"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Mati Akibat Pil Diet Internet.

Assalamualaikum.

Baru-baru ni tersebar di internet kisah seorang gadis 21 tahun yang mati akibat makan pil diet yang dibeli melalui internet. Rehan baca pun rasa seriau. Seram sangat bila tau fakta disebalik kematian gadis tersebut. Kematian ni berlaku kat luar negara.

Eloise Aimee Parry. Tak gemuk pun dia.
Eloise Aimee Parry (sedapnya nama) pelajar Glyndwr University mati 12 April lepas. Kisahnya macam ni. Eloise ni beli pil diet dari internet. Salah satu kandungan pil tu ialah dinitrophenol (DNP). DNP ni bahan kimia industri, biasanya digunakan untuk cuci filem fotografi atau untuk buat bahan letupan. Tudia. Bahan letupan makan buat pil diet, mau tak mati.

DNP ni selalu digunakan sebagai pil diet oleh pengeluar yang tak bertanggungjawab sebab DNP bertindak meningkatkan metabolisme badan. Bila metabolisme meningkat, makanan yang kita makan akan segera ditukarkan kepada tenaga. Kita akan rasa panas, berpeluh-peluh, berdebar. Kalau metabolisme terlalu tinggi kita akan kepanasan dari dalam. Lama-lama boleh "meletup" dari dalam macam yang terjadi kat Eloise ni.

Gambar hiasan. Pil maut mengandungi DNP sebagai bahan utama.
Eloise ni pun satu. Kat botol tu tulis makan sekian-sekian dos. Rasanya 1 biji je kot, sebab kalau makan 2 biji pil DNP tu dah boleh bawa maut. Tapi biasalah kita, kalau makan sebiji rasa ok, apa salahnya makan 2-3 biji extra kan. Masalahnya pil DNP tu kalau makan 2 biji pun dah boleh membunuh, Eloise ni makan 8 biji.

8 biji tu!

Lepas makan tengahari tu Eloise ni rasa tak sihat, dia bawa kereta pergi hospital. Kat hospital tak gelabah pun, sebab ingatkan sakit biasa. Doktor buat ujian toksikologi baru tau punca penyakit Eloise ni. Puncanya metabolisme Eloise ni dah meningkat keterlaluan tahan nak meletup dah badannya. Lepas 3 jam sampai hospital, Eloise yang tadinya sihat terus meninggal dunia.

Menurut doktor, metabolisme Eloise meningkat keterlaluan sehingga akhirnya Eloise mati akibat "meletup dari dalam". Tak ada antidot untuk keracunan DNP, jadi doktor tak boleh buat apa-apa bila bahan kimia tu dah masuk dalam sistem badan.

Pengajaran yang kita boleh ambil dari kisah ni, tolonglah, TOLONGLAH jangan beli produk diet yang tak sahih selamat untuk kesihatan. Nak kurus boleh, tapi pilihlah produk yang dijamin selamat dan berkesan. Bagi yang beragama Islam, pilihlah produk yang halal. Sebelum beli, kaji dulu kandungan pil yang anda nak beli, kaji latar belakang syarikat. Kalau macam Shaklee ni dah 100 tahun beroperasi menghasilkan produk suplemen kesihatan, memang boleh dipercayai. Tapi kalau setakat ada nama syarikat je, maklumat lain tak ada tak payah la percaya.

Dan tolonglah, TOLONGLAH makan pil/ubat/suplemen mengikut dos yang dibenarkan. Jangan pandai-pandai tambah dos. Jangan makan lebih daripada yang dicadangkan. Makan pil/ubat/suplemen ada waktu-waktu yang sesuai, tolong patuh waktu makan tersebut untuk kesan yang optimum.

Semoga kita dan orang-orang di sekeliling kita dijauhkan daripada bencana macam ni.

Iklan sikit. Shaklee ada produk yang boleh bantu tingkatkan metabolisme secara selamat dan terkawal. Namanya Cinch Tea Mix. Rehan dah lama minum teamix ni. Lepas minum akan rasa badan bertenaga, panas sikit tapi rehan tak berpeluh sangat. Ada orang yang akan berpeluh. Selain tu, kesan paling ketara rasa tak boleh duduk diam sebab tenaga terhasil dengan banyak, jadi kena cari jalan nak gunakan tenaga tu.

BELI SET KURUS SHAKLEE, DIJAMIN SELAMAT DAN BERKESAN

Ada apa-apa pertanyaan boleh hubungi rehan tanpa segan silu ye. Kalau beli dari rehan, anda layak terima konsultasi percuma, lebih banyak penjimatan dan panduan cara makan suplemen yang betul. Juga dapat jemputan istimewa ke secret group exclusive untuk pengguna Shaklee. Boleh hubungi rehan seperti contact di bawah ye.


ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...