"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Perkara Paling Sukar Sebagai Isteri.

Assalamualaikum.

Alhamdulillah kami dah bersama lebih 4 tahun. Terus terang rehan mengaku, kami baru je masuk fasa selesa bersama. Dah 4 tahun barulah rasa agak kenal antara satu sama lain. Agak je. Sebab banyak lagi nak berkenalan antara kami suami isteri.

Walaupun rehan dah setahun lebih berhenti kerja, tapi cuma sebulan dua ni je rehan betul betul macam suri rumah. Hihi. Sebelum ni rehan ambil masa nak biasakan diri. Sejak sebulan dua ni rehan dah ada rutin yang agak selesa. Bangun pagi masak sarapan, masak lunch dan masak dinner. Zauj Qusyairi suka makan masakan fresh. Kalau panas-panaskan lauk tu beliau makan je, cuma lebih suka makan yang fresh. Lagipun kalau rehan masak, banyak ke sikit ke, mesti habis licin. Ajaib kalau rehan masak beliau makan tak habis. Hehe.

Itu perkara yang menarik. Sekarang bab yang tak menarik pulak.

Dalam sebulan ada beberapa kali zauj Qusyairi perlu outstation. Biasanya balik hari. Keluar rumah lepas subuh, paling lewat dalam jam 11-12 tengah malam sampai rumah semula. Pada sesetengah orang mungkin perkara harian biasa suami kerja begitu.

Tapi pada rehan jadual macam tu bukan perkara biasa. Jadual biasa rehan, pagi makan sarapan bersama zauj. Tengahari makan bersama zauj. Petang zauj balik rumah lepas asar. Malam makan bersama zauj lagi. Sehari 3 kali makan bersama zauj.

Bila zauj outstation dan rehan sendirian kat rumah dengan anak-anak, rehan rasa tak best. Rasa tak seronok. Hati rehan tak gembira. Rehan tak suka, tak biasa, tak sanggup berjauhan dengan zauj Qusyairi. Walaupun kami ni bukan jenis berkepit kat rumah, tapi kami sentiasa bersama. Dan rehan tak suka bila berjauhan.

Setiap kali terpaksa berjauhan, rehan tak putus doa supaya Allah swt pelihara keselamatan dan kesejahteraan zauj. Pulangkan beliau ke rumah dalam keadaan sihat dan gembira untuk bersama rehan dan anak-anak. Jauhkan beliau dari malapetaka dan bencana, serta perkara perkara yang memudaratkan. Risaunya, Ya Allah, setiap kali berjauhan. Lagi lagi kalau beliau kerja jauh.



Cinta hati rehan. Ni gambar semalam zauj Qusyairi ambil cuti sehari semata mata nak teman rehan jalan jalan kat pasar rabu. Sayang zauj banyak banyak.

Nah rehan copy paste pesanan daripada UZAR:

Kepada yang bernama isteri, kalian bergelar SOLEHAH,
Jika cintamu kepada suami berpada-pada,
Agar jika terpisahnya kalian, tidak 'membunuh' kewarasan minda,
Mencedera teruk perasaan dan emosi,
Hingga menjejaskan ibadah dan taqwamu dan cinta suami,
Kerana perpisahan itu pasti, walau sementara mungkin,
Salah seorang dari kalian mungkin lebih dahulu menemui ilahi, lalu terpisah..
Hatta jika kalian menemui ilahi bersama, ruhmu akan bergerak berasingan..terpisah,
Jika ditakdirkan kalian ke syurga..
Tidak diketahui berapa tempoh sebelum pertemuan di syurga itu, terpisah,
Kerana masing-masing pasti ada urusan perlu diselesaikan,
Bagaimana pula jika salah seorang masih belum di Syurga..?
Nauzubillah...
Justeru, wahai isteri..cintailah suamimu selepas Allah & RasulNya,
Pastinya Allah denganmu tiada terpisah,
Dengan itu, perpisahan dengan suami mampu ditanggung,
Rindu mampu ditangani,
Ujian dan cabaran cinta, emosi & perasaan, merapatkanmu kepada Allah
Bukan menjauhkan...lalu jadilah kalian ISTERI SOLEHAH.
Yang cintai suami dan dicintai, dari jenis CINTA AKHIRAT bukan cinta DUNIA.
Ingatan sama juga untuk suami, juga terhadap anak-anakmu.

"Ya Allah, peliharalah rumahtangga kami. Jauhkan daripada godaan dan hasutan syaitan. Jauhkan kami daripada dosa dan maksiat. Kurniakan keberkatan, redha dan nikmat keampunan Mu dalam rumahtangga kami. Dan jadikan kami hamba yang bersyukur. Amin."
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...