"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Makanan Pejal Bayi: Puree Kentang dan Bayam.

Assalamualaikum.

Dalam entri sebelum-sebelum ni rehan ada share tentang peraturan 4 hari untuk perkenalkan makanan pejal pada bayi. Masa Kautsar mula-mula makan dulu rehan memang ikut peraturan tu. Tak ada masalah. Kali ni rehan perasan Arfa taknak makan buah atau sayir saja. Arfa nak makanan yang kenyang macam labu, ubi.

Tapi masalahnya rehan takut Arfa sembelit. Sebab masa Arfa makan labu, dah dua hari makan baru Arfa membuang. Rehan takut kalau Arfa sembelit bila makan ubi-ubi je tak bersulam buah atau sayur.


Jadi baru-baru ni rehan buatkan puri kentang campur bayam untuk Arfa. Bayam tu tujuannya nak elakkan sembelit. Hehe. Alhamdulillah Arfa suka sangat makan puri kentang bayam ni. Bila nampak mangkuk kuning dan sudu biru dia terus tergelak-gelak. Kalau lambat suap marah tau. Haha.


Nampak tu semangat teruja nak makan. Arfa jenis cepat lapar dan makan banyak. Kena bagi makan cepat, kalau tak dah kelaparan nanti bad mood orangnya. Hihi.

Ibu-ibu boleh la cuba buat puri kentang bayam untuk baby. Tak susah pun. Cuma rebus kentang sampai lembut. Dah lembut tu boleh terus masukkan bayam sekejap. Lepas tu boleh tos dan blend. Campur air banyak sikit supaya tak pekat sangat.

Selamat mencuba.

Salam sayang,
Qusyairi, Rehan dan anak-anak



ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...