"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Penghujung September 2014.

Assalamualaikum.

Alhamdulillah. Dah hampir tamat bulan September. Bulan ni bulan yang besar maknanya kepada saya. Bulan ni saya berkongsi bulan kelahiran dengan arwah emak dan dua orang kakak kembar yang sangat saya sayang. Sanah helwah, emak, eni dan eli. Semoga sama-sama kita semua dalam rahmat redha dan keampunan Allah swt.

Closing bulan ni agak mendebarkan. Sebab tarikh closing bertindan dengan tarikh audit di pejabat, selain dekat dengan cuti raya haji dan kelas yang silih berganti.

Macam itulah lumrah sebagai seorang pendidik. Anak didik dan kelas sentiasa dekat di minda dan di hati.

Friendly reminder, contest yang kami anjurkan akan berakhir esok. Harap cepat-cepat hantar penyertaan di ruangan komen post atas ni, supaya tak terlepas peluang untuk dapatkan Collagen Powder Shaklee dan Vita C Chew percuma dari kami. Alhamdulillah, setakat ni kami dah rekodkan 6 penyertaan, dijangka esok akan bertambah lagi beberapa penyertaan. InshaAllah.

Promosi berganda bulan ni pun berakhir esok. '


Promosi Shaklee Collagen Powder:

  • Beli 6 kotak, dapat extra 1 kotak percuma
  • Percuma keahlian Shaklee bernilai RM65
  • Percuma pos bernilai RM10
  • Layak terima cash back pada 15 Oktober 2014 sebanyak RM110
  • Peluang jana pendapatan dengan Shaklee 


Promosi Meal Shake:

  • Beli 3 tin, dapat extra 1 tin percuma
  • Menyumbang kepada projek kebajikan Shaklee untuk membantu 2000 keluarga lebih sihat dengan makanan berkhasiat

Masih sempat ye. Nak join contest masih sempat. Nak grab double promotion pun sempat. Nak cantik dan sihat untuk raya haji ni masih sempat. Contact kami, kami akan guide cara makan dan cara jana income bersama Shaklee.

Salam penghujung September. Jumpa lagi bulan depan :)



ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

5 Khasiat Air Kelapa Muda kepada Ibu Hamil.

Assalamualaikum.


Di kalangan masyarakat, ada tradisi turun-temurun yang menyarankan ibu hamil agar memperbanyak minum air kelapa muda, terutama dari kelapa hijau. Konon katanya bila rajin minum air kelapa muda– terutama di trimester ketiga kehamilan–maka air ketuban akan bersih dan bayi yang dilahirkan juga bersih kulitnya, lebat rambutnya dan bening matanya.

Apakah betul demikian?
Sejauh ini belum ada penelitian yang secara ilmiah membuktikan kebenaran saran tersebut. Namun, air kelapa muda memang mengandung berbagai zat yang bermanfaat bagi ibu hamil. Zat-zat itulah yang barangkali secara tidak langsung membuat bayi menjadi lebih sehat sebagaimana disebutkan dalam saran tradisional itu.

1. Elektrolit Alami
Air kelapa muda kaya dengan kandungan elektrolit, klorida, magnesium , sodium, dan riboflavin. Sebagai isotonik semulajadi yang kaya mineral dan mempunyai elektrolit sama dengan elektrolit tubuh, air kelapa muda sangat bermanfaat untuk rehidrasi dan memulihkan stamina tubuh.kalsium, potasium, Ibu hamil memerlukan lebih banyak air berbanding orang lain. Dehidrasi selama kehamilan boleh menyebabkan pelbagai komplikasi, termasuk sakit kepala, kram , edema dan bahkan kontraksi yang boleh menyebabkan persalinan prematur.

2. Diuretik Alami
Sebagai diuretik natural yang steril, air kelapa muda melancarkan air seni dan membantu membersihkan saluran kencing. Hal ini berkhasiat mengeluarkan zat-zat toksin dari tubuh dan mencegah jangkitan saluran kencing - yang juga cukup umum terjadi pada wanita hamil.

3. Antipenyakit
Air kelapa muda mengandung asam lauric, asam yang membantu melawan penyakit. Asid lauric yang terkandung dalam air kelapa sama dengan yang terdapat di air susu ibu dan memiliki karakteristik antijamur, antibakteri dan antivirus sehingga menjaga kesihatan ibu dan bayi dari virus seperti herpes dan HIV, protozoa giardia lamblia serta bakteria klamidia dan heliokobater.

4. Membantu Pencernaan
Air kelapa juga dipercaya memperbaiki fungsi pencernaan. Selama kehamilan, plasenta menghasilkan hormon progesteron yang melambatkan kontraksi otot lambung sehingga pencernaan pun perlahan. Air kelapa boleh membantu meningkatkan kelajuan pencernaan.

5. Meningkatkan HDL
Air kelapa muda tidak mengandung lemak dan kolesterol, bahkan menurut riset dapat meningkatkan kolesterol baik (HDL) di dalam tubuh. Bila anda tidak boleh mendapatkan air kelapa yang segar, kini telah tersedia air kelapa murni dalam bungkusan siap minum yang boleh dibeli di pasar raya.

[Sumber]
Ditulis oleh: Dr Salma


SET CADANGAN SHAKLEE BAGI IBU HAMIL


Set vitamin Shaklee yang dicadangkan bagi ibu hamil adalah ESP, Vitalea, B-Complex, Vita C dan Ostemtarix (bagi trimester 1) dengan tambahan OmegaGuard bagi trimester 2 dan 3.

ESP diperbuat daripada soya non-GMO adalah sumber protein organik terbaik yang membekalkan tenaga untuk ibu hamil, mengurangkan kesan alahan dan mengelakkan gastrik. Selain itu ibu juga akan dapat kesan kulit yang sihat dan cantik, termasuklah bayi yang bakal lahir nanti.

Gabungan Vitalea dan B-Complex mengandungi 400mcg asid folik iaitu jumlah minimum yang diperlukan oleh ibu hamil setiap hari. Selain itu, multivitamin Vitalea juga membekalkan vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh badan untuk menjalankan fungsi harian dengan baik. B-Complex pula mengandungi komponen lengkap vitamin B bagi menyokong fungsi tubuh yang sihat, selain membantu mengawal stress dan meningkatkan selera makan.

Ostematrix adalah tablet kalsium magensium dan mineral lain yang berfungsi menguatkan tulang ibu, membantu pembentukan tulang bayi, mengurangkan sengal dan sakit-sakit badan, mengelakkan kejang otot, kebas tangan dan gusi berdarah. Selain itu, Ostematrix membantu ibu untuk lebih lawas dalam penghadaman sekaligus mengurangkan risiko sembelit dan buasir ketika hamil dan selepas bersalin.

OmegaGuard mengandungi asid lemak Omega-3 dengan kepekatan 85% iaitu kepekatan tertinggi berbanding produk lain di pasaran. Omega-3 membantu perkembangan otak ibu dan bayi, meningkatkan daya ingatan dan fokus ibu, mengawal selera makan serta memastikan kolestrol dalam tubuh ibu dibakar unutk mengelakkan tekanan darah tinggi. Turut mengandungi EPA dan DHA untuk bayi yang aktif dan cerdas.

Hubungi kami untuk konsultasi percuma :)


ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Tips: Petua Pemakanan Diet Seimbang Waktu Siang

Assalamualaikum.

Aktiviti pengambilan makanan yang seimbang sering menjadi masalah bagi individu yang sedang dalam proses penurunan berat badan terutamanya buat kaum wanita. Jika tersilap langkah, pastinya golongan ini akan menjerit dan kecewa di saat melihat berat badan mereka di penimbang berat.



Mungkin anda kurang mengambil berat tentang apa yang dimakan ketika di waktu siang dan di sini kami ada beberapa tips mudah agar diet anda seimbang di kala makan di waktu siang.

Dipetik dari Vemale.com, langkah yang perlu dipatuhi adalah seperti berikut:

1. Minum air sebelum makan 
Pastikan anda minum paling tidak segelas air putih sebelum mengambil sebarang makanan agar dapat mengurangi rasa lapar anda.

Selain melancarkan sistem percernaan, air juga boleh melancarkan sistem perkumuhan agar proses penurunan berat badan dapat berlaku dengan lebih berkesan. Jika bosan dengan air putih, anda juga boleh menggantikannya dengan jus tanpa gula atau pun teh yang tawar.

2. Hadkan makanan berkalori tinggi
Hindari makanan yang berkalori tinggi seperti nasi putih yang kaya dengan karbohidrat. Gantikan nasi dengan beras perang atau pun kentang yang mempunyai serat tinggi dan boleh membuatkan anda rasa kenyang dalam jangka waktu yang lebih lama.

Jika ingin kepelbagaian dalam rutin makanan, anda juga boleh mengambil buah avocado, madu, roti gandum dan juga pisang bagi menggantikan nasi putih.

3. Bawa bekal makanan sendiri
Jika merasakan agak sukar untuk mengira berapa banyak kalori dalam setiap makanan anda, lebih elok sekiranya anda menyediakan bekal makanan ke kuliah mahupun ofis.

Lebih mudah untuk anda menghindari garam, perisa makanan, lemak dan pengawet makanan yang nyata akan merosakkan diet anda jika terlalu banyak berada di dalam tubuh badan.

4. Serat dan protein
Ucapkan selamat tinggal pada ais krim atau kek di kala menikmati pemanis mulut di waktu siang, sebaliknya gantikan makanan bergula tinggi ini dengan makanan yang kaya dengan serat dan protein.

Makan dua biji telur rebus bersama segelas jus epal ataupun jus lobak merah kerana mengandungi serat yang boleh mengenyangkan perut lebih lama dan ianya juga kaya dengan protein yang merupakan sumber energi yang sangat baik dan tidak membuatkan anda berasa ngantuk.

Jangan lupa untuk amalkan rutin di atas dalam program diet anda.

Selamat mencuba!

[Sumber]
By Azizah Saleh | Tupai


SET CADANGAN VITAMIN SHAKLEE UNTUK KURUSKAN BADAN


Turunkan berat badan dengan set vitamin Shaklee yang bertindak mengikut 4 langkah:

  • Bakar lemak: OmegaGuard dan Lecithin
  • Singkir lemak: Herblax / Alfalfa
  • Bina otot: Cinch Shake Mix / ESP
  • Tingkatkan metabolisme: Cinch Teamix

Set ini turut bantu mengawal selera makan, mengelakkan gastrik dan angin dalam perut, membersihkan usus dan melawaskan penghadaman makanan. Pengambilans set cadangan untuk kuruskan badan ni perlu mengikut jadual pemakanan yang terkawal dan jadual pengambilan vitamin pada waktu dan jumlah yang betul. Selain itu amalkan minum air kosong sekurang-kurannya 3 liter sehari.

Hubungi saya untuk konsultasi percuma :)


ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Tips: Petua Hilangkan Lenguh dengan Epsom Salt.

Assalamualaikum.

Akhir-akhir ni saya sering rasa cepat lenguh, cepat letih. Mungkin sebab jadual dah mula padat dengan aktiviti, maklumlah semester dah bermula. Sebelum ni seronok je rilek-rilek 3 bulan pelajar cuti, saya pun perasan cuti juga. Hehe.

Untuk hilangkan lenguh badan, saya cuba petua yang saya dapat daripada satu group facebook yang saya join. Petuanya, berendam dengan garam Epsom. Apa dia garam Epsom tu?


Garam Epsom ni adalah sebatian mineral semulajadi, terdiri daripada magnesium dan sulfat yang boleh memberi beberapa manfaat jika menggunakannya dengan cara yang betul. Garam Epsom seringkali dikenali sebagai penawar untuk beberapa penyakit.

Kajian telah menunjukkan bahawa magnesium dan sulfat, kedua2 mineral ini mudah diserap ke dalam kulit. Apabila dilarutkan ke dalam air suam, garam epsom akan meningkatkan tahap magnesium ke dalam badan.

Magnesium memainkan beberapa peranan termasuk mengawal selia aktiviti2 enzim, mengurangkan radang, merehatkan sistem saraf, melegakan sakit anggota badan, mengurangkan ketegangan otot dan dikatakan juga mampu mencegah pengerasan arteri. Manakala sulfat pula di katakan membantu meningkatkan nutrien dan menyahkan toksin.

Cara menggunakan garam epsom ialah dengan berendam di dalam bath tub (2 cawan garam epsom + 15 gallon air), sekurang-kurangnya 2 atau 3 kali seminggu selama 12 minit boleh memberi manfaat kepada kesihatan badan, mewujudkan perasaan ‘relax’, melegakan sakit kepala dan ‘stress’ atau larutkan 1/2 cawan garam epsom dengan air suam ke dalam bekas sederhana besar dan rendamkan kaki selama 20 minit untuk melegakan keletihan dan sakit kaki. Jangan sekali kali membiarkan garam pada kulit sebaik saja selesai berendam, pastikan membilas badan dengan air biasa.

Bonus buat ibu-ibu hamil, garam ni juga dipercayai boleh mengurangkan gejala pre-eclampsia. Ibu hamil take note ye :)

Garam Epsom yang saya beli macam dalam gambar di atas. Saya beli di Guardian dengan harga RM5.70 saja. Saya bancuh setengah paket garam epsom ni dalam besen dan mandi. Selebihnya saya guna untuk rendaman kaki. Alhamdulillah lepas mandi dan rendam kaki, terasa badan lebih ringan dan kulit lebih lembut. Sakit-sakit badan, sengal dan lenguh pun hilang. Lagi best sebab saya bancuh dengan air suam panas, memang syok mandi.

Sebagai alternatif, saya turut ambil Ostematrix Shaklee setiap malam untuk kurangkan lenguh dan sengal badan. Ostematrix mengandungi kalsium, magnesium dan mineral lain yang membantu penyerapan kalsium lebih baik oleh badan. Kesan yang saya rasa lepas amalkan Ostematrix setiap malam, bangun pagi terus segar dan tak sakit-sakit badan, tiada gusi berdarah atau kejang otot dan lebih mudah


Lepas ni kalau anda ada mengalami masalah lenguh berlarutan, boleh cuba guna garam epsom ni. Semoga memberi manfaat kepada anda sama seperti saya mendapat manfaatnya juga.



ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Mudahnya Menjemput Rezeki.

Assalamualaikum.


Buku ni saya dapat sebagai hadiah daripada Mommy Shaklee saya, saudari Ateef Hatifa ketika beliau datang dari Perlis untuk coaching saya di Johor. Buku ini yang beliau jadikan sebagai cenderahati tanda ingatan dan sebagai reminder kepada saya tentang sebab dan bagaimana cara saya berniaga.

Ada beberapa amalan yang diutamakan dalam bab menjemput rezeki. Tapi sejak permulaan buku lagi, dan seringkali saya dah dengar daripada master-master dan mentor guru-guru saya sejak dulu, perkara kecil yang membawa impak besar dalam menjemput rezeki ialah dengan MENULISNYA.

Benar. Cuma dengan menulis di atas kertas, kita sebenarnya telah mendidik otak kita supaya fokus dan bergerak selari menuju ke arah impian tersebut. Bayangkan kalau kita tulis dan sebut hari-hari? Kesannya lebih MAGIK.

Amalan menjemput rezeki yang diajar dalam buku ni adalah berdasarkan konsep berbuak baik pada Allah, Allah swt akan memberi lebih kepada kita. Benar, kan?

Rezeki kita semuanya sekali adalah hak mutlak Allah swt. Untuk mendapatkan rezeki yang lebih daripada Allah swt, kita hendaklah berbuat perkara yang Allah swt suka. Seolah-olah kita membodek bos di tempat kerja, cuma bezanya pekerjaan membodek Allah swt dituntut dalam agama.

Ada beberapa amalan yang membantu kita menjemput rezeki dengan sangat mudah:

1. Menjemput Rezeki dengan Bersedekah.

Ramai yang tidak tahu bahawa amalan bersedekah mampu untuk membawa rezeki yang melimpah-ruah kepada si pemberi rezeki. Amalan yang digalakkan oleh Islam ini bukanlah bermaksud sama sekali mengurangkan wang kita, malah menambah rezeki dan kekayaan kita.

Bersedekahlah tanpa perlu mengharapkan sebarang balasan.

Pernahkah kita didatangi oleh seorang peminta sedekah yang mengharapkan sedikit wang untuk membeli makanan? Bagaimana respons kita terhadapnya? Berapa jumlah wang yang kita berikan?

Bersedekah bukanlah memberikan sekecil-kecil wang yang kita miliki, memberi 10 sen contohnya untuk diberikan kepada peminta sedekah itu sambil dalam hati berkata “Tentu ada orang lain lagi yang akan memberikan wang kepada dia.“

Usah bersedekah dengan cara ini kerana ia salah. Kerana niat kita bukanalah untuk bersedekah, sebaliknya memberi sedikit wang kepada orang tersebut. Bersedekah dengan semampu yang boleh. Fahamkah perkataan “semampu” itu?

Tidak mungkin kita hanya mampu menghulurkan hanya 10 sen sahaja, kan?

Lakukanlah sedekah dengan  ikhlas. Ikhlaskan dalam hati sehabis mungkin. Jangan pula ketika memberi sedekah tetapi dalam hati kita berniat agar orang peminta sedekah itu segera beredar. Atau berasa rugi dan merungut dalam hati ketika memberikan wang itu.

Ketika menghulurkan sedekah, janganlah disusuli dengan sesuatu perkataan yang menyakitkan hati si penerima sedekah tersebut. Contohnya dengan mengatakan. “Gunakan duit ini untuk perkara baik-baik, jangan pula pergi membazir.”

Walaupun niat kita baik, tetapi dalam masa yang sama kita telah menyakiti hati si penerima tersebut. Maka membuatkan sedekah kita tadi bukan lagi berupa sedekah, rugi bukan?

Jangan mengharapkan balasan.

Kita sering kali tersilap dalam memberi sedekah dan berkata dalam hati, semoga sedekah yang dilakukan oleh aku ini akan mendapat balasan setimpal. Sesungguhnya memberikan sesuatu tanpa mengharapkan balasan adalah lebih mulia disisi Tuhan berbanding mengharapkan balasan.

Allah swt menyatakan dalam firmanNya;

“Orang yang menafkahkan hartanya pada malam dan siang hari secara sembunyi dan terang-terangan, mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. Tidak ada kebimbangan pada mereka dan tidak pula mereka bersedih.” [Al-Bakarah: 274]

Memberikan sesuatu yang berguna.

Pernah terlihat amalan masyarakat kita yang memberikan barangan pakaian-pakaian buruk dan lama atau buku-buku yang ingin dibuang? Seeloknya, bersedekahlah dengan wang atau barangan yang masih baik dalam keadaan elok. Bukannya dari barangan yang ingin dibuang. Kita hendak bersedekah, bukan menolak “sampah” kita kepada mereka yang tidak bernasib baik.

Saya pernah terbaca catatan dari Rumah Pengasih (Saiful Nang) yang menceritakan rumah kebajikan seliaannya pernah menerima sumbangan seluar dalam yang koyak rabak dan dalam keadaan menjijikkan. Bagaimana kita boleh mengharapkan rahmat Allah kepada kita sedangkan kita membuat perbuatan seperti itu?

Buatlah si penerima berasa gembira. Walaupun kita tidak mampu bersedekah lebih, sekurang-kurangnya buatlah hati mereka merasa gembira. InshaAllah, jauh disudut hati mereka akan mendoakan kita kembali agar mendapat kebaikan dunia dan akhirat.


2. Menarik Rezeki dengan Berdoa

Selepas berusaha melakukan kerja, jangan lupa untuk berdoa. Apa sahaja tindakan yang diiringi doa, akan diperkenankan oleh Allah swt. Berdoa  dan meminta adalah sifat semula jadi manusia. Hanya dengan doa, segala permintaan dapat didengari oleh-Nya. InshaAllah, rezeki akan tiba kepada kita cepat atau lambat sahaja.

Sebelum memulakan kerja, lakukan sedikit doa memohon keberkatan dari pekerjaan yang kita jalankan dan tanamkan niat berkerja mencari rezeki yang halal. Yang kita mahukan adalah dilimpahkan rezeki yang halal dan berkat.

“Ya Allah, Ya Tuhan yang Maha kaya, wahai Tuhan yang Maha Terpuji, wahai Tuhan yang Maha Pencipta, wahai Tuhan yang Maha Mengembalikan, wahai Tuhan yang Maha Pengasih dan Penyayang, kayakan aku dengan perkara-perkara yang dikau halalkan dan bukan daripada yang dikau haramkan, serta dengan kelebihan atau kurniaan-Mu bukan daripada mereka selain daripada -Mu.”

3. Mengamalkan Solat Sunat Dhuha

Solat ini sering diamalkan oleh ahli perniagaan Muslim. Sehinggakan ada yang mengamalkan solat sunat ini seperti sebahagian solat wajib.

Solat Dhuha ini satu-satunya solat yang memberikan limpahan rezeki dari Allah SWT. Jika diamalkan selalu, InshaAllah pintu rezeki akan terbuka luas. Solat dhuha sering dikatakan magnet rezeki. Dengan melakukan solat ini, rezeki yang dipohon akan segera menjengah kita.

Mungkin anda semua mempunyai banyak lagi tips yang boleh dikongsi bersama rakan-rakan yang lain.  Solat sunat dhuha, membaca surah al-waqiah, sentiasa beristighfar, perbanyakkan sedekah, menjauhi maksiat juga cara untuk menjemput rezeki.

Apa yang saya nyatakan diatas adalah apa yang saya telah lalui. Jika anda ada beberapa pengalaman dan tips yang mahu dikongsi bersama, mohon dapat dikongsikan di ruang komen post ini.

[Sumber]


ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Review Grand Lexis Port Dickson

Assalamualaikum.

Baru-baru ni masa nak ke program S2U Tours Family Day Zon Tengah hari tu kami sempat bermalam di Grand Lexis Port Dickson. Tak rancang nak ke sini pun. Asalnya cuma nak gerak pagi terus ke program. Kemudian saya la yang suka cucuk En Qusyairi supaya gerak awal bermalam di mana-mana, saja nak bawa Kautsar berjalan. 

Saya plan nak bermalam di Melaka, mungkin bawa Kautsar main air atau ke zoo, kemudian singgah beli tudung. Tiba-tiba En Qusyairi tanya: tidur di Grand Lexis nak? Rupanya En Qusyairi nak bagi hadiah advance untuk birthday saya hujung bulan ni. Allah, terharunya. Kami ni bukan jenis yang selalu tukar-tukar hadiah. Sekali sekala kalau datang perasaan romantik tu adalah keluar makan berdua. Bila En Qusyairi bagi hadiah hari lahir ni, terharu sangat rasanya.

Ok cukup-cukup cerita terharu. Jom review Grand Lexis ni ye.

Grand Lexis ni yang seronok sangat sebab setiap bilik ada private pool. En Qusyairi memang pantang jumpa air, mesti dia terjun. Kautsar pun menurun tabiat En Qusyairi suka terjun kolam. Macam saya ni pemalu, tak pernah dan inshaAllah takkan pernah terjun dalam kolam awam. Malu orang tengok kita berendam. Hehe. Lagi pula bila keluar pool nanti, baju melekat-lekat. Allah, malunya. 

Jadi En Qusyairi pilih Grand Lexis ni supaya saya boleh mandi kolam sama-sama beliau dan Kautsar. Sehari sebelum bertolak, kami tempah bilik Garden Pool. Garden Pool bilik untuk 2 orang. Selain daripada Garden Pool, ada bilik atas laut, ada yang kolamnya open air. Ada suite. Ada banyak jenis bilik, semuanya ada private pool. Kami suka buat tempahan melalui www.booking.com sebab boleh buat booking percuma, cancellation pun percuma. Cuma kena bagi detail credit card je tapi tak terus tolak bayaran.

Masa sampai, bilik Garden Pool penuh, jadi kami ditawarkan upgrade percuma ke bilik Grand Garden Pool. Grand Garden Pool ni bilik untuk 4 orang dewasa. Sangat luas, ada 2 katil king, sofa dan meja kopi, peti sejuk, pantry siap dengan microwave, cerek elektrik, pinggan mangkuk, sudu garfu pisau, ada counter makan. Dalam bilik Grand Garden Pool ni ada satu bilik persalinan. Dalamnya ada toilet dan shower berasingan, sinki, almari dan rak. Turut disediakan dalam almari ialah safe deposit box, seterika dan ironing board, payung, dan selipar.

Ruang tidur dan berehat.
Bilik persalinan dan bilik air. Almari kat sebelah kiri bilik. Maaf ler, jurugambar tak profesional macam ni je gambar yang dapat snap. Huhu.
Private pool dalam bilik. Terjun la sesuka hati bila-bila masa suka. Nak seksi-seksi tak pakai tudung pun boleh. Hihi.
Yang bestnya bilik Grand Garden Pool ni sebab kat sebelah pool tu ada ruang rehat dan shower untuk bilas. Penat berenang-renang boleh naik makan nasi sekejap. Haha. Kautsar la tu. Dah puas berenang, naik makan dulu. Lepas tu sambung berenang. Sampai ibu abah dah tak kuasa nak layan, kaki tangan pun dah kecut, pastu kena paksa naik dan tidur. Menangis la, apa lagi. Hihi.

Kolam dalam bilik kami dalamnya 4 kaki. Keluasannya saya tak pasti, tapi kalau 3-4 orang berenang sekali ok la. Lebih daripada tu, boleh berlaga dalam kolam. Sesuai la sebab bilik kami pun bilik untuk 4 orang.

Aktiviti dalam bilik dah cukup meriah, kat luar bilik lagi meriah. Ada kolam mandi terbuka, boleh sewa basikal yang kayus sambil duduk berlunjur tu, apa entah namanya. Selain tu ada permainan untuk kanak-kanak, yang macam castle tapi isi angin. Anak-anak boleh lompat-lompat dalam tu. Ada taman permainan kecil. Gimnasium, spa dan entah apa-apa lagi semuanya ada. Saya tak pusing habis sebab letih, hotelnya pula besar.

Sepan bilik kami.
Depan bilik juga, tapi background bangunan utama.
Maaf saya tak dapat nak review breakfast sebab saya tak turun breakfast pagi tu. En Qusyairi dan Kautsar je yang pergi breakfast. Saya rehat, recharge, ready nak sedut aura dan ilmu di program S2U petang itu dan esoknya :)

Pada saya, untuk pengalaman dan kalau ada acara-acara istimewa seperti sambutan ulangtahun perkahwinan, hari jadi, atau bulan madu sesuai sangat ke Grand Lexis ni. Kolam dalam bilik, memang romantik sangat kan. Hihi. Ada rezeki inshaAllah kami ke sana lagi. Lebih seronok kalau datang dengan family, boleh berkelah tepi kolam beramai-ramai.



ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Sembelit Lepas Bersalin.

Assalamualaikum.

Alhamdulillah saya masih dikurniakan kesempatan dan kemampuan untuk terus berkongsi maklumat di blog kesihatan saya ini. Siapa tahu entah bila nikmat yang kita miliki sekarang ini ditarik semula oleh Yang Maha Pencipta. Jadi bersyukurlah untuk semuanya.

Baru-baru ni kawan rapat saya merangkap pelanggan tegar Shaklee di Noraihan Qusyairi telah selamat melahirkan bayi lelaki sulong. Tahniah kawan tersayang dan suami. Minta maaf masih tak berkesempatan menjenguk baby boy yang hensem tu. Aunty, Uncle dan Kakak Kautsar berada di luar kawasan :)

Yang tak bestnya kawan saya hantar WhatsApp mengejut, mengadu yang beliau masih belum membuang sejak bersalin seminggu lepas. Bayangkan seminggu tak membuang. Mesti tak selesa. Kalau membuang nanti mesti sakit sebab dah lama terperap.

Jadi saya terpanggil nak berkongsi tentang sembelit lepas bersalin. Harap entri ini bermanfaat untuk kawan-kawan yang masih berpantang atau yang bakal menimang cahaya mata.

KENAPA BERLAKU SEMBELIT LEPAS BERSALIN:
Adalah biasa jika anda tidak membuang air besar (konstipasi) untuk dua hari pertama selepas melahirkan bayi. Satu per lima ibu baru mengalami kelewatan ini. Anda mungkin kurang selesa menggunakan tandas hospital. Dan tentulah anda akan bimbang jika terdapat jahitan dan lebam. Ini semua bermakna anda boleh menghidapi konstipasi (sembelit) dalam beberapa hari selepas melahirkan anak.

Terdapat sebab-sebab fizikal anda mungkin tidak boleh menggerakkan usus:
  • Jumlah progesteron yang tinggi mungkin telah menyebabkan sedikit sebanyak sembelit semasa hamil.
  • Sistem pencernaan anda berfungsi dengan lebih perlahan semasa proses kelahiran.
  • Ubat yang diberi untuk kelegaan sakit semasa proses kelahiran, seperti petidina boleh menyebabkan usus anda berfungsi dengan lebih lembab dari biasa.

Kemungkinan masalah membuang air besar lebih tinggi jika:
  • anda melalui kelahiran dibantu, seperti forseps atau ventouse;
  • anda pernah melahirkan bayi sebelum ini;
  • anda mengambil pil zat besi atau ubat antidepresi, yang kedua-dua boleh menyebabkan sembelit;
  • anda mendapat jahitan.

ADAKAH MEMBUANG AIR BESAR LEPAS BERSALIN MENYAKITKAN?
Lazimnya tidak. Anda mungkin mendapati bahagian antara anus dan perineum anda terasa kebas. Ini adalah disebabkan saraf di dalam dan mengelilingi vagina anda telah melonggar akibat kelahiran.Ini bermakna anda tidak mempunyai sensasi sangat di tempat itu apabila menggerakkan usus untuk pertama kali.

Perasaan takut akan membuatkan anda rasa lebih tak selesa. Ia boleh memaksa anda mengetatkan otot apabila yang paling diperlukan adalah otot mengendur. Cubalah alihkan perhatian dengan membaca buku atau majalah semasa di dalam tandas.

Anda tidak akan mengoyakkan jahitan atau merosakkan sesuatu dengan menggerakkan usus. Adalah lebih memudaratkan jika anda tidak ke tandas sebab konstipasi akan melonggarkan lantai pelvis anda.


Jadi ibu-ibu jangan takut untuk membuang airbesar lepas bersalin. Ada tips-tips yang sesuai diamalkan supaya ibu lebih mudah membuang selain dapat mengelakkan sembelit lepas bersalin. Saya akan share dalam entri akan datang.

Jom baca apa kata pelanggan Noraihan Qusyairi tentang sembelit lepas bersalin:



VITAMIN CADANGAN SHAKLEE
OSTEMATRIX Shaklee.

Magnesium meningkatkan kandungan air dalam usus dan membantu menggesa berlakunya peristalsis iaitu satu proses dalam usus yang membantu makanan terhadam bergerak dalam usus dan menolak makanan ke perut. Pengambilan supplemen ini juga perlu disertakan dengan meminum air yang banyak.

OSTEMATRIX Shaklee boleh membantu anda untuk:
(1) Tidur malam lebih lena.
(2) Menghilangkan bisa pada kaki dan menyegarkan badan.
(3) Mengelakkan sakit pinggang serta rasa kebas.
(4) Melawaskan sistem penghadaman terutamanya untuk memudahkan anda ‘membuang’ pada hari keesokannya.

Nak beli produk Shaklee:
  • hubungi kami untuk konsultasi atau terus isi borang order di bawah
  • boleh COD di sekitar Batu Pahat
  • atau barang akan dipos menggunakan courier PosLaju, CityLink atau GDex.

Nak jadi ahli Shaklee:
  • Isi borang pendaftaran ahli di bawah atau terus hubungi kami
  • Pendaftaran bernilai RM75 termasuk pos memberkit ke depan pintu anda
  • Atau setiap pembelian bernilai 200uv (RM650) layak menjadi ahli Shaklee secara percuma

Kelebihan sebagai ahli Shaklee:
  • penjimatan 15-30% untuk setiap pembelian.
  • jana pendapatan bersama Shaklee sehingga 6 angka sebulan.

Terima kasih!

 
ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Babywearing: Batu Pahat Mini Gathering.

Assalamualaikum.

Hari khamis lepas saya berkesempatan turut serta dalam mini gathering ahli persatuan Selat Tebrau Babywearers Batu Pahat. Alhamdulillah. Memang saya dah plan nak beli wrap tapi tak berkesempatan nak dating dengan wrapper yang dah pro. Disebabkan payah nak jumpa babywearing gear ni kat mana-mana kedai, bila join mini gathering macam ni seronok la sangat dapat try macam-macam.

Sebelum cerita panjang, saya nak ingatkan cara menggendong bayi yang selamat ialah dengan keadaan kaki bayi terkangkang, lutut lebih tinggi daripada punggung (deep seat).

Yang sebelah kiri ni cara tak selamat, crotch-carrier yang meletakkan berat bayi sepenuhnya pada kawasan crotch. Cara ni boleh menyebabkan kecederaan pada bayi, dan dah tentu bayi tak selesa. Yang kanan adalah cara yang selamat. Berat bayi tersebar sekata, ibu dan bayi selesa.

Ok jom layan kegilaan kami :)

Lambakkan carrier. Try semua!

Fatehah, kawan baru saya :)

Kawan sekolah agama, senior sekolah menengah, Aman dan baby Ayra.

Kak Yus, mentor babywearing Batu Pahat.

Mini gathering yang tak mini sangat. Ramai yang datang rupanya. Tak sia-sia balik cepat-cepat goreng keropok lekor hihi.
Ok gambar saya tak ada. Sebabnya masa semua orang seronok cuba macam-macam carrier, saya sibuk berkejaran dengan Kautsar yang tak reti diam. Aktif sangat Kautsar, semput ibu layankan. Hihi.

Masih belum terlambat untuk sesiapa yang nak join bengkel Babywearing 101 Oktober ini.


Untuk cara-cara mendaftar ke bengkel ni, boleh rujuk entri saya ini.


Nak beli produk Shaklee:
  • hubungi kami untuk konsultasi atau terus isi borang order di bawah
  • boleh COD di sekitar Batu Pahat
  • atau barang akan dipos menggunakan courier PosLaju, CityLink atau GDex.

Nak jadi ahli Shaklee:
  • Isi borang pendaftaran ahli di bawah atau terus hubungi kami
  • Pendaftaran bernilai RM75 termasuk pos memberkit ke depan pintu anda
  • Atau setiap pembelian bernilai 200uv (RM650) layak menjadi ahli Shaklee secara percuma

Kelebihan sebagai ahli Shaklee:
  • penjimatan 15-30% untuk setiap pembelian.
  • jana pendapatan bersama Shaklee sehingga 6 angka sebulan.

Terima kasih!

 
ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Berapa Banyak Protein yang Diperlukan Setiap Hari?

Tidak ada kuantiti yang tetap untuk persoalan ini kerana keperluan protein setiap individu adalah berbeza bergantung pada umur, size, aktiviti dan tahap kesihatan semasa. Penyelidikan mengenai protein ini juga masih belum dihentikan.


Institut Perubatan mengesyorkan orang dewasa mendapat sekurang-kurangnya 0.8 gram protein bagi setiap kilogram berat badan sehari atau anggaran 64 gram bagi orang dewasa.

Di Amerika Syarikat (AS), orang dewasa mendapat purata 15 peratus kalori daripada protein; untuk orang yang memerlukan 2,000 kalori per hari diet, yang kira-kira 75 gram protein.
Bagaimana pula dengan kadar pengambilan protein untuk orang dewasa di Malaysia? Adakah pola pemakanan harian rakyat Malaysia memenuhi keperluan protein setiap hari?

Bagi mereka yang sihat, meningkatkan pengambilan protein 20 hingga 25 peratus daripada kalori boleh mengurangkan risiko penyakit jantung jika lebih protein menggantikan karbohidrat ringkas, seperti roti putih, nasi putih, atau minuman bergula. Diet tinggi protein juga boleh memberi manfaat kepada penurunan berat badan jika bersama dengan diet rendah kalori, walaupun mangambil jangka panjang untuk membuktikan keberkesanannya.

Bagi orang-orang dalam keadaan sihat juga, mengambil 20 hingga 25 peratus kalori daripada protein tidak akan merosakkan buah pinggang. Dalam penyelidikan oleh  National Academy of Sciences melaporkan bahawa diet tinggi protein bahaya untuk individu yang mempunyai penyakit buah pinggang. Selepas kajian yang teliti, mereka menyarankan hanya 10 peratus kepada 35 peratus daripada kalori harian datang daripada protein. Oleh itu merujuk doktor atau pakar diet berdaftar perlu bagi menentukan keperluan protein individu.

Menurut formula yang digunakan oleh Sears, berat badan perlu didarab dengan formula berikut, bergantung kepada tahap aktiviti luar, untuk mendapatkan keperluan protein harian dalam gram:

    Sedentari = berat dalam paun  x  0.5
    Sederhana (30 minit aktiviti bertenaga 3 hari seminggu) = berat dalam paun x 0.7
    Aktif (1 jam setiap hari 5 hari seminggu) = berat dala paun x 0.8
    Sangat Aktif (10 jam aktiviti bertenaga setiap minggu = berat dalam paun x 0.9
    Atlet = berat dalam paun x 1.0

[Sumber]


ENERGIZING SOY PROTEIN (ESP) SHAKLEE

Jumlah ESP yang kami cadangkan adalah sebanyak 3 sudu besar sehari. Jumlah ini mengandungi 28 gram protein iaitu bersamaan dengan 40% keperluan protein harian.


Nak beli produk Shaklee:
  • hubungi kami untuk konsultasi atau terus isi borang order di bawah
  • boleh COD di sekitar Batu Pahat
  • atau barang akan dipos menggunakan courier PosLaju, CityLink atau GDex.

Nak jadi ahli Shaklee:
  • Isi borang pendaftaran ahli di bawah atau terus hubungi kami
  • Pendaftaran bernilai RM75 termasuk pos memberkit ke depan pintu anda
  • Atau setiap pembelian bernilai 200uv (RM650) layak menjadi ahli Shaklee secara percuma

Kelebihan sebagai ahli Shaklee:
  • penjimatan 15-30% untuk setiap pembelian.
  • jana pendapatan bersama Shaklee sehingga 6 angka sebulan.

Terima kasih!

 
ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Tips: Petua Elak Sakit Mata Berjangkit.

Assalamualaikum.


Awal minggu ni saya dijangkiti sakit mata. Mulanya tak sedar yang saya sakit mata. Malam tu rasa gatal-gatal, saya pun gosok--gosok mata. Disebabkan lampu dah dipadamkan (Cik Kautsar dah tidur), En Qusyairi pun tak nampak yang mata saya dah merah dan sedikit bengkak.

Saya sedar mata jadi merah dan bengkak waktu saya ambil wudhu nak tunaikan solat Isyak. Sebelah kiri je. Sebelah kanan macam biasa. Jadi memang nampak sangat bezanya. Hehe.

Bangun subuh esok paginya, mata kiri saya tak boleh buka. Bengkak teruk dan merah menyala. Waktu tu saya biasa-biasa, En Qusyairi risau lebih-lebih :) Klinik buka saja beliau terus bawa saya jumpa doktor, dan memang sah saya dijangkiti sakit mata. Doktor kata memang tengah musim sekarang ni.

Yang paling saya risau jika sakit mata ni terjangkit kepada Kautsar. Risau sangat saya masa tu. Kautsar walaupun nampak tubuh dan perangainya macam dah besar, tapi sebenarnya masih kecik lagi. Walaupun Kautsar dah faham bila kami cakap apa-apa, tapi masih tak mampu nak fahamkan Kautsar tentang bahaya sakit mata, jangan gosok mata etc.

En Qusyairi bagi cadangan ekstrem supaya Kautsar tinggal dengan nenek selama 2 hari. Saya tak sampai hati! Nanti ibu rindu Kautsar, Kautsar rindu ibu. Macam mana Kautsar nak tidur malam, ibu tak ada. Lalu sebagai kompromi saya cadangkan kami hantar Kautsar ke rumah nenek lebih awal, dan ambil lebih lewat. Petang-petang abah akan layan Kautsar main, bawa jalan-jalan sampai letih, sementara ibu masak. Kemudian lepas makan malam ibu terus tidurkan. Hari pertama plan kami ni menjadi. Tapi masuk hari kedua, En Qusyairi pula berjangkit. Jadi kami lebih berhati-hati bila dengan Kautsar.

Alhamdulillah, hari ni kami berdua dah bebas dari sakit mata. Kautsar pun tak terjangkit :)

Berikut saya kongsikan bagaimana elak sakit mata / conjunctivitis daripada berjangkit.

  • Pakai cermin mata: tak semestinya cermin mata gelap, cermin mata biasa pun boleh. Tujuan pakai cermin mata supaya kuman dari mata terhad dalam kawasan cermin mata shj dan tak berpindah ke objek lain. Kami pakai cermin mata di rumah, walaupun ketika tinggal seorang.
  • Elakkan menggosok mata: sakit mata akan menyebabkan rasa gatal di sekitar mata terutamanya di kelopak atas. Menggosok mata boleh menyebabkan mata kita cedera, kulit luka atau melecet. Jika dibiarkan boleh berlaku jangkitan kuman pada luka.
  • Guna tisu lembut: mata akan jadi mudah berair, jadi lapkan air mata dengan tisu yang lembut. Sekali lap terus buang. Buang tisu dalam bakul sampah yang bertutup.
  • Gunakan hand sanitizer / disinfectant: jangkitan sakit mata berlaku akibat sentuhan. Cecair mata yang berkuman tersentuh dengan tangan atau apa-apa objek dan kemudian meyentuh mata kita lalu menyebabkan jangkitan. Setiap kali selepas kami sentuh mata, kami akan guna hand sanitizer. Setiap kali kami nak sentuh Kautsar pun kami guna hand sanitizer. Malah tangan Kautsar dan mainan-mainan pun kami bersihkan dengan hand sanitizer.
  • WAJIB jangan cium anak: doktor pesan, sakit mata biasanya berjangkit pada dua hari pertama. Jadi selama dua hari saya minimumkan sentuhan dengan Kautsar. Dua hari juga puasa cium Kautsar.
  • Jaga kebersihan: kerapkan cuci barang-barang dalam rumah atau sekurang-kurangnya lap dengan pencuci anti bakteria.


Selain makan ubat klinik, kami juga amalkan Nutriferon sepanjang dijangkiti sakit mata. Alhamdulillah gatal-gatal kurang dan mata kurang bengkak dan merah. Saya gandakan dos berbanding yang biasa saya makan. Untuk cara makan Nutriferon yang betul, boleh dapatkan konsultasi percuma dari kami bila-bila masa.


Semoga entri kali ini membantu ibubapa yang turut dijangkiti sakit mata.


Nak beli produk Shaklee:
  • hubungi kami untuk konsultasi atau terus isi borang order di bawah
  • boleh COD di sekitar Batu Pahat
  • atau barang akan dipos menggunakan courier PosLaju, CityLink atau GDex.

Nak jadi ahli Shaklee:
  • Isi borang pendaftaran ahli di bawah atau terus hubungi kami
  • Pendaftaran bernilai RM75 termasuk pos memberkit ke depan pintu anda
  • Atau setiap pembelian bernilai 200uv (RM650) layak menjadi ahli Shaklee secara percuma

Kelebihan sebagai ahli Shaklee:
  • penjimatan 15-30% untuk setiap pembelian.
  • jana pendapatan bersama Shaklee sehingga 6 angka sebulan.

Terima kasih!

 
ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Masalah Keputihan Wanita.

Assalamualaikum.

Masalah keluaran lendir daripada faraj atau lebih dikenali sebagai keputihan, suatu yang lazim dialami wanita. Bagaimanapun, proses normal itu masih dianggap memalukan. Jangan anggap remeh, sebaliknya ia petanda kepada jangkitan kuman seperti syphils dan gonorrhea.

Lebih parah lagi jika tidak dikawal dan dirawat sebaiknya tidak mustahil boleh menyebabkan kanser pada bahagian peranakan seperti kanser servik dan sebagainya.

Statistik menganggarkan 75 peratus wanita sudah berkahwin mengalami masalah keputihan disebabkan aktiviti seksual. Penggunaan produk intim bertoksik seperti sabun, syampu dan gel mandian turut menyumbang kepada gangguan flora bakteria sedia ada di dalam faraj wanita.

Keputihan adalah proses perubahan hormon dan pembersihan sel mati dikeluarkan dari dalam lubang faraj. Secara biologi keputihan akan berlaku pada sekitarnya sebelum haid bagi setiap wanita.

Ia juga boleh berlaku dalam kalangan remaja tetapi agak jarang melainkan mereka mengambil ubat tertentu atau perubahan hormon.

Gambar ihsan Google

PROSES SEMULAJADI

Lendir pada faraj mempunyai tujuan tertentu termasuk melindungi sel daripada kerosakan dan kekeringan. Pengeluarannya tidak semestinya menandakan masalah atau penyakit merbahaya seperti dibayangkan wanita. Dikeluarkan oleh sel dan kilang khas pengeluar lendir, keputihan dipengaruhi paras hormon iaitu estrogen dan progestron dalam darah wanita.

Statistik menunjukkan wanita hamil paling berisiko mengalami masalah keputihan disebabkan perubahan hormon dan menyebabkan jangkitan kulat kerana tempoh ini hormon estrogen akan menyebabkan faraj mengeluarkan lebih banyak glycogen. Hormon estrogen juga akan menyebabkan kulat lebih senang melekat pada dinding faraj. Dianggarkan hampir 80 peratus wanita hamil mungkin mengalami masalah keputihan.

Keadaan fisiologi atau biasa itu juga boleh berlaku ketika wanita melakukan persetubuhan dan ketika naik nafsu syahwat. Dalam keadaan itu, lendir terhasil daripada kilang lendir terletak pada bibir faraj.

Ia boleh berlaku akibat gangguan jiwa seperti marah atau sedih dan keletihan yang amat sangat. Tidak kurangnya, wanita bekerja yang lebih tenaga juga tidak terkecuali berhadapan keputihan.

Gambar ihsan Google

IMPLIKASI KEPUTIHAN

Pada kebiasaannya, lendir dikeluarkan daripada faraj tidak berbau, jernih dan tidak gatal. Jika keadaan sebaliknya berlaku, keputihan juga boleh menandakan penyakit pada faraj dan sistem peranakan. Dalam keadaan itu, lazimnya lendir terhasil berwarna putih pekat seperti bernanah, busuk dan sering gatal pada sekeliling faraj.

Penghasilan lendir seperti keju, kekuningan dan coklat bercampur darah juga tanda perlu diawasi kerana ada kemungkinan jangkitan kuman berlaku seperti jangkitan kulat candidiasi, kuman tricomona, chlamydi dan gardneralla dan bacterial vaginosis.

Setiap satu jangkitan masing-masing mempunyai tanda berbeza dan bau tertentu, antara rasa gatal pada kawasan sulit, keputihan berbau, tidak selesa bersama suami dan perlu mengenakan alas seluar dalam (panty liner) untuk mengurangkan lendir dan radang pada kemaluan. Dapatkan nasihat doktor untuk memastikan keputihan cuma lendir biasa dan bukan disebabkan jangkitan.

Faraj mengandungi bakteria semula jadi iaitu bacillus asidofilus menghasilkan asid lactat bertujuan melindungi faraj daripada kemasukan atau serangan kulat dan kuman. Kadangkala pembiakan kuman asidofilus meningkat hingga mengakibatkan pengeluaran cecair putih kekuningan dan berbau masam. Bau tidak menyenangkan juga boleh berlaku akibat tindak balas bakteria terhadap peluh pada bahagian kemaluan.

Biarpun masalah lendir itu tidak memberi kesan pada kesuburan wanita tetapi implikasinya hubungan seksual antara suami isteri pasti terjejas apabila masalah keputihan teruk dan berbau hingga mengurangkan keinginan hubungan intim.

Sehubungan itu, radang pada kawasan sulit juga membuatkan pasangan terasa sakit dan tidak selesa ketika bersama. Walaupun keputihan tidak dikategorikan sebagai penyakit kelamin menular, tapi masalah itu boleh mengakibatkan kesan jangkitan pada suami termasuk kesakitan ketika hendak membuang air kecil dan sebagainya. Oleh itu, bagi mengatasi masalah itu wanita boleh mengambil langkah pencegahan seperti mengamalkan makan sayur-sayuran hijau dan dadih yang mengandungi lactobasillus.

Untuk masalah radang pula digalakkan kerap menukar seluar dalam dan pilih kualiti diperbuat daripada kain kapas dan sedikit longgar.


INFORMASI TAMBAHAN

  • Keputihan atau lelehan lendir yang keluar daripada faraj wanita ada pelbagai sifatnya dan berbeza di antara wanita.
  • Biasanya berwarna jernih atau kelabu keputihan.
  • Jika keputihan tidak berubah warna kekuningan atau kehijauan bermakna tiada jangkitan.
  • Pangkal uterus juga mengeluarkan lendir dengan tujuan mencantumkan benih lelaki (sperma) dan perempuan (ovum) dalam proses persenyawaan.
  • Lendir dikeluarkan menghasilkan tenaga dan makanan kepada sperma bagi tempoh persenyawaan berlaku.
  • Jika anda aktif dalam melakukan hubungan kelamin, perlu jalani ujian pap smear dan pemeriksaan pelvis.
  • Keputihan atau lendir faraj berubah akibat perubahan hormon dan perubahan mental, jangkitan, ubatan, penyakit dalaman. Wanita mempunyai kitaran haid yang dipengaruhi oleh hormon.
  • Keputihan dianggap bermasalah seandainya ia keluar terlalu banyak, berbau busuk, hanyir dan menyebabkan bahagian sulit berasa gatal atau radang.

[Sumber]


BAGAIMANA SHAKLEE BOLEH MEMBANTU?

Di Shaklee, produk yang amat sinonim dengan masalah keputihan adalah Alfalfa Complex. Ia adalah antara suplemen yang bersifat anti kulat. Alfalfa sangat membantu terutama sekali berkaitan masalah dalaman wanita. Ia mengandungi phytoestrogens yang berfungsi seperti Kacip Fatimah. Sifat ini sangat membantu terutamanya  bagi mereka yang mempunyai masalah dalam hubungan intim suami isteri.




Selain itu, garlic juga membantu dalam mengatasi masalah keputihan. Ia adalah antibiotik semulajadi serta antikulat juga.


BELI PRODUK SHAKLEE:
  • hubungi kami untuk konsultasi atau terus isi borang order di bawah
  • boleh COD di sekitar Batu Pahat
  • atau barang akan dipos menggunakan courier PosLaju, CityLink atau GDex.

JADI AHLI SHAKLEE:
  • Isi borang pendaftaran ahli di bawah atau terus hubungi kami
  • Pendaftaran bernilai RM75 termasuk pos memberkit ke depan pintu anda
  • Atau setiap pembelian bernilai 200uv (RM650) layak menjadi ahli Shaklee secara percuma

KELEBIHAN DAFTAR AHLI:
  • penjimatan 15-30% untuk setiap pembelian.
  • jana pendapatan bersama Shaklee sehingga 6 angka sebulan.

Terima kasih!

 
ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...