"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Tips: Petua Elak Sakit Mata Berjangkit.

Assalamualaikum.


Awal minggu ni saya dijangkiti sakit mata. Mulanya tak sedar yang saya sakit mata. Malam tu rasa gatal-gatal, saya pun gosok--gosok mata. Disebabkan lampu dah dipadamkan (Cik Kautsar dah tidur), En Qusyairi pun tak nampak yang mata saya dah merah dan sedikit bengkak.

Saya sedar mata jadi merah dan bengkak waktu saya ambil wudhu nak tunaikan solat Isyak. Sebelah kiri je. Sebelah kanan macam biasa. Jadi memang nampak sangat bezanya. Hehe.

Bangun subuh esok paginya, mata kiri saya tak boleh buka. Bengkak teruk dan merah menyala. Waktu tu saya biasa-biasa, En Qusyairi risau lebih-lebih :) Klinik buka saja beliau terus bawa saya jumpa doktor, dan memang sah saya dijangkiti sakit mata. Doktor kata memang tengah musim sekarang ni.

Yang paling saya risau jika sakit mata ni terjangkit kepada Kautsar. Risau sangat saya masa tu. Kautsar walaupun nampak tubuh dan perangainya macam dah besar, tapi sebenarnya masih kecik lagi. Walaupun Kautsar dah faham bila kami cakap apa-apa, tapi masih tak mampu nak fahamkan Kautsar tentang bahaya sakit mata, jangan gosok mata etc.

En Qusyairi bagi cadangan ekstrem supaya Kautsar tinggal dengan nenek selama 2 hari. Saya tak sampai hati! Nanti ibu rindu Kautsar, Kautsar rindu ibu. Macam mana Kautsar nak tidur malam, ibu tak ada. Lalu sebagai kompromi saya cadangkan kami hantar Kautsar ke rumah nenek lebih awal, dan ambil lebih lewat. Petang-petang abah akan layan Kautsar main, bawa jalan-jalan sampai letih, sementara ibu masak. Kemudian lepas makan malam ibu terus tidurkan. Hari pertama plan kami ni menjadi. Tapi masuk hari kedua, En Qusyairi pula berjangkit. Jadi kami lebih berhati-hati bila dengan Kautsar.

Alhamdulillah, hari ni kami berdua dah bebas dari sakit mata. Kautsar pun tak terjangkit :)

Berikut saya kongsikan bagaimana elak sakit mata / conjunctivitis daripada berjangkit.

  • Pakai cermin mata: tak semestinya cermin mata gelap, cermin mata biasa pun boleh. Tujuan pakai cermin mata supaya kuman dari mata terhad dalam kawasan cermin mata shj dan tak berpindah ke objek lain. Kami pakai cermin mata di rumah, walaupun ketika tinggal seorang.
  • Elakkan menggosok mata: sakit mata akan menyebabkan rasa gatal di sekitar mata terutamanya di kelopak atas. Menggosok mata boleh menyebabkan mata kita cedera, kulit luka atau melecet. Jika dibiarkan boleh berlaku jangkitan kuman pada luka.
  • Guna tisu lembut: mata akan jadi mudah berair, jadi lapkan air mata dengan tisu yang lembut. Sekali lap terus buang. Buang tisu dalam bakul sampah yang bertutup.
  • Gunakan hand sanitizer / disinfectant: jangkitan sakit mata berlaku akibat sentuhan. Cecair mata yang berkuman tersentuh dengan tangan atau apa-apa objek dan kemudian meyentuh mata kita lalu menyebabkan jangkitan. Setiap kali selepas kami sentuh mata, kami akan guna hand sanitizer. Setiap kali kami nak sentuh Kautsar pun kami guna hand sanitizer. Malah tangan Kautsar dan mainan-mainan pun kami bersihkan dengan hand sanitizer.
  • WAJIB jangan cium anak: doktor pesan, sakit mata biasanya berjangkit pada dua hari pertama. Jadi selama dua hari saya minimumkan sentuhan dengan Kautsar. Dua hari juga puasa cium Kautsar.
  • Jaga kebersihan: kerapkan cuci barang-barang dalam rumah atau sekurang-kurangnya lap dengan pencuci anti bakteria.


Selain makan ubat klinik, kami juga amalkan Nutriferon sepanjang dijangkiti sakit mata. Alhamdulillah gatal-gatal kurang dan mata kurang bengkak dan merah. Saya gandakan dos berbanding yang biasa saya makan. Untuk cara makan Nutriferon yang betul, boleh dapatkan konsultasi percuma dari kami bila-bila masa.


Semoga entri kali ini membantu ibubapa yang turut dijangkiti sakit mata.


Nak beli produk Shaklee:
  • hubungi kami untuk konsultasi atau terus isi borang order di bawah
  • boleh COD di sekitar Batu Pahat
  • atau barang akan dipos menggunakan courier PosLaju, CityLink atau GDex.

Nak jadi ahli Shaklee:
  • Isi borang pendaftaran ahli di bawah atau terus hubungi kami
  • Pendaftaran bernilai RM75 termasuk pos memberkit ke depan pintu anda
  • Atau setiap pembelian bernilai 200uv (RM650) layak menjadi ahli Shaklee secara percuma

Kelebihan sebagai ahli Shaklee:
  • penjimatan 15-30% untuk setiap pembelian.
  • jana pendapatan bersama Shaklee sehingga 6 angka sebulan.

Terima kasih!

 
ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...