"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Cabaran Si Kidal.

Assalamualaikum.

Rehan saja nak share, cabaran jadi orang kidal. Siapa kat sini kidal? Seppp sikit!

Fakta yang ramai orang tak tau dan tak sangka, boleh kata semua peralatan yang ada kat muka bumi ni dicipta untuk orang tangan kanan. Contohnya gunting, pen, pisau, tukul besi, tombol pintu, pemotong kuku, jam. Eh. Semua benda lah senang kata.

Jadi populasi kecil orang bertangan kiri a.k.a kidal ni terpaksa sesuaikan diri dalam dunia yang serba serbi kanan. Sebagai seorang kidal, rehan terasa cabaran tu sejak kecil lagi.

Bila cakap pasal sesuaikan diri dengan peralatan untuk orang tangan kanan ni, ada 2 jenis orang kidal:
Pertama - si kidal yang terpaksa gunakan tangan kanan untuk gunakan peralatan tangan kanan
Kedua - si kidal yang tetap gunakan tangan kiri walaupun pada peralatan tangan kanan.

Rehan pulak? Rehan kadang kadang masuk kategori pertama. Biasanya rehan masuk kategori kedua. Hihi.



Pengalaman rehan sebagai si kidal, memang menyakitkan poket. Hahaha. Ni masalah utama rehan sejak sekian lama. Perkara paling asas tapi paling menyusahkan iaitu menulis. Orang kidal ni pegang pen lain caranya berbanding orang tangan kanan. Dan ball point pen dicipta untuk orang tangan kanan. Sejak rehan sekolah lagi, pen rehan cuma mampu tahan 3-4 hari je sebelum mata bolanya rosak. Mata bola tu rosak sbb cara rehan menulis tak sesuai dengan fungsi pen tu. Cakap la apa jenama sekali pun, semua rehan pakai akan rosak paling lama lepas 4 hari.

Habis tu takkan taknak guna pen untuk menulis? Kena guna jugak. Jadi rehan lama-lama cuba juga sesuaikan diri, ubah cara menulis supaya pen tak cepat rosak. Ada kesan sampingannya. Kesannya rehan sampai hari ni rasa tak selesa bila menulis. Sedih oii.



Lagi satu yang selalu jadi masalah ialah menggunting. Gunting dicipta untuk orang tangan kanan. Tapi rehan tak boleh gunakan tangan kanan, kekok. Nak taknak terpaksa biasakan guna gunting tangan kiri. Tapi memang sakit. Terpaksa menekan lebih, kena sengetkan angle tangan. Percayalah, menggunting tu perkara yang menyakitkan bagi rehan.

Sama jugak memotong guna pisau. Rehan kalau memasak, cara rehan pegang pisau tu buatkan kakak-kakak rehan takut. Nak buat macam mana, kita orang kidal kena biasakan guna peralatan tangan kanan. Kalau tak, tak masak la kita. Hehe.

Jangan perlekehkan orang kidal ni tau. Sebab orang kidal ni kuat mental dan emosi. Hari-hari adalah cabaran bagi kami.

Untuk semua si kidal, bertabahlah. Hihi.
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...