"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Anak Seorang vs Anak Dua Orang.

Assalamualaikum.

Dah lama tak bersiaran. Sibuk sangat rasanya. Bukan sibuk apa pun. Cuma tak banyak masa lapang sejak beranak dua ni.

Pada rehan terasa berbeza sangat anak dua berbanding anak seorang dulu.

Dulu masa ada Kautsar seorang, boleh kata tak banyak beza berbanding sebelum ada anak. Nak keluar, nak makan, nak buat apa-apa pun senang. Walaupun rehan dan suami jaga anak sendiri lepas waktu kerja dan masa cuti. Walaupun tak ada mak ke, kakal ke, adik ke, adik sepupu ke yang tolong jaga.

Senang kata kalau kami tak kerja memang 100% anak kami yang jaga.

Sejak anak dua ni, memang payah nak buat apa-apa. Nak keluar pun kena plan elok-elok. Kena pulak anak kami dua-dua taknak kat orang lain, nak denga  rehan je. Dengan abahnya pun kadang-kadang taknak jugak.

Walaupun Kautsar dulu pernah dihantar ke pengasuh, sampai sekarang Kautsar taknak berenggang dengan rehan. Raya baru ni rehan ada la sekali tinggalkan Kautsar kat rumah kakak rehan, sementara rehan bawa ayah pergi beli kasut. Bukan lama pun. Tak sampai sejam. Tu pun bukan rehan yang sengaja tinggalkan, tapi Kautsar sendiri taknak ikut sebab nak main bunga api. Kakak rehan kata, lepas rehan pergi Kautsar terus masuk rumah, duduk diam-diam atas sofa. Bila kami balik, Kautsar terus berlari dapatkan kami peluk-peluk sambil menangis.

Drama sangat! Hahaha.

Arfa lagi pulak. Sejak lahir tak pernah berenggang dari rehan. Sampai sekarang hampir umur 6 bulan Arfa memang tak boleh jauh langsung. Letak bawah pun taknak. Nak berpangku, berpeluk je. Sebab tu walaupun rehan duduk rumah, tapi rehan tak buat apa-apa pun kecuali duduk dengan anak-anak. Nak masak pun tak sempat oii.

Bila baca status kawan-kawan yang baru anak seorang, rehan rasa alahai senangnya masa jaga Kautsar je dulu. Sekarang berganda lagi kelam kabut. Haha.

Tapi syukur Alhamdulillah, Allah swt kayakan kami dengan rezeki anak. Dan anak-anak kami mudah sangat dijaga. Tak banyak ragam.

Tahun pertama kahwin, kami beraya berdua. Tahun kedua kahwin, kami beraya bertiga. Tahun ni tahun ketiga kahwin, kami beraya berempat.

Alhamdulillah.

Ok rehan kena stop. Banyak lagi nak kongsi tapi Arfa dah bangun tidur. Rehan nak masuk duty ibu mithali pulak.

InshaAllah jumpa lagi dalam entry akan datang.


ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...