"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Kembara Mahkota Johor 2015: Allah Peliharakan Sultan.

Assalamualaikum.

Orang Johor ni kan, mana-mana kami pergi tetap setia dan taat pada Sultan. Semangat kesetiaan pada Sultan tu memang tinggi. Bukan la nak kata Sultan kami ni maksum, tak ada salah silap. Cuma memang macam ni semangat kami. Mungkin peninggalan kedaulatan Sultan Ibrahim dan Sultan Ismail suatu ketika dulu.

Semalam suami rehan kata Sultan Johor nak singgah tempat kami sempena Kembara Mahkota Johor tahun ni. Sultan Johor memang rajin turun padang. Kembara Mahkota ni dah diadakan sejak Sultan Ibrahim masih lagi bergelar Tengku Mahkota Johor.

Rehan pernah sekali je tengok KMJ. Masa tu rehan kat sekolah asrama. Kalau tak silap tahun 2002. Bila Sultan (masa tu masih TMJ) nak lalu, kami berdiri ramai-ramai tepi jalan nak lambai. Haha.

Seronok tau. Sebab baginda confirm bawa motor slow-slow bila lalu dekat crowd. Kat belakang konvoi motorsikal ada konvoi kerabat. Yg rehan ingat anak-anak baginda semua wajib ada. Paling ingat Tengku Mona sebab dia yg paling semangat keluar tingkap melambai kami.

Bila suami bagitau Sultan nak lalu, memang semangat sangat rasa nak tengok. Tengahari tadi suami suruh rehan standby dengan anak-anak. Tak lama lepas tu kami sama-sama tunggu konvoi KMJ lalu.

Memang pengalaman betul. Rehan sempat nampak Sultan dengan TMJ naik motor, Tengku Jalil dalam 4 wheeler. Kautsar dengan Arfa pun rehan angkut sekali. Semangat tak?? Hahah.

Yg best sebenarnya selain daripada dapat tengok kerabat diraja, dapat tengok perarakan konvoi dengan kenderaan yg unik. Biasalah ada polis pengiring, ada konvoi motosikal besar. Lagi ada 4 buah bas eksekutif. Dalam bas tu katanya ada kereta.

Kautsar mulanya teruja. Bila polis bising dengan bunyi siren, terus nak menangis. Hahaha. Arfa sibuk nak menyusu je.

Rumah kami ni kat jalan utama. Harap tahun-tahun akan datang ada rezeki bawa anak-anak tengok lagi KMJ ni. Bukan sebab apa, cuma nak anak-anak ada rasa sayang dan bangga dengan negeri dan pemerintah. Supaya jadi anak-anak yg ada kecintaan pada bangsa.

Semoga Allah swt peliharakan Sultan Johor dan kaum kerabatnya.
Dan semoga Allah swt ampunkan dosa kita semua.


ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...