"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Suplemen Untuk Ibu Hamil.

Assalamualaikum.

Apa khabar ibu-ibu hamil di luar sana? Dan apa khabar juga bayi dalam kandungan? Mesti seronok bila disahkan hamil. Perasaan tentu bercampur-baur antara gembira, teruja, gementar dan kadang-kadang ada yang risau dan keliru. Apa yang dirisaukan tu?

Fitrah mana-mana wanita, memang cepat risau. Saya pernah tulis dalam satu entri dulu, fitrah wanita bila berkahwin tentu mahu sentiasa membahagiakan suami. Itu kalau berkahwin. Kalau hamil macam mana? Fitrah wanita bila disahkan hamil, terus nak berikan yang terbaik untuk bayi dalam kandungan. Jadi ramai bakal-bakal ibu yang keliru, apa nutrisi yang perlu bagi ibu hamil? Berapa dos yang diperlukan sehari?

Jangan risau-risau. Di sini saya kongsikan keperluan nutrisi harian bagi ibu-ibu hamil.

Sumber dari BabyCentre.
Selain nutrien di atas, ibu-ibu hamil juga memerlukan protein sebanyak lebih kurang 60 gram sehari (iaitu 10 gram lebih banyak berbanding wanita yang tidak hamil). Nak tahu tentang protein boleh baca di sini: Protein.

Sekian perkongsian hari ini. Semoga mendatangkan manfaat bagi anda yang membaca.


*******************************************************
SET HAMIL SHAKLEE


Set vitamin Shaklee yang dicadangkan bagi ibu hamil adalah ESP, Vitalea, B-Complex, Vita C dan Ostemtarix (bagi trimester 1) dengan tambahan OmegaGuard bagi trimester 2 dan 3.

ESP diperbuat daripada soya non-GMO adalah sumber protein organik terbaik yang membekalkan tenaga untuk ibu hamil, mengurangkan kesan alahan dan mengelakkan gastrik. Selain itu ibu juga akan dapat kesan kulit yang sihat dan cantik, termasuklah bayi yang bakal lahir nanti.

Gabungan Vitalea dan B-Complex mengandungi 400mcg asid folik iaitu jumlah minimum yang diperlukan oleh ibu hamil setiap hari. Selain itu, multivitamin Vitalea juga membekalkan vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh badan untuk menjalankan fungsi harian dengan baik. B-Complex pula mengandungi komponen lengkap vitamin B bagi menyokong fungsi tubuh yang sihat, selain membantu mengawal stress dan meningkatkan selera makan.

Ostematrix adalah tablet kalsium magensium dan mineral lain yang berfungsi menguatkan tulang ibu, membantu pembentukan tulang bayi, mengurangkan sengal dan sakit-sakit badan, mengelakkan kejang otot, kebas tangan dan gusi berdarah. Selain itu, Ostematrix membantu ibu untuk lebih lawas dalam penghadaman sekaligus mengurangkan risiko sembelit dan buasir ketika hamil dan selepas bersalin.

OmegaGuard mengandungi asid lemak Omega-3 dengan kepekatan 85% iaitu kepekatan tertinggi berbanding produk lain di pasaran. Omega-3 membantu perkembangan otak ibu dan bayi, meningkatkan daya ingatan dan fokus ibu, mengawal selera makan serta memastikan kolestrol dalam tubuh ibu dibakar unutk mengelakkan tekanan darah tinggi. Turut mengandungi EPA dan DHA untuk bayi yang aktif dan cerdas.

Hubungi kami untuk konsultasi percuma :)


ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Perubahan Badan Ketika Hamil.

Assalamualaikum.

Mana-mana ibu yang pernah hamil tentu perasan badan akan berubah macam-macam. Kadang-kadang rasa macam tak kenal tubuh sendiri kan. Jom nak share sikit apa perubahan yang biasa berlaku pada badan ibu yang sedang hamil.



1. Letih
Biasanya berlaku pada trimester pertama. Ketika ini badan sedang bekerja keras untuk memastikan perkembangan embrio, sebab tu badan rasa sangat letih walaupun tak buat apa-apa. Pengalaman mengandung kali pertama, saya mengalami keletihan yang teramat sangat. Perkara mudah seperti mandi pun sangat meletihkan, sampai saya perlu rehat 10-15 minit lepas mandi sebelum saya mula bersiap.

2. Payudara Sensitif
Ada ibu yang mengalami payudara sensitif sepanjang kehamilan, ada yang alaminya cuma ketika trimester tertentu. Saya alami payudara sensitif ketika hamil anak sulung. Sangat sensitif sampai saya terpaksa beli pakaian dalam baru yang kurang menyakitkan.

3. Sesak Nafas
Yang ni saya alami ketika trimester pertama dua-dua kehamilan. Walaupun saya tak menghidap asma, tapi ada masanya saya rasa sesak sangat nafas sampai terfikir nak berkejar ke klinik. Tapi biasanya tak lama. Paling lama dalam 2 jam. Lepas tu saya ok. Ada ibu-ibu yang lebih teruk, perlu ke hospital untuk dapatkan rawatan asma.

4. Mual, Loya, Alahan, Morning Sickness
Walaupun namanya morning sickness, tapi loya dan mual tu tak terhad pada waktu pagi saja. Tengahari, petang sampai ke malam pun boleh rasa loya mual-mual. Waktu hamil anak sulung, saya ada alahan sikit. Hidung jadi sangat sensitif dengan bau, salah bau terus loya. Tapi alhamdulillah saya tak alami muntah-muntah. Selama 4 bulan saya tak jejak kaki ke dapur sebab tak tahan bau dapur. Hamil anak kedua Alhamdulillah tak ada masalah alahan langsung. Selera makan pun ok.

5. Sembelit
Sembelit ketika hamil biasa berlaku. Salah satu puncanya sebab kekurangan kalsium. Kalsium dari pemakanan kita disalurkan kepada bayi, jadi ibu akan kekurangan kalsium menyebabkan sembelit. Lagi satu punca sembelit ketika hamil adalah kurang minum air. Nanti saya cerita dalam point seterusnya.

6. Kerap Buang Air Kecil
Dengan kehadiran bayi dalam rahim, saiz rahim yang membesar akan menyebabkan pundi kencing terhimpit. Pundi kencing yang terhimpit menyebabkan kapasiti urin yang mampu ditampung semakin rendah. Oleh sebab kerap sangat buang air kecil, ada ibu-ibu yang kurangkan minum air untuk elak kerap kencing. Kurang minum air boleh menyebabkan sembelit.

7. Kulit
Paling ketara yang ibu-ibu akan perasan adalah perubahan pada kulit. Waktu hamil anak pertama, kulit muka saya jadi berseri-seri dan sekata. Waktu hamil anak kedua, kulit jadi kering sedikit. Belakang lutut dan di bahagian yang berlipat seperti belakang lutut pula akan terbentuk garisan hitam, seolah-olah kulit kita berdaki. Perkara ni normal, terjadi disebabkan perubahan pada hormon tubuh ibu.

8. Rambut
Biasanya rambut akan menjadi semakin lebat, hitam dan berkilat. Ini pun terjadi sebab perubahan hormon tubuh ibu. Lepas bersalin nanti, hormon akan berubah lagi dan rambut akan mula gugur.

9. Gusi Sensitif dan Berdarah / Kejang Kaki
Juga berlaku disebabkan kekurangan kalsium. Pastikan ibu-ibu yang mengalami gusi berdarah atau kejang kaki dapatkan kalsium yang secukupnya iaitu 1200mg sehari seperti yang dicadangkan oleh pakar nutrisi.

10. Keputihan
Salah satu tanda perubahan hormon. Tapi ibu-ibu tak perlu risau. Selagi keputihan tersebut tak berwarna hijau, tak berdarah, tak menyakitkan dan tak berbau, biasanya tak ada masalah. Bagaimanapun, jika berlaku salah satu seperti yang disebutkan atau ibu merasa tak selesa dengan keputihan yang banyak, boleh dapatkan rawatan di hospital atau klinik.

11. Stretchmark
Stretchmark berlaku apabila kapilari darah dalam kulit pecah akibat pengembangan kulit melebihi tahan kenyal. Akibatnya timbut kesan merah di kulit dan kulit rasa gatal seperti terbakar. Waktu hamil anak pertama saya tak ada stretchmark langsung (walaupun bayi besar). Hamil anak kedua ada stretchmark sikit di sekitar perut, tapi Alhamdulillah saya berjaya kurangkan seawal minggu pertama berpantang. Boleh baca di sini macam mana saya hamil tanpa stretchmark.

12. Emosional
Haa, yang ni rasanya semua ibu alami. ati tiba-tiba bertukar jadi tisu. Haha. Usik sikit, mengalir air mata. Tak gitu? Saya ada sikit emosional masa hamil. Dari segi perubatan, emosional ni terjadi sebab hormon berubah. Tapi dalam kes saya, saya rasa saya jadi emosional sebab letih. Mana tak letih, anak saya besar-besar. Jenuh nak bawa dalam perut 9 bulan. Hihi.

Ada macam-macam lagi perubahan pada tubuh ibu hamil. Saya kongsi yang biasa berlaku je. Ada yang luar biasa, contohnya ibu yang mengidam nak makan sabun la, nak makan mentol la. Alhamdulillah saya tak pernah mengidam apa-apa. Teringin makan tu ada juga, tapi kalau tak dapat ok je. Haha.

Ok, inshaAllah akan datang saya kongsi lagi banyak. Kautsar dah bangun tidur. Tak boleh hadap laptop lagi. Hihi. Jumpa lagi,


ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Hamil Kali Kedua: Rezeki Yang Dinantikan.

Assalamualaikum.

Dalam pantang bersendirian kat rumah ni, banyak sangat idea datang nak cerita semuanya di blog ini. Tapi faham sajalah kalau namanya ibu dalam pantang, anak kedua pula tu, manalah banyak masa nak duduk depan laptop mengarang blog macam masa bujang dulu. Hehe. Syukur sangat dapat suami yang memahami, yang sentiasa dekat dan sanggup berkongsi apa saja dengan isterinya ni, beliau yang sediakan masa untuk jaga anak-anak supaya isteri kesayangan beliau dapat luang sedikit masa mencoret kisah hari ni.

Terima kasih, zauj. Allah swt saja yang mampu balas jasa dan budi abang.

Hari ni nak cerita tentang hamil kali kedua.

Alhamdulillah, Allah masih izinkan kami untuk menjaga amanah-Nya bagi kali kedua. Sememangnya sejak masih hamilkan Kautsar, kami dah fikirkan perancangan untuk anak kedua pula. Macam-macam yang dibincangkan. Nak rapat-rapat, atau nak jarak-jarak. Jantina anak memang kami serah sepenuhnya kepada Allah swt, Dialah yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kami.

Akhirnya kami buat keputusan untuk hamil anak kedua segera, supaya rapat umurnya dengan Kautsar. Alhamdulillah, syukur sangat Allah swt perkenankan.

Lebih kurang pertengahan tahun lepas, En Qusyairi terlibat dengan tugasan di sekitar Perak dan Kuala Lumpur. Sepanjang tempoh seminggu beliau selesaikan tugasan tu, saya dan Kautsar turut ikut sama. Bayangkan dalam tempoh seminggu, hampir setiap hari kami menginap di hotel berbeza. Perjalanan pula jauh, jadi ketika kami sampai di Kuala Lumpur untuk tugasan terakhir, Kautsar demam panas.

Tugasan terakhir En Qusyairi waktu tu agak jauh dari penginapan kami. Tapi bila saya maklumkan Kautsar demam panas, cirit-birit, muntah, menggigil dan kebiruan bibirnya, beliau terus pulang serta merta. Kami terus bawa Kautsar ke KPJ Tawakkal sebab itu hospital terdekat. Waktu sampai di situ, Kautsar dah ok seolah-olah sihat. Jadi doktor tak admit Kautsar, dan kami terus pulang. Dalam perjalanan pulang, sekali lagi Kautsar menggigil kebiruan, jadi kami bawa Kautsar ke Ampang Puteri. Di situ baru Kautsar betul-betul dapat pemeriksaan doktor dan diberi ubat.

Alhamdulillah sehari lepas tu Kautsar pulih sepenuhnya.

Waktu Kautsar demam teruk tu kami suami-isteri banyak berjaga malam. Tabiat kami suami isteri, kalau seorang berjaga, seorang lagi akan bangun untuk temankan. Jadi sepanjang berjaga malam bersama tu, dapatlah kami berborak perkara-perkara yang tak sempat kami borakkan waktu siangnya.

Salah satu perkara penting yang kami bincangkan ketika itu ialah tentang period saya yang sudah lewat 4 hari. Ya, lewat 4 hari je. Sesetengah orang mungkin rasa period lewat 4 hari tu perkara biasa. Tapi bagi saya, period saya sentiasa on time. Malah betul-betul lepas habis pantang bersalin Kautsar dulu pun period saya terus datang macam biasa.

Pengalaman waktu pertama kali kami tau saya hamilkan Kautsar disebabkan period lewat seminggu. Jadi kali ni suami cadangkan saya terus buat ujian kehamilan. Esoknya juga suami belikan kit ujian kehamilan di farmasi. Tak beli yang mahal-mahal pun, kami beli kit paling murah harga RM8.50 jenama Guardian kalau tak silap. Hihi.

Subuh esok paginya, sendirian dalam bilik air saya lakukan ujian kehamilan tu. Ya Allah, bergenang air mata bila 2 line yang sangat jelas timbul. Keluar bilik air, terus saya maklumkan kepada suami. Reaksi beliau yang boleh saya duga, terus ambil wudhu dan buat sujud syukur. Alhamdulillah. Waktu hamil Kautsar dulu, kami suami isteri menangis berpelukan dalam bilik air. Ya, hamil anak keberapa
sekali pun, ujian kehamilanyang positif memang saat yang penuh emosi untuk kami suami isteri.

Sejak itu bermula kehidupan kami bersedia menerima cahaya mata kedua. Pemakanan saya dijaga, suplemen Shaklee untuk ibu hamil tak pernah tinggal. Malah saya tak berlengah untuk buka buku merah di Klinik kerajaan. Pemeriksaan bulanan di klinik kerajaan salah satu aktiviti kegemaran saya ketika hamil. Sangat berbeza pengalamannya dengan klinik dan hospital swasta. Walaupun rasa malas bila nak pergi check up, tapi balik check up selalu rasa lebih gembira. Haha. Betul kata orang, perkara terbaik selalunya percuma.

Sejak tahu saya hamil lagi, Kautsar entah kenapa jadi semakin manja menjadi-jadi. Cabaran hamil kali ini juga jauh berbeza berbanding cabaran hamil anak pertama. InshaAllah pengalaman hamil anak kedua ni akan saya kongsi dalam entri akan datang.

Untuk ibu-ibu di luar sana, apa pun yang Allah swt kurniakan kepada kita mesti disyukuri. Nikmat anak atau nikmat tiada anak, dua-duanya pun adalah nikmat yang Allah swt tentukan terbaik untuk kita. Kadang-kadang kita terlalu fokus merealisasikan rancangan kita, kita lupa Allah swt adalah sebaik-baik perancang. Jadi jangan pernah rasa kecewa. Hiduplah dengan tenang dan redha, damaikan hati dan tenangkan jiwa dengan tawakkal.

Salam sayang dari kami di Noraihan Qusyairi :)


*******************************
Berminat dengan Set Hamil Shaklee? 
Hubungi kami segera.




ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Cahaya Mata Kedua Kami (Alhamdulillah)

Assalamualaikum.

Alhamdulillah kami kini tak lagi bertiga. Cahaya mata kedua kami telah selamat dilahirkan lebih kurang dua minggu lepas. Kini keluarga kecil kami ada 4 orang. Syukur sangat sangat.

Cahaya mata kedua - Hari 1

Kelahiran cahaya mata kedua ni memang kami rancang. Malah sebenarnya kami berharap anak kedua kami menyusul lebih awal lagi. Tapi Allah swt telah tentukan rezeki kami sekarang, kami bersyukur sangat.

Sesungguhnya anak adalah kurniaan rahmat yang paling berharga.

InshaAllah Pn Noraihan akan post macam-macam lepas ni. Tentang kehamilan, bersalin, berpantang dan menyusukan anak. Banyak sangat yang dikongsikan.

Jumpa lagi dalam entri akan datang.

“Wahai anakku! Ketahuilah, sesungguhnya dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak manusia yang karam ke dalamnya. Jika engkau ingin selamat, agar jangan karam, layarilah lautan itu dengan sampan yang bernama TAKWA, isinya ialah IMAN dan Layarnya adalah TAWAKKAL kepada Allah SWT.” - Nasihat Luqman Al-Hakim


ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com

Promosi Februari 2015: Vita-Lea Iron Formula, OsteMatrix, Advanced Joint Health Tablet & Vita-Lea for Children.

Assalamualaikum.

Alhamdulillah hari pertama Februari 2014 dapat berita baik promosi 4 produk terlaris Shaklee.



Vita-Lea Iron Formula & OsteMatrix:
Beli 6 Percuma 1
Beli 2 dengan Diskaun 5%

Advanced Joint Health Tablet & Vita-Lea for Children:
Beli 3 Percuma 1


Berminat dapatkan item promosi bulan ni? 
Jemput hubungi kami di Noraihan Qusyairi untuk tawaran harga terbaik.

Selamat menjaga kesihatan!

ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...