:

  • antibodi menangkap enzim-esei imunoserapan berkaitan (ELISA)
  • ujian pengesanan antigen
  • ujian peneutralan serum
  • terbalik transcriptase Nama Pesakit (RT-PCR) assay
  • mikroskop elektron
  • virus pengasingan oleh kultur sel.

Sampel dari pesakit risiko biohazard melampau; ujian perlu dijalankan di bawah keadaan pengawalan biologi maksimum.


VAKSIN DAN RAWATAN

Tiada vaksin berlesen untuk EVD disediakan. Beberapa vaksin sedang diuji, tetapi tidak boleh didapati untuk kegunaan klinikal. Pesakit teruk memerlukan penjagaan sokongan yang intensif. Pesakit sering mengalami dehidrasi dan memerlukan rehidrasi oral dengan penyelesaian yang mengandungi elektrolit atau cecair intravena.

Tiada rawatan khusus tersedia. Terapi ubat baru sedang dinilai.


TUAN RUMAH SEMULAJADI EBOLA

Di Afrika, kelawar buah-buahan, terutamanya spesies daripada genus Hypsignathus monstrosus, Epomops franqueti dan torquata Myonycteris, dianggap tuan rumah semula jadi mungkin untuk virus Ebola. Hasilnya, pengedaran geografi Ebolaviruses mungkin bertindih dengan banjaran kelawar buah-buahan.


VIRUS EBOLA PADA HAIWAN

Walaupun primat bukan manusia telah menjadi sumber jangkitan kepada manusia, mereka tidak berfikir untuk menjadi takungan tetapi lebih kepada tuan rumah sengaja seperti manusia. Sejak tahun 1994, wabak Ebola dari EBOV dan TAFV spesies telah diperhatikan dalam cimpanzi dan gorila.

RESTV telah menyebabkan wabak EVD teruk dalam monyet beruk (Macaca fascicularis) diternak di Filipina dan dikesan dalam monyet yang diimport ke Amerika Syarikat pada tahun 1989, 1990 dan 1996, dan dalam monyet yang diimport ke Itali dari Filipina pada tahun 1992.

Sejak tahun 2008, virus RESTV telah dikesan semasa beberapa wabak penyakit berbahaya pada babi di Republik Rakyat China dan Filipina. Jangkitan asimptomatik pada babi telah dilaporkan dan inoculations eksperimen telah menunjukkan bahawa RESTV tidak boleh menyebabkan penyakit di kalangan khinzir.


PENCEGAHAN DAN KAWALAN

Mengawal Reston ebolavirus pada haiwan domestik
Tiada vaksin haiwan terhadap RESTV disediakan. Rutin pembersihan dan pembasmian kuman babi atau monyet ladang (dengan natrium hipoklorit atau bahan cuci yang lain) harus berkesan dalam inactivating virus.

Jika wabak disyaki, premis perlu dikuarantin segera. Pemusnahan haiwan yang dijangkiti, dengan pengawasan yang ketat dari pengebumian atau pembakaran bangkai, yang perlu untuk mengurangkan risiko jangkitan haiwan kepada manusia. Menyekat atau mengharamkan pergerakan haiwan dari ladang-ladang yang dijangkiti ke kawasan lain boleh mengurangkan penyebaran penyakit ini.

Sebagai wabak RESTV pada babi dan monyet telah didahului jangkitan manusia, penubuhan binatang sistem pengawasan kesihatan aktif untuk mengesan kes-kes baru adalah penting dalam menyediakan amaran awal bagi pihak berkuasa kesihatan awam veterinar dan manusia.

Mengurangkan risiko jangkitan Ebola pada orang
Jika tiada rawatan yang berkesan dan vaksin manusia, meningkatkan kesedaran tentang faktor-faktor risiko untuk jangkitan Ebola dan langkah-langkah perlindungan individu boleh mengambil satu-satunya cara untuk mengurangkan jangkitan kepada manusia dan kematian.

Di Afrika, semasa wabak EVD, mesej kesihatan awam pendidikan pengurangan risiko perlu memberi fokus kepada beberapa faktor:

  • Mengurangkan risiko jangkitan hidupan liar kepada manusia dari kenalan dengan kelawar buah yang dijangkiti atau monyet / kera dan pemakanan daging mentah. Haiwan perlu dikendalikan dengan sarung tangan dan pakaian pelindung yang sesuai yang lain. Produk haiwan (darah dan daging) hendaklah dimasak dengan sempurna sebelum dimakan.
  • Mengurangkan risiko jangkitan manusia kepada manusia dalam masyarakat yang timbul daripada hubungan secara langsung atau rapat dengan pesakit yang dijangkiti, terutamanya dengan cecair badan mereka. Sentuhan fizikal rapat dengan pesakit Ebola harus dielakkan. Sarung tangan dan alat pelindung diri yang sesuai perlu dipakai semasa menjaga pesakit di rumah. Basuh tangan dengan kerap diperlukan selepas melawat pesakit di hospital, dan juga selepas menjaga pesakit di rumah.
  • Masyarakat yang dijangkiti oleh Ebola perlu memaklumkan kepada penduduk mengenai sifat penyakit ini dan kira-kira langkah-langkah membendung wabak, termasuk pengkebumian orang mati. Orang yang telah meninggal dunia daripada Ebola perlu dengan segera dan selamat dikebumikan.
  • Ladang babi di Afrika boleh memainkan peranan dalam penguatan jangkitan kerana kehadiran kelawar buah di ladang ini. Langkah-langkah biosekuriti yang sesuai perlu berada di tempat untuk menghadkan penghantaran. Untuk RESTV, mesej kesihatan awam pendidikan perlu memberi fokus kepada mengurangkan risiko jangkitan babi kepada manusia akibat daripada penternakan haiwan yang tidak selamat dan amalan penyembelihan, dan penggunaan yang tidak selamat daripada darah segar, susu mentah atau tisu haiwan. Sarung tangan dan pakaian perlindungan yang sesuai lain perlu dipakai semasa mengendalikan haiwan yang sakit atau tisu mereka dan apabila menyembelih haiwan. Di kawasan-kawasan di mana RESTV telah dilaporkan pada babi, semua produk haiwan (darah, daging dan susu) hendaklah dimasak dengan sempurna sebelum makan.



MENGAWAL JANGKITAN DALAM PERSKITARAN PENJAGAAN KESIHATAN

Manusia ke manusia penghantaran virus Ebola yang terutamanya yang berkaitan dengan hubungan secara langsung atau tidak langsung dengan cecair darah dan badan. Penghantaran kepada pekerja-pekerja penjagaan kesihatan telah dilaporkan apabila langkah-langkah kawalan jangkitan yang sewajarnya tidak dipatuhi.

Ia tidak selalu mungkin untuk mengenal pasti pesakit dengan EBV awal kerana gejala awal mungkin tidak spesifik. Atas sebab ini, adalah penting bahawa pekerja penjagaan kesihatan menggunakan langkah berjaga-jaga standard konsisten dengan semua pesakit - tanpa mengira diagnosis mereka - dalam semua amalan kerja pada setiap masa. Ini termasuk kebersihan asas tangan, kebersihan pernafasan, penggunaan peralatan perlindungan diri (menurut risiko percikan atau kenalan lain dengan bahan-bahan yang dijangkiti), amalan suntikan yang selamat dan amalan pengebumian selamat.

Pekerja penjagaan kesihatan penjagaan pesakit yang disyaki atau disahkan virus Ebola perlu memohon, sebagai tambahan kepada langkah berjaga-jaga standard, selain langkah-langkah kawalan jangkitan untuk mengelakkan pendedahan kepada darah dan cecair badan pesakit dan hubungan yang tidak dilindungi secara langsung dengan alam sekitar mungkin tercemar. Apabila dalam hubungan yang rapat (dalam tempoh 1 meter) pesakit dengan pekerja EBV, penjagaan kesihatan perlu memakai pelindung muka (perisai muka atau topeng perubatan dan cermin mata), bersih, bukan steril gaun lengan panjang dan sarung tangan (sarung tangan steril untuk beberapa prosedur).

Pekerja makmal juga mempunyai risiko. Sampel yang diambil dari kes-kes yang disyaki Ebola manusia dan haiwan untuk diagnosis perlu dikendalikan oleh kakitangan yang terlatih dan diproses di makmal sesuai dilengkapi.

[Sumber]

Nak beli produk Shaklee:
  • hubungi kami untuk konsultasi atau terus isi borang order di bawah
  • boleh COD di sekitar Batu Pahat
  • atau barang akan dipos menggunakan courier PosLaju, CityLink atau GDex.

Nak jadi ahli Shaklee:
  • Isi borang pendaftaran ahli di bawah atau terus hubungi kami
  • Pendaftaran bernilai RM75 termasuk pos memberkit ke depan pintu anda
  • Atau setiap pembelian bernilai 200uv (RM650) layak menjadi ahli Shaklee secara percuma

Kelebihan sebagai ahli Shaklee:
  • penjimatan 15-30% untuk setiap pembelian.
  • jana pendapatan bersama Shaklee sehingga 6 angka sebulan.

Terima kasih!

 
ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Cara Kira Kitaran Haid dan Waktu Subur.

Assalamualaikum.

Saya memang berminat dengan tajuk kitaran haid dan waktu subur ni. Sebelum berkahwin, memang saya tak pernah ambil berat tentang kitaran haid apatah lagi waktu subur. Sebabnya saya tak pernah alami masalah berkaitan haid. Kitaran haid saya teratur, tiada senggugut atau masalah lain yang berkaitan. Malahjumlah hari haid pun konsisten.

Lepas seseorang wanita berkahwin, penting baginya untuk faham kitaran haid dan pengiraan waktu subur.

KENAPA PERLU FAHAM KITARAN HAID DAN WAKTU SUBUR?

  • Untuk mendapatkan zuriat
  • Untuk mengelakkan mendapat zuriat (kaedah merancang keluarga secara semulajadi)

Kedua-duanya sangat penting. Sebab itu mengira kitaran haid dan waktu subur adalah ilmu wajib bagi suami dan isteri.


MEMAHAMI KITARAN HAID WANITA

Secara purata kitaran haid wanita berlaku pada setiap 28-30 hari. Walaupun begitu, harus kita faham setiap wanita adalah berbeza. Oleh sebab itu, ada wanita yang mengalami kitaran haid kurang daripada 28 hari atau lebih daripada 30 hari.

Kitaran haid wanita terbahagi kepada 4 fasa. Berikut saya akan terangkan fasa-fasa tersebut.

Fasa 1: Hari 1 - 4
Fasa ini dipanggil menstruation atau hari pengeluaran haid. Ketika inilah darah haid keluar. Penting untuk wanita tandakan hari pertama haid keluar setiap bulan. Tujuannya untuk ikhtiar mendapatkan atau mengelakkan mendapat zuriat, selain untuk mengira jumlah kitaran haid.

Fasa 2: Hari 5 - 13
Fasa ini dipanggil fasa follicular. Sepanjang tempoh ini, hormon estrogen akan meningkat. Darah akan berkumpul di dinding rahim dan menebal sebagai persediaan untuk mengandung. Telur (ovum) yang berada di dalam ovari pula mula semakin matang.

Fasa 3: Hari 14
Ini adalah fasa berlakunya ovulasi iaitu peneluran. Peningkatan hormon Lutenizing Hormone (LH) secara mendadak dalam tubuh wanita menyebabkan telur keluar dari bekasnya untuk disenyawakan. Sekiranya terlur disenyawakan, telur akan melalui saluran tiub fallopio menuju ke rahim tempat ia menempel dan fetus terbentuk.

Fasa 4: Hari 15 - 28
Fasa ini dikenali sebagai fasa luteal atau secretory. Hormon progesteron dirembeskan daripada sarangnya (corpus luteum) selepas telur dikeluarkan daripada bekasnya. Rembesan progesteron menyebabkan dinding rahim semakin menebal. Sekiranya tiada persenyawaan berlaku, rembesan progesteron semakin sikit dan akhirnya dinding rahim akan runtuh. Setelah proses ini selesai, kitaran haid akan bermula semula pada hari 1.


MENGIRA WAKTU SUBUR
Setelah anda faham kitaran haid di atas, waktu yang terbaik untuk bersama suami-isteri ialah pada hari ovulasi berlaku. Ini adalah kerana ketika itu telur baru sahaja keluar daripada sarangnya.

Bilakah secara tepat ia berlaku? Sebenarnya ia adalah lebih kurang 14 hari daripada hari pertama period seterusnya atau ketika fasa luteal bermula. Ingat ya, 14 hari daripada hari pertama haid seterusnya.

Sekiranya kitaran haid anda 28 hari, maka waktu subur anda adalah: 28 - 14 = Hari ke 14
Sekiranya kitaran haid anda 30 hari, maka waktu subur anda adalah: 30 - 14 = Hari ke 16
Sekiranya kitaran haid anda 34 hari, maka waktu subur anda adalah: 24 - 14 = Hari ke 20

Ini adalah kerana fasa luteal pada kiraanya adalah biasanya tepat 14 hari setelah berlakunya ovulasi, sedangkan fasa folicullar boleh berubah2. Jadi waktu subur adalah 14 hari sebelum hari pertama period yang seterusnya. Sekiranya period anda adalah tetap 28 hari, tak jadi masalah untuk mengira waktu subur anda. Sekiranya period anda berubah-ubah, inilah timbulnya masalah mengira waktu subur.


CARA LAIN MENGETAHUI WAKTU SUBUR

Pada waktu subur, suhu badan wanita akan naik sedikit dalam satu darjah selsius. Anda boleh mula merekod suhu tubuh badan setiap hari dan perhatikan bacaannya. Cara yang tepat untuk merekod suhu badan ialah dengan menggunakan termometer klinikal yang beri bacaan tepat. Ukur suhu sebaik saja bangun dari tidur. Pastikan anda bangun tidur dan merekod suhu pada waktu yang konsisten. Suhu tubuh unu dipanggil Basal Temperature.


Selain mengukur suhu badan, terdapat juga lendiran cecair yang jernih daripada kemaluan. Ini adalah disebabkan hormon yang meningkat ketika itu.

Anda juga boleh menguji waktu subur dengan menggunakan kit kesuburan atau dipanggil ovulation kit yang terdapat dijual di farmasi.


MENGANGGAR WAKTU TERBAIK UNTUK MENDAPAT ZURIAT

Oleh kerana telur atau ovum tidak mempunyai jangka hayat yang panjang, iaitu dalam lingkungan 1-2 hari sahaja, maka tingkap untuk mendapatkan zuriat adalah sangat terhad. Oleh itu Allah mencipta sperma dengan kelebihan yang lain pula.

Selain daripada berjuta-juta sperma dilepaskan, ia juga boleh bertahan selama 3-5 hari. Ini bermakna, sekiranya suami isteri bersama 3 hari sebelum waktu subur, atau 2 hari selepas waktu subur, maka ada peluang untuk telur itu berjumpa dengan sperma yang hidup lebih lama.

Oleh itu, untuk mendapatkan zuriat, pasangan boleh bersama setiap malam hari pada hari ke 11, 12, 13, 14, 15, 16 period untuk mendapatkan waktu optimum hari kesuburan sekiranya haid anda datang 28 hari. Cadangan ini adalah bagi anggaran waktu subur adalah pada hari ke 14.

Anda boleh cuba setiap bulan untuk beberapa bulan sekiranya tidak berhasil. Ini adalah untuk memastikan waktu subur adalah sesuai dengan waktu bersama anda.


MENGELAKKAN MENGANDUNG MELALUI CARA KIRAAN

Selain daripada untuk mendapatkan zuriat, ada pasangan yang ingin mengelakkan mengandung dengan cara mengira kalendar. Untuk pengetahuan anda, cara mengira melalui kalendar adalah berisiko dan tidak berapa tepat. Ini adalah kerana anda mungkin boleh tersilap kira, atau kedatangan haid yang tidak beberapa teratur menyebabkan tarikh subur lari dari kebiasaan.

Oleh kerana anda tahu sperma boleh bertahan selama 5 hari di dalam rahim (ada kajian menunjukkan sperma mamp bertahan sehingga 7 hari di dalam rahim), jadi 5 hari sebelum dan selepas hari kesuburan adalah waktu yang dianggarkan tidak boleh bersama isteri ataupun terpaksa menggunakan cara kontraseptif yang lain.

Ada juga yang meletakkan 3 hari sebelum dan selepas waktu subur. Ini lebih rapat dan lebih berisiko. Terpulang kepada anda sendiri. Seperti yang saya khabarkan tadi, cara ini tidak beberapa tepat dan mempunyai risiko yang tersendiri.

Saya harap info ini boleh membantu pasangan suami isteri menganggar waktu yang terbaik untuk bersama dan waktu terbaik untuk mengelak daripada bersama.

[Sumber]


Nak beli produk Shaklee:
  • hubungi kami untuk konsultasi atau terus isi borang order di bawah
  • boleh COD di sekitar Batu Pahat
  • atau barang akan dipos menggunakan courier PosLaju, CityLink atau GDex.

Nak jadi ahli Shaklee:
  • Isi borang pendaftaran ahli di bawah atau terus hubungi kami
  • Pendaftaran bernilai RM75 termasuk pos memberkit ke depan pintu anda
  • Atau setiap pembelian bernilai 200uv (RM650) layak menjadi ahli Shaklee secara percuma

Benefit / Kelebihan sebagai ahli Shaklee:
  • penjimatan 15-30% untuk setiap pembelian.
  • jana pendapatan bersama Shaklee sehingga 6 angka sebulan.

Terima kasih!

 
ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Dapat Anak Dengan Set Kesuburan Shaklee

Assalamualaikum.

Anak atau zuriat, adalah keinginan suami isteri bila berkahwin. Tapi bila sudah beberapa tahun kahwin, Allah duga masih belum diberi zuriat. Masih ada jalan. Bukan 'dead end' atau jalan mati. Set Kesuburan Shaklee adalah salah satu ikhtiar.

Mengapa Set Kesuburan Shaklee?

  • Set ini memperbaiki kebolehan seksual lelaki. Juga meningkatkan nafsu seks.
  • Menyeimbangkan hormon bagi wanita.
  • Memberi kesihatan kepada sistem reproduktif. Ini sangat penting untuk pembentukan janin ketika hamil.
  • Meningkatkan kiraan sperma.
  • Memanjangkan hayat sperma apabila dilepaskan.
  • Tingkatkan motiliti sperma dan halang sperma dari bergumpal.
  • Tambahkan hormon estrogen bagi isteri dan testosterone bagi suami.
  • Kehidupan di atas katil lebih hangat dan mesra.


Bagaimana Set Kesuburan Shaklee Membantu Hamil?
Set ini mengandungi multivitamin dan multimineral yang berasaskan bahan semulajadi. Menurut kajian Harvard Medical School, tahap kesuburan boleh ditingkatkan dengan mengambil multivitamin dan multimineral.

Hal ini juga telah disahkan oleh Pakar Oncology Malaysia, Dr Hamid Arshad melalui Facebook beliau:

"Nasihat untuk mereka yang berusaha mendapatkan zuriat. Selepas buat ujian-ujian kesuburan untuk kedua suami isteri dan selepas buat pembedahan untuk membunag cyst/fibroid atau lain-lain. Tumpukan masa untuk berdoa, berusaha kuruskan berat badan dengan dieting, buat exercise 30 minit setiap hari. Makan supplemen-supplemen multivitamin, Vitamin E, Vitamin C, Folic, tenangkan jiwa dan emosi. Jangan tergesa-gesa nak buat ini dan itu. Setiap rawatan perlu 3 hingga 6 bulan untuk lihat keberkesanan"



Jom kita lihat bagaimana setiap satu multivitamin dan multimineral Shaklee membantu tingkatkan kesuburan.

Vita Lea
Penting bagi membekalkan dan menyeimbangkan keperluan nutrisi dalam dalam. Oleh kerana gaya hidup yang sibuk, pemakanan yang tak sihat. Semua ini sebab kita hilang atau tak langsung menikmati nutrisi penting sehari-hari. Jika badan dilengkapi dengan semua vitamin dan mineral. Pastinya badan akan lebih cekap berfungsi.

B Complex
Bagi suami, B Complex penting untuk menjana tenaga. Paling penting B Complex bersifat anti stress. Jadi suami atau isteri lebih menikmati masa 'bersama'. Bagi isteri pula, amat penting mengambil B Complex untuk merancang kehamilan. Kandungan asid folik di dalamnya diperlukan untuk elak risiko spina bifida pada bayi (pembentukan tulang belakang yang tak sempurna).

Vita C
Memiliki kandungan anti oksidan yang tinggi untuk hapuskan radikal bebas di dalam badan. Bertindak menghalang sperma dari bergumpal. Juga menjadikan salur darah lembut, mengembang dan bantu mengalirkan lebih banyak darah. Ini bagi bagi lelaki yang mengalami masalah mati pucuk.

Alfalfa
Ini paling penting untuk isteri/wanita. Bertindak seperti kacip fatimah. Juga merawat masalah-masalah 'Miss V' (organ reproduktif wanita) seperti keputihan, kegatalan dan sebagainya.

Vita E
Bagi meningkatkan kualiti sperma. Vita E sangat membantu. Menambah kiraan atau bilangan sperma. Juga tingkat kebolehan reproduktif bagi suami. Ia juga membantu melahirkan rasa 'bersemangat' untuk bersama pasangan masing-masing.

GLA Complex
Penting untuk isteri bagi menghasilkan 'cecair kesuburan'. Cairan ini membantu memberi ruang untuk sperma terus hidup di dalam tiub fallopio hingga lima hari. Selain itu, GLA berfungsi memberi keseimbangan hormon yang memberi kesan pusingan period yang tetap dan kurangkan kesakitan ketika datang bulan. Juga membantu mengecutkan cyst jika ada.

Zinc Complex
Ini khas untuk suami. Mempertingkatkan kualiti sperma. Juga menambah kepekatan dan kekuatan sperma. Bertindak meransang perbentukan hormon testosterone juga menambah jumlah bilangan sperma.

Kombinasi vitamin dan mineral Set Kesuburan Shaklee akan beri harapan kepada suami isteri untuk memiliki cahaya mata. Rupa bayi yang comel, tangisannya membuatkan rumah tangga yang dibina bertambah berseri. Jangan pernah berhenti berharap. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui.


Banyakkan istigfar dan bersedekah. Kerana ini yang diajar Rasulullah ketika ada lelaki memohon cara bagaimana untuk dia dan isteri mendapatkan anak. Tak lama selepas itu, dia dikurniakan seorang anak lelaki. Dan Allah Maha Pemberi, diberi lagi 9 orang anak lelaki kesemuanya. Percaya pada Allah. Insyaallah, pasti anak yang dinanti akan tiba didukungan kalian.

Hubungi saya bagi mendapatkan konsultasi khas set yang bersesuaian. Juga harga yang mampu milik ditawarkan.

[Sumber]

Nak beli produk Shaklee:
  • hubungi kami untuk konsultasi atau terus isi borang order di bawah
  • boleh COD di sekitar Batu Pahat
  • atau barang akan dipos menggunakan courier PosLaju, CityLink atau GDex.

Nak jadi ahli Shaklee:
  • Isi borang pendaftaran ahli di bawah atau terus hubungi kami
  • Pendaftaran bernilai RM75 termasuk pos memberkit ke depan pintu anda
  • Atau setiap pembelian bernilai 200uv (RM650) layak menjadi ahli Shaklee secara percuma

Benefit / Kelebihan sebagai ahli Shaklee:
  • penjimatan 15-30% untuk setiap pembelian.
  • jana pendapatan bersama Shaklee sehingga 6 angka sebulan.

Terima kasih!

 
ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Mudah Hamil Dengan GLA Complex Shaklee.

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, GLA Complex ini semakin mendapat tempat di hati ramai pasangan kerana dikatakan salah satu cara mudah dan cepat hamil, InshaAllah. Hari ini saya nak kongsikan bagaimana GLA Complex membantu pasangan yang telah lama menunggu untuk menimang cahaya mata.

Pn Noraihan hamil 8 bulan <3

Bagaimana GLA Complex berfungsi untuk membantu anda untuk mudah hamil?

Paras kolestrol dalam tubuh akan dapat dikurangkan dengan pengambilan GLA (Gamma Linolenic Acid). GLA juga berfungsi membantu dalam memberikan kelegaan sekiranya wanita sedang mengalami Sindrom Pra Haid (PMS) seperti angin senggugut. Di samping itu, GLA akan merangsang penghasilan dan peningkatan lendir serviks yang berkualiti tinggi bagi menjamin kesuburan wanita. Malah, GLA berfungsi secara teraputik dengan mendorong penghasilan Prostagdalin E1 yang membantu dalam melegakan kesakitan dan kekejangan otot.

Bagaimana GLA Complex dapat anda menghadapi sindrom PMS (senggugut)?

Apabila seseorang diserang senggugut, biasanya ia akan menyebabkan kekejangan otot dalam rahim dan kawasan sekitarnya. Daripada kajian yang dibuat, puncanya adalah disebabkan tubuh badan wanita tersebut tidak dibekalkan dengan GLA yang secukupnya. Justeru, pengambilan GLA ini adalah mustahak untuk menampung kekurangan GLA dalam tubuh.

Baiklah setakat ini saya faham. TAPI sebenarnya bagaimana GLA Complex dapat membantu saya untuk cepat dan mudah hamil?

Bagi menjamin kesuburan, seorang wanita perlu mempunyai lendir serviks yang terjamin kualitinya dan berwarna putih telur. Jika anda seorang yang teliti, anda akan perasan sebulan sekali wanita akan menghasilkan cecair putih telur tersebut. Ini menandakan ia adalah waktu subur wanita itu. Namun, tidak semua orang dapat menghasilkan cecair yang ‘subur’ seperti itu. Bagi menghasilkan cecair yang melambangkan kesuburan ini, maka disinilah fungsinya GLA. Sekaligus membantu sperma untuk berenang-renang terus menuju ke uterus, tiub fallopio dan destinasi terakhir iaitu sel ovum. Cecair subur ini juga membantu memanjangkan jangka hayat sperma di dalam tiub fallopio sehingga menjangkau 5 hari. Dari sudut positifnya, walaupun tidak kena tepat pada waktu subur namun peluang tetap cerah kerana sperma masih berada di situ hingga hari yang ke lima!

Untuk kaum hawa di luar sana yang masih lagi belum mendapat zuriat, anda disarankan untuk membuat pemeriksaan terhadap cecair serviks anda. Jika cecair tersebut tebal, berwarna kecoklatan dan kering itu adalah tanda yang kurang baik kerana ia boleh menghalang persenyawaan dari berlaku. Mustahak untuk mengenali cecair kesuburan kita.

Jika anda ada apa-apa kemusykilan, boleh hubungi saya sekarang!

[Sumber]

BELI SEBOTOL GLA COMPLEX SEKARANG!

Nak beli produk Shaklee:
  • hubungi kami untuk konsultasi atau terus isi borang order di bawah
  • boleh COD di sekitar Batu Pahat
  • atau barang akan dipos menggunakan courier PosLaju, CityLink atau GDex.

Nak jadi ahli Shaklee:
  • Isi borang pendaftaran ahli di bawah atau terus hubungi kami
  • Pendaftaran bernilai RM75 termasuk pos memberkit ke depan pintu anda
  • Atau setiap pembelian bernilai 200uv (RM650) layak menjadi ahli Shaklee secara percuma

Benefit / Kelebihan sebagai ahli Shaklee:
  • penjimatan 15-30% untuk setiap pembelian.
  • jana pendapatan bersama Shaklee sehingga 6 angka sebulan.

Terima kasih!

 
ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Cyst, Fibroid, Endometriosis dan Kesuburan.

Assalamualaikum.

Menurut Dr Zubaidi, terdapat dua jenis cyst yang mengganggu kesuburan seseorang wanita iaitu:

  • Endometriomas: Cyst yang disebabkanoleh endometriosis
  • Polycystic Ovarian Cyst: Terdapat beberapa cyst ang kecil pada kilang telur ovari, kehadiran haid yang tidak teratur, dan kandungan hormon tertentu dalam darah.


Beberapa jenis ovarian cyst yang tidak menggangu kesuburan, antaranya:

  • Functional cysts – iaitu cyst yang terjadi secara normal semasa kitaran haid, malah kehadiran functional cyst lah yang menandakan seseorang wanita itu subur.
  • Cystadenomas – cyst ini bukannya cyst yang berlaku dalam kilang telur ovari, tetapi berlaku di permukaan lapisan luar kilang telur ovari. Jadi ia tidak mengganggu kesuburan.
  • Dermoid cysts - ini mengandungi beberapa tissue seperti kulit, rambut malah gigi. Ia selalu dikeluarkan melalui pembedahan dan tidak mengganggu kesuburan.

GLA COMPLEX boleh membantu menstabilkan hormon dan dalam banyak kes cyst peringkat awal, GLA membantu mengecutkan cyst tanpa pembedahan.





Nak beli produk Shaklee:
  • hubungi kami untuk konsultasi atau terus isi borang order di bawah
  • boleh COD di sekitar Batu Pahat
  • atau barang akan dipos menggunakan courier PosLaju, CityLink atau GDex.

Nak jadi ahli Shaklee:
  • Isi borang pendaftaran ahli di bawah atau terus hubungi kami
  • Pendaftaran bernilai RM75 termasuk pos memberkit ke depan pintu anda
  • Atau setiap pembelian bernilai 200uv (RM650) layak menjadi ahli Shaklee secara percuma

Kelebihan sebagai ahli Shaklee:
  • penjimatan 15-30% untuk setiap pembelian.
  • jana pendapatan bersama Shaklee sehingga 6 angka sebulan.

Terima kasih!

 
ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Kecutkan Cyst Dengan GLA Complex Shaklee.

Assalamualaikum.

Ovarian cysts biasa dihadapi oleh wanita muda. Kebanyakan mereka didiagnos mengalami ovarian cyst apabila mereka menjalani pemeriksaan ultrasound ketika menghadapi masalah kesuburan.

Ovarian cyst sebenarnya adalah kantung yang mengandungi cecair berada dalam kilang telur ovari. Cecair ini boleh jadi cair seperti air, pekat likat dan ada kalanya mengandungi tisu-tisu seperti rambut dan gigi. Ia juga mempunyai saiz yang berbeza-beza.

Ovarian cyst yang normal akan membesar, dan pecah untuk mengeluarkan telur ovum ketika ovulasi. Cyst yang pecah ini dinamakan follicle. Jika cyst ini tidak pecah, saiznya akan bertambah besar dan dinamakan functional ovarian cyst. Ia tidak merbahaya kecuali jika saiznya terlalu besar.

[Sumber]

Tapi anda yang ada cyst jangan gusar dan cepat buat keputusan untuk lakukan pembedahan kerana pasti ada jalan dan ikhtiarnya untuk kecutkan cyst secara semulajadi. Antaranya dengan pengambilan vitamin Shaklee iaitu ESP dan GLA Complex. InshaAllah, jika diizinkanNya, cyst pasti akak kecut dan yang ingin dapatkan zuriat pasti akan dapat berita gembira.

[Sumber]

GLA Complex Shaklee dapat membantu mengurangkan masalah berkaitan hormon sekaligus dapat mengecutkan cyst. GLA Complex mengandungi gamma linolenic acid (GLA) yang merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin – bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal. Minyak benih bunga matahari adalah satu lagi sumber asid lemak Omega-6. Ia mengandungi vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan memelihara integriti sel.





Nak beli produk Shaklee:
  • hubungi kami untuk konsultasi atau terus isi borang order di bawah
  • boleh COD di sekitar Batu Pahat
  • atau barang akan dipos menggunakan courier PosLaju, CityLink atau GDex.

Nak jadi ahli Shaklee:
  • Isi borang pendaftaran ahli di bawah atau terus hubungi kami
  • Pendaftaran bernilai RM75 termasuk pos memberkit ke depan pintu anda
  • Atau setiap pembelian bernilai 200uv (RM650) layak menjadi ahli Shaklee secara percuma

Kelebihan sebagai ahli Shaklee:
  • penjimatan 15-30% untuk setiap pembelian.
  • jana pendapatan bersama Shaklee sehingga 6 angka sebulan.

Terima kasih!

 
ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...