"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Kawan-kawan Terbaik!

Assalamualaikum.

Semalam hari yang sangat seronok. Rehan buat makan-makan untuk kawan-kawan terbaik rehan. Adalah 4 orang tetamu je. Tapi bukan main-main tau, ni 4 orang terbaik yang beri pengaruh besar dalam dunia pekerjaan rehan suatu masa dulu.

Masa kawan-kawan rehan tanya ni makan-makan sempena apa, rehan kata majlis ni namanya majlis makan-makan santai sambil rehat-rehat. Haha. Sebab rehan tau, 4 orang kawan rehan tu tersangat berdedikasi bekerja. Sampaikan diri sendiri terabai. Dalam masa sama sebenarnya rehan memang dah lama nak ajak kawan yang seorang ni datang ke rumah. Cuma dia seorang yang belum pernah datang rumah rehan. Dia lebih kepada kakak kepada rehan. Rehan nak sangat jumpa sebelum kakak ni bersara tak lama lagi.

Rehan jemput kawan-kawan rehan datang pukul 3.30 petang lepas habis waktu kerja. Dalam pukul 1 tengahari rehan tak masak lagi. Arfa asyik nak memerap je. Macam mana nak masak. Huhu. Lebih kurang pukul 1:30 baru rehan ke dapur.

Menu simple je. Rehan masak spagetti bolognaise daging dengan sardin roll je. Yang nak makan cuma 6 orang termasuk kami suami isteri, tapi rehan masak macam ada kenduri. Haha.

Alhamdulillah dalam jam 3 tu dah siap masak semua. Siap kemas dapur dan ruang tamu sekali.

Dalam jam 4 tetamu pertama sampai. Aiza ni kawan rehan sejak rehan buat master dulu. Kami sama-sama satu makmal laser. Terperuk dalam makmal laser sangat stress tau. Tak ada tingkap boleh tengok luar. Kalau kat workstation rehan lagi stress, lagi gelap, kepam. Kebetulan masa tu mak rehan baru meninggal dunia. Rehan perlu environment baru. So rehan pun kawan dengan aiza dan kawan aiza, piha. Bila rehan dah mula kerja, kebetulan aiza pun dapat kerja kat tempat sama tapi sementara. Sekarang bila rehan dah berhenti kerja, aiza pulak masuk gantikan tempat rehan.

Seterusnya hana sampai tak lama lepas aiza sampai. Kalau aiza junior setahun daripada rehan, hana junior 2 tahun di utm jugak. Tapi hana jurusan matematik. Rehan dengan aiza jurusan fizik. Rehan kenal hana bila hana masuk kerja kat jabatan sama. Tapi masa tu tak rapat sangat. Aiza yang kenalkan kami sampai rapat.

Sekarang ni aiza dengan hana kalau datang rumah rehan takyah rehan bangun bukak pintu pun. Diorang datang terus masuk je sendiri. Anak-anak rehan pun dah kenal diorang sampai boleh duduk berpangku (bukan perkara biasa bagi kautsar dan arfa).

Akhir sekali kakak-kakak kesayangan rehan sampai. Kakak-kakak yang sangat rehan hormat dari segi etika kerja, komitmen, dedikasi dan budi bahasa. Kak ita, mungkin beza dalam 5-6 tahun je daripada rehan. Dan kak saffiah, yang bakal bersara hujung bulan ni. Memang bakal bersara tapi orangnya nampak muda sangat. Very easy going dan positif.

Entah macam mana 5 individu daripada generasi berbeza duduk sebumbung di tempat kerja dan jadi rapat sesama kami macam adik beradik. To be honest, rehan anggap mereka ni macam keluarga rehan sendiri yang rehan tak pernah ada.



Ni je gambar yang ada. Itu pun sebab hana yang teringat nak snap. Rehan macam biasa la, jarang ingat kat kamera. Lagi-lagi bila dalam situasi yang istimewa macam ni, rehan selalu terlalu absorb dengan suasana sampai tak ingat perkara lain. Hehe.

Sepanjang petang tu kami ni kerja gelak je. Semua bercakap sampai taktau nak dengar yang mana satu. Haha. Alhamdulillah zauji tersayang pun sama tempat kerja dan kenal baik dengan semua kawan rehan, langsung tak kekok nak borak bersama. Cumanya lewat petang tu zauji ada kerja luar sikit jadi beliau terpaksa minta diri.

Rehan seronok sangat sebenarnya. Dapat jumpa kawan-kawan terbaik rehan. Rehan tak pasti akan datang ada kesempatan lagi nak berkumpul macam ni. Sebab tu rehan usahakan juga untuk buat mini gath ni. Kak saffiah puasa semalam tau, tapi pagi tu sebab rehan jemput datang kak saffiah batalkan puasa.

Rehan doa bermohon pada Allah swt kurniakanlah kesihatan dan kebahagiaan kepada kawan-kawan terbaik rehan. Mereka ni kawan yang berintegriti, boleh diharapkan dan sangat prihatin. Dah banyak sangat rehan terhutang budi dengan diorang, Allah swt je yang mampu balas.

Rehan sayang kawan-kawan rehan.
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...