"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Ibu Bukan Malaikat: Episod Anak Jatuh Katil.

Assalamualaikum.

Cerita ni dah lama. Tapi haru hari ni rehan tergerak nak kongsi. Tentang anak jatuh katil.

Orang ingat bila anak dah ada 2, kita makin cekap uruskan anak. Tak semua orang macam tu. Lagi-lagi rehan ni yang semulajadi clumsy.

Waktu sebelum ada Arfa, kami agak bersungguh jaga Kautsar. Yelah. Anak pertama. Badan masih bertenaga. Masa pun masih banyak. Memang jaga baik la Kautsar tu, minum susu badan, tidur berpeluk takut jatuh katil. Makanan Kautsar pun rehan masak tiap-tiap pagi.

Kautsar pernah jatuh katil. Tapi katil rendah. Kat bawah pun ada karpet. Rehan tak risau sangat sebab lepas jatuh tu Kautsar sambung tidur balik.

Tapi kes Arfa berbeza.

Rehan mula berpantang sendiri lepas bersalin 2 minggu. Masa tu usia Arfa baru 14 hari. Memang tak lekang Arfa daripada pandangan rehan.

Waktu tu huru hara sebab zauj Qusyairi dah mula bekerja, Kautsar baru umur setahun enam bulan, Arfa baru 2 minggu. Kautsar sentiasa nak rehan hadap dia seorang, dia belum biasa ada adik. Rehan pula dalam keadaan berpantang, sendiri uruskan 2 orang anak. Masa tu rehan baru sebulan berhenti kerja, susah sangat nak adapt dengan kehidupan surirumah sebab rehan dah biasa berjadual.

Tiga hari lepas bawa Arfa balik berpantang di rumah sendiri, pertama kali rehan tinggalkan Arfa sendirian tidur dalam bilik. Rehan ke dapur sekejap je, nak ambil air. Sampai je dapur rehan dengan Arfa menangis sekuat-kuatnya.

Bayangkan rehan baru 17 hari bersalin normal, berlari dari dapur ke bilik. Sampai-sampai rehan nampak Arfa atas lantai, kat simen.

Takutnya rehan masa tu.

Rupanya Kautsar nampak ibu abah dukung adik, dia pun nak dukung adik jugak. Dia angkat Arfa nak didukung tapi terlepas.

Alhamdulillah Arfa tak apa-apa. Masih menangis, menyusu macam biasa. Tak ada muntah. Kesian kat Kautsar sebab terkejut dan takut.

Arfa ok. Alhamdulillah. Mungkin asbab rehan makan OsteMatrix tak pernah lupa. Arfa dan Kautsar dua-dua lahir dengan tulang yang kuat. Gagah anak-anak ibu.

Sekarang Arfa dah besar ada juga jatuh-jatuh katil. Tak ada yang cedera. Cuma menangis je la. Mencabar nak jaga Arfa sebab kaki tangan dan badan dia memang kuat. Setakat benteng dengan bantal tu, sejak umur 4 bulan Arfa boleh tolak bantal jatuh katil.

Setiap kali Arfa jatuh rehan akan sebut: Tak apa jatuh sikit, barulah Arfa kuat.

Memang kuat pun jadinya. Sekarang kalau jatuh masa memapah tu tak menangis dah. Terus sambung golek-golek cover malu adalah. Yang penting jangan ada orang menjerit ke terkejut tengok dia jatuh. Nanti mengadalah minta pujuk. Hihi.



Ibu-ibu yang pernah alami apa yang rehan alami, jangan salahkan diri sendiri. Ibu dah buat yang terbaik. Selagi ibu-ibu tak abaikan keselamatan dan kesihatan anak-anak, ianya bukan salah ibu. Anggaplah ia peringatan betapa anak-anak hanyalah sekadar pinjaman daripada Yang Maha Esa.

Jaga mereka sebaiknya.

Salam sayang,
Rehan, Qusyairi dan anak-anak.
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...