"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Makanan Pertama Arfa.

Assalamualaikum.

Seronok sangat sebab anak solehah ibu dah makan. Agak teruja lebih nak bagi Arfa makan sebab dah hampir sebulan kami berperang setiap kali waktu makan. Ada je dia sibuk nak rampas makanan ibu. Hahah.

Sebab terlebih teruja, rehan bagi Arfa makan awal sehari. Sebelum tu sakan juga bershopping makanan untuk Arfa. Rehan beli labu, betik, brokoli, bunga kubis.

Akhirnya labu yang jadi pilihan. Yang lain jadi makanan ibu. Opss.

Labu masak apa ye yang Arfa makan? Labu makan air je. Dalam kata lain, Arfa makan puri labu. InshaAllah bila sempat lepas ni nak serbu rumah makcik rehan nak pow avokado.

Secara peribadi (ewah), rehan paling suka avokado sebagai makanan pertama bayi. Sebab rasanya mild. Tekstur lembut sangat. Berlemak, bagus untuk berat badan bayi. Dan tak manis. Kautsar dulu mula-mula sekali makan avokado.

Arfa makan labu! Sedaaapppp!

Sejak mula makanan pejal, Arfa tak banyak berak. Ada sekali dua je berak banyak. Yang lain berak sikit-sikit setakat calit-calit kat pampers. Rehan ada risau juga takut sembelit. Tapi tengok Arfa aktif dan ceria je macam biasa so tak jadi risau. Haha.

Saja nak share sikit satu insiden beberapa minggu lepas. Lebih tepat lagi insiden masa hari raya kedua.

Adalah seseorang bertanyakan Arfa makan apa. Rehan kata tak makan lagi. Arfa belum 6 bulan. Dan jawapan seseorang itu ialah...

Jeng jeng jeng.

"Ala dah boleh bagi makan sangat dah ni. Blend nasi campur sayur ke, suap sikit-sikit. Ikutkan sangat cakap doktor buat apa."

Pendapat peribadi rehan (ewah lagi), rehan perlu ikut cakap doktor sebab doktor tu pandai dan lebih mengetahui berbanding rehan. Eh rehan pun pandai jugak sebenarnya, tapi rehan pandai fizik je. Doktor pandai perubatan. Makanya dengarlah cakap pakar yang lebih pandai tu.

Taknak la nanti kalau rehan sakit orang lain buat sesukahati kat rehan dengan alasan, buat apa didengar sangat cakap doktor tu. Haru!

Makanya untuk ibu-ibu di luar sana, rehan ada satu nasihat.

Tak semua perkara kena dengan pendirian kita. Tak semua orang faham walaupun mereka sama-sama ibubapa macam kita. Jangan emo. Jangan melenting. Senyum. Senyap. Lupakan. Teruskan jalan.

Kita pun bahagia. Tak ada hati yang terluka.

Selamat menjamu anak-anak makan!


ID 921922 | Batu Pahat, Johor |012-7807365 | noraihanqusyairi@gmail.com
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...