"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Tips Kulit Mulus: Masker Kunyit.

Assalamualaikum.

Malam tadi tengah-tengah malam rehan bosan takde kerja jadi rehan pun ingat nak cuba buat masker kunyit. Masker kunyit ni tengah viral kat fb tau. Kalau tak silap yang mula-mula share pasal masker ni Fatin Dewyglow. Tapi sebenarnya petua ni dah lama orang guna. Buktinya? Bila rehan bagitau kakak rehan nak buat masker kunyit ni, dia jawab dengan selamba: Oh masker kunyit ni aku dah buat dah duluuuuu~

Terus rehan tukar topik jam tu jugak. Hahah.



Nah setepek kuning muka rehan sapu tebal tebal dengan kunyit. Sebenarnya muka rehan tengah ok sekarang ni, jadi tak perlu masker pun. Cuma rehan buat jugak masker kunyit ni sebab rehan curious sangat orang kata nanti muka tak kuning pun. Yela, siang tu rehan masak ikan goreng kunyit. Setakat lumur kunyit sikit kat ikan tu pun dah kuning jari jemari rehan. Ni sapu kunyit kat muka berjam tapi tak kuning. Menarik? Jadi the logical scientist in me decide nak cuba sendiri. Sebelum pakai tu sempat pesan kat zauji, kalau muka rehan kuning esok zauji jela hantar Kautsar ke sekolah. Hahah.

Jadi rehan sapu la masker kunyit tu kat muka lebih kurang jam 11 malam. Nasib baik jugak zauji Qusyairi tak tidur lagi. Boleh rehan tunjuk apa rupa rehan masa pakai masker. Kalaulah zauji dah tidur, lepas tu terjaga nampak rehan muka kuning, mau demam panas esok. Kikiki.

Lepas sapu masker kunyit tu rehan teruskan buat kerja macam biasa. Biasa tengah malam macam tu rehan recheck order; mana nak pos rehan packing cantik-cantik, mana nak cod rehan masukkan plastik dan tagkan siap-siap. Sambil tu rehan berwasap dengan kakak rehan, blogwalking baca entry kawan-kawan. Sedar tak sedar dah pukul 12 lebih. Kelam kabut baru teringat nak cuci muka. Hihihi.

Masa cuci muka, habis sinki jadi kuning. Tapak tangan yang sapu muka pun kuning. Tapi ajaibnya kulit muka tak kuning pun. Nampak biasa je. Bila rehan lap kat tuala, tuala rehan jadi kuning. Jadi rehan scrub la muka guna NutriWhite Gentle Make Up Remover. Ni pertama kali rehan try make up remover ni. Dapat free customer rehan bagi. Tenkiusss awak! Review make up remover tu nanti rehan share ye.

Apa perbezaan yang rehan rasa lepas pakai masker kunyit?

Sejujurnya tak rasa beza sangat. Kulit lembut sikit. Lembap sikit. Licin sikit. Takde la kebabom vavava kesannya. Tapi memang dah rehan jangka tak banyak beza sebelum dan selepas pakai masker kunyit ni sebab caranya semulajadi. Apa-apa yang semulajadi memang ambil masa nak nampak kesan. Kena konsisten beberapa minggu atau bulan inshaAllah nampak bezanya.

Resepi Masker Kunyit:
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 sudu kecil madu
1 sudu kecil yogurt asli
*gunakan sudu dan bekas plastik.

Ikut resepi kat fb tu guna sukatan sudu besar. Rehan buat semalam, pakai tak sampai separuh pun. Tu dah sapu tebal tau sampai menitik nitik. Jadi rehan ubah resepu tu jadi sukatan sudu kecil. Tak baik membazir. Membazir kan amalan syaitonnnn~

Selamat mencubalah ye.
Rehan type entry ni sambil baring menyusukan Arfa. Sakit pinggang oii. Nak makan OsteMatrix dulu 4 biji sebelum tidur.
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...