"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Kempen Bersihkan Usus.

Assalamualaikum.

Sibuk betul bulan ni sebab ada cuti panjang kan. Masing-masing beraya jugak walaupun bukan Aidilfitri. Hihi. Rehan pun sama. Lagi sibuk daripada hari raya sebab cuti panjang CNY minggu lepas semua adik beradik rehan berkumpul kat rumah rehan. Kecuali kakak rehan yang study oversea tu la. Lambat lagi nak tunggu dia balik. 

Total semua sekali ada 15 orang paling ramai ada kat rumah rehan hari tu. Tak termasuk 4 ekor kucing angkat rehan. Hehe. Biasa la bila dah ramai-ramai tu macam-macam plan makan-makan. Dengan adik beradik rehan senang je, diorang tak kisah rehan tak masak. Makan beli je kat kedai lagi senang. Sebab nak jumpa pun payah. Dah dapat jumpa tapi terperap memasak kat dapur buat apa. Yang penting kami adik beradik duduk dan catch up seberapa banyak yang termampu. Kalau boleh nak stay up satu malam taknak tidur, banyak nak diborakkan.

Eh panjang pulak introduction. Sebenarnya nak cerita ni. Bila dah kumpul ramai-ramai tu banyak la makannya. Tak sempat lapar dah makan lagi. Roti canai, nasi ayam, western, kudapan. You name it, you got it. 

Masalahnya badan rehan ni lemah bab penghadaman. Bila ramai-ramai tu memang seronok makan. Lepas semua dah balik baru terasa perut sebu. Buncit ke depan. Keras. Nak membuang pun payah. Jadi rehan ikhtiar dengan pil cuci usus kegemaran rehan; Herblax.

Sebenarnya masalah penghadaman rehan ni dah lama, sejak kecil lagi dah ada. Bila dah besar ni baru rajin nak cari cara kurangkan masalah ni. Masa kecil dulu tak ada kesedaran, seminggu sekali baru membuang pun hati rilek je. Dah tua-tua ni kalau tak membuang sehari rasa cuak-cuak buah pulak. Haha.

Bila dah 2 hari tak membuang apa lagi, rehan makan Herblax 4 biji terus. Esok bangun pagi-pagi rasa usus bergerak-gerak. Terus standby kat tandas. Memang senang membuang. Tak sakit langsung. Najis jadi lembut dan tak sembelit. Biasa bila kita makan makanan yang banyak tepung, akan jadi sembelit. Kali ni tak sembelit langsung.

Dah settle masalah satu tu, hujung minggu lepas zauj Qusyairi ajak masak-masak makan-makan. Macam-macam kami masak beberapa hari berturut-turut. Ada steamboat, nasi ayam, puyuh celup tepung, cendawan goreng tepung, spaghetti, lempeng. Lagi sekali: you name it you got it. Hihi.

Dan lagi sekali jugalah masalah penghadaman rehan jadi. Huuuuuu~

Kali ni rehan makan Herblax juga. Cuma rehan makan 2 biji je. Esoknya tak jadi apa-apa. Masa tu perut dah sebu sangat, memang rasa tak selesa. Perut rasa keras, tegang, buncit ke depan. Tak boleh jadi ni. Malam tu rehan makan lagi 3 biji Herblax.

Alhamdulillah esok pagi lepas sarapan terus rasa nak membuang. Lancar je membuang. Langsung tak rasa sakit. Cuma rasa usus bergerak-gerak je sekejap dalam 5 minit. Bila dah rasa usus bergerak-gerak tu kena terus standby kat tandas, sebab dah nak membuang la tu. 

Lega betul bila dah membuang. Bayangkan hari-hari makan macam-macam, tapi semuanya terperap dalam usus kita. Tak selesa, sakit. Paling bahaya: TOKSIN penuh dalam usus. Lama-lama toksin tu akan serang badan kita semula kalau kita tak cepat-cepat keluarkan.

Walaupun lega, rehan tak puas hati dengan hasil pelaburan hari tu. Jadi malam tu rehan makan lagi 3 biji Herblax. Alhamdulillah esoknya membuang lagi. Kali ni memang puas hati. Perut rasa ringan sangat. Terus kempis perut. Hahah.


Penting tau bersihkan usus kita. Bila najis tak dikeluarkan segera, ia akan bertukar jadi toksin. Toksin ni racun yang merbahaya kepada tubuh. Kalau hari-hari membuang pun belum tentu usus kita bersih. Biasanya ada najis tertinggal dalam usus tapi kita tak sedar. Najis yang tertinggal ni akan berkerak dan menutup dinding usus. Ok masa ni rehan nak recap sikit matapelajaran biologi sekolah menengah dulu.

Kat dinding usus ada struktur kecil nama vilus. Vilus ni yang menyerap nutrisi daripada makanan yang kita makan. Bila najis berkerak dan menutup dinding usus, vilus tak dapat serap nutrisi lagi sebab dah tertutup oleh najis. Sebab tu kita tengok ada orang yang makan banyak tapi kurus melidi, tapi perhatikan perutnya buncit. Itulah akibat usus berkerak.

Sebab tu bila kita makan Herblax, najis yang keluar tak sama macam najis biasa. Bila makan herblax, kita dapat bezakan najisnya lebih gelap, warna coklat gelap atau kehitaman. Kalau makan herblax digabungkan dengan lecithin, lagi jelas nampak najis berminyak-minyak dan warna gelap berkilat. Sebab lecithin dah bantu emulsikan lemak daripada makanan, herblax pulak bantu keluarkan najis tu daripada usus.

Lepas ni jom la sama-sama bersihkan tubuh kita luar dalam ye. Cuci muka hari-hari siap scrub bagai nak bersihkan kulit mati. Takkan nak buat najis berkerak-kerak dalam usus tu. Hihi.

Semoga entri ni bermanfaat.
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...