"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Anak Selesema.

Assalamualaikum.

Sebulan ni Arfa dan Kautsar selesema dan batuk teruk. On off sebulan, pada rehan teruk la tu walaupun aktiviti diorang tak terjejas. Masa awal-awal je Arfa dan Kautsar demam sikit, dalam 2 hari. Tapi rehan tak bawa ke klinik pun, rehan lap dengan tuala basah je.

Alhamdulillah Arfa dah masuk setahun umurnya. Dah besar anak ibu. Hehe. Pandai kalau disuruh ambil barang, dah boleh ambil dan bagi kat kita. Suruh bagi barang ke orang lain pun pandai. Macam-macam la pandainya. Hehe.

Kebetulan Arfa masuk umur 1 tahun masa musim selesema batuk. Jadi rehan terus mula bagi Arfa makan Vita Chewable C. Pertama kali Arfa makan dia tak suka sangat. Diluaknya balik. Haha. Tapi itu je la sekali. Lepas tu berkali-kali makan nak minta lagi dan lagi. Tempat rehan simpan vitamin Shaklee rehan pun Arfa dah target. Kalau nampak rehan berdiri dekat-dekat tempat rehan simpan vitamin Shaklee, laju je Arfa datang nak minta Chewable Vita C.

Yang bagusnya bila Arfa suka makan Chewable Vita C ni, Kautsar pun ikut makan sekali. Kautsar lagi bahaya, sebab Kautsar pernah buka botol Chewable Vita C dan masukkan semuanya dalam mulut. Lepas tu dikeluarkan balik semuanya. Hahah. Perkara ni jadi masa umur Kautsar setahun 5-6 bulan, sebelum Arfa lahir.

Alhamdulillah sejak Arfa dan Kautsar makan Chewable Vita C ni hari-hari, nampak hingus masing-masing dah kering. Takde la meleleh je. Sebelum ni wajib ada kain untuk lap hingus diorang. Sekarang tak payah kain. Sesekali hingus meleleh rehan lap pakai tisu je.

Macam ni la bila ibu seorang bawa anak dua orang. Sorang kena gendong, sorang kena tolak. Kalau dilepaskan jalan sendiri tak bergerak la ibu. Pusing-pusing kat situ je. Hihi.

Masuk hari ni dah seminggu Arfa makan Chewable Vita C. Batuk dah baik. Tinggal hingus je sikit. Demam alhamdulillah tak berulang. Anak-anak rehan jenis demam bila tukar bulan. Kautsar dulu boleh kata tiap-tiap bulan demam tukar bulan. Tapi sekarang dah tak lagi. Arfa pulak pernah demam sekali dua dulu, demam biasa je. Kali ni demam sebab masuk umur 1 tahun. Hihi.

Sebenarnya bila kita jadi ibu kita cuma nak yang terbaik untuk anak. Didik anak makan suplemen pada rehan antara perkara terbaik yang rehan boleh lakukan untuk anak-anak. Sebab anak-anak tak reti makan makanan seimbang. Mereka cuma nak makan apa yang sedap ditekak mereka je. Jadi ibubapa yang perlu pastikan anak-anak dapat zat secukupnya.

Makanan yang kita makan setiap hari tak tentu lagi ada zat mencukupi. Banyak kes zat dalam makanan rosak masa makanan diproses dan dimasak. Malam tadi rehan baru dapat maklumat daripada seorang pelajar PhD. Katanya stress makanan (kurang nutrisi tertentu sebab memilih makanan) sepanjang tumbesaran boleh akibatkan anggota tubuh tak berkembang sepenuhnya. Contohnya kaki panjang sebelah. Jari pendek. Rehan terus teringat masa kecik rehan mula makan ikan masa umur 16 tahun. Lobak merah rehan mula makan masa umur 15 tahun. Huuu~

Jadi mak-mak ayah-ayah tolong jaga nutrisi anak-anak. Kalau anak taknak makan, sekurang-kurangnya bagilah mereka suplemen yang boleh beri zat kepada mereka. Kita usahakan la sebaik yang mampu, selebihnya Allah swt akan bantu.

Semoga kita berjaya jadi ibubapa terbaik untuk anak-anak :)
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...