"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Radikal Bebas (Oksidan) dan Anti-Oksidan.

Assalamualaikum.

Hari ini nak berbicara soal radikal bebas dan anti-oksidan.

Radikal bebas dan antioksidan adalah istilah yang sering kali kita dengar, tapi banyak orang yang mungkin tidak mengetahui apa sebenarnya radikal bebas.

Sebenarnya radikal bebas atau sering disebut oksidan merupakan molekul-molekul yang sangat reaktif di dalam tubuh dan pada hakikatnya dapat merosakkan bio molekul penting di dalam sel-sel, termasuk DNA. Hal ini merupakan penyebab utama penyakit serius seperti serangan jantung, kanser dan penuaan awal.



Berdasarkan penelitian saintis Moses Gomberg dan saintis lainnya, istilah radikal bebas dimaksudkan sebagai molekul yang relatif tidak stabil di dalam sel, mempunyai satu atau lebih elektron yang tidak berpasangan di orbit luarnya. Molekul tersebut bersifat reaktif dalam mencari pasangan elektronnya, yang biasanya “dicuri” dari sel tubuh lain. Hal inilah yang merosakkan sel-sel tubuh, sehingga terjadi penuaan awal.

Radikal bebas yang bersifat reaktif tersebut juga dapat menimbulkan perubahan kimia dan merosakkan pelbagai komponen sel hidup seperti protein, lipid, karbohidrat, dan asid nukleik. Lebih teruk lagi, jika radikal bebas sudah terbentuk dalam tubuh maka akan terjadi reaksi berantai dan menghasilkan radikal bebas baru yang akhirnya jumlahnya terus bertambah.

Zat anti oksidan adalah bahan yang dapat meneutralkan atau menghancurkan radikal bebas. Radikal bebas merupakan jenis oksigen yang memiliki tingkat reaktif yang tinggi dan secara semulajadi ada di dalam tubuh sebagai hasil dari reaksi biokimia di dalam tubuh. Radikal bebas juga terdapat di lingkungan sekitar kita yang berasal dari pencemaran udara, asap tembakau, pengewapan alkohol yang berlebihan, bahan pengawet, sinar Ultra Violet, X-rays, dan ozon. Radikal bebas dapat merosakkan sel tubuh apabila tubuh kekurangan zat anti oksidan atau bila terdapat radikal bebas berlebihan dalam tubuh. Hal ini dapat menyebabkan berkembangnya sel kanser, penyakit hati, arthritis, katarak, dan penyakit degeneratif lainnya, bahkan juga mempercepat proses penuaan.

Penyebab
Sinar ultraviolet matahari antara pukul 10.00 pagi – 3.00 petang, pencemaran asap rokok, alkohol, pembebasan asap kendaraan bermotor adalah faktor luaran yang memacu pembentukan radikal bebas di dalam tubuh. Setiap kali bernafas dengan menghirup oksigen pasti terjadi pengoksidaan yang menghasilkan sisa-sisa oksida yang disebut oksidan. Oksidan inilah yang juga membentuk radikal bebas .

Selain itu, gizi berlebihan merupakan faktor dalaman pembentukan radikal bebas dalam tubuh. Dalam makanan kita sehari-hari sebaiknya tidak berlebihan lemak, vitamin, protein, dan sebagainya kerana ketika tubuh kita mencerna makanan, selain menghasilkan tenaga, tubuh juga menghasilkan radikal bebas sebagai sebahagian dari proses metabolisme tubuh.

Stres oksidatif adalah ketidakseimbangan antara radikal bebas dan antioksidan yang dipicu oleh dua keadaan umum yakni kurangnya antioksidan, dan berlebihan produksi radikal bebas. Keadaan stres oksidatif membawa pada kerosakan oksidatif mulai dari tingkat sel, jaringan hingga ke organ tubuh, menyebabkan terjadinya percepatan proses penuaan dan munculnya penyakit. Berbagai penyakit yang telah diteliti dan didapati kuat berkaitan dengan aktiviti radikal bebas antara lain adalah stroke, asma, diabetes melitus, radang usus, penyumbatan kronik pembuluh darah di jantung, parkinson, hingga AIDS.

Teori penuaan dan radikal bebas pertama kali dikemukakan oleh Denham Harman dari University of Nebraska Medical Center di Omaha, AS pada 1956 yang menyatakan bahawa tubuh mengalami penuaan kerana serangan oksidasi dari zat-zat perosak. Kanser dan tumor telah sipersetujui oleh saintis sebagai penyakit yang berawal dari mutasi gen atau DNA sel. Radikal bebas jelas berperanan pada proses mutasi ini. Bahaya lainnya adalah bila bereaksi dengan low-density lipoprotein (LDL)-cholesterol menjadi bentuk yang reaktif sebagai faktor risiko penyakit jantung.

Radikal bebas (oksidan) ini boleh diatasi dengan mencegah kemasukan oksidan ini ke tubuh dengan memakai pelindung matahari di kulit, dan juga dengan antioksidan. Antioksidan dalam tubuh dapat memberikan perlindungan pada tubuh dari ancaman radikal bebas dan berfungsi untuk meneutralkannya. Manfaatnya dapat memperlambat proses penuaan dan mencegah berbagai penyakit di atas.

Makanan yang Mengandung Oksidan (Radikal Bebas)
Jenis makanan tertentu seperti fast food (makanan segera) berpotensi meninggalkan racun dalam tubuh, sebab jenis makanan ini mengandungi lemak dan bahan pengawet yang tinggi. Padahal untuk zaman sekarang kebiasaan makan makanan berlemak tinggi menjadi sesuatu yang sukar dielakkan kerana perubahan pola hidup masyarakat, khususnya di bandar besar.

Pegawai perubatan dan nutrisi menyebut makanan berlemak boleh menjadi sumber radikal bebas dalam tubuh. Menurut Prof Dr Harijono KS, SpKK, dekan Fakultas Kedoktoran UNS, radikal bebas ini berbahaya kerana amat reaktif mencari pasangan elektronnya. Jika radikal bebas sudah terbentuk dalam tubuh maka akan terjadi reaksi berantai dan menghasilkan radikal bebas baru yang akhirnya jumlahnya terus bertambah. Selanjutnya akan menyerang sel-sel tubuh kita sehingga terjadilah kerosakan pada sistem peredaran yang akan mempercepat proses penuaan.

Makanan yang Mengandung Antioksidan
Ada beberapa makanan yang merupakan sumber antikosidan, iaitu makanan yang mengandung Vitamin A, C, E, melantonin, betakaroteno seperti sayuran, kacang-kacangan, jagung, dan buah. Saat ini juga tersedia suplemen dan susu yang mengandung antioksidan. Daging mengandung banyak oksidan, jadi sebaiknya perbanyakkan memakan sayur dan buah.


[Sumber]

Vitamin Anti-Oksidan Shaklee



ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...