"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Update Santai: Rezeki.

Assalamualaikum.

Asyik update pasal Shaklee, sekali sekala nak update santai-santai pulak. Bisnes Alhamdulillah masih aktif dan semakin aktif. Kehidupan berkeluarga pun semakin meriah nampaknya.



Baru-baru ni kakak rehan balik daripada Belgium. Kakak rehan ni tengah sambung PhD Biology. Ni pertama kali dia balik sejak 3 tahun lepas. Pertama kali dia jumpa Arfa Adhaliya. Masa kakak rehan ke Belgium dulu, Kautsar Kamaliah baru umur 5-6 bulan rasanya.

Balik kali ni bersebab. Adik ipar kakak rehan nak bernikah. Jadi mereka satu keluarga balik la. InshaAllah tahun depan baru kakak rehan habis belajar. Barulah boleh balik for good.

Ni kakak kedua yang bakal bergelar doktor falsafah. Kembarnya dah dianugerahkan senat UTM dengan gelaran Doktor Falsafah beberapa bulan lepas. Alhamdulillah. Bangga sangat dengan diorang berdua.

Rehan? Walaupun rehan yang pertama dalam adik beradik rehan yang sambung Master (Fizik), tapi rehan rasa mungkin sampai sini je perjalanan rehan dalam bidang akademik. Bukan tak minat. Minat sangat nak sambung belajar. Tapi semakin berusia, rehan dapati diri rehan lebih suka timba pengalaman dalam bermacam bidang berbanding menumpu pada satu bidang je.

Sekarang rehan lebih suka mencuba, buat benda baru. Walaupun nampak macam rehan membazir masa dan membazir wang, tapi sebenarnya rehan dapat banyak pengalaman dan pengajaran. Kalau ada kawan-kawan minta rehan buat atau tolong sesuatu, rehan mesti nak buat. Cuba dulu. Lepas rehan dah selesa, rehan stop dan cari cabaran baru.

Rasa puas hati sangat! Berbeza sangat dengan diri rehan yang dulu.

Sebenarnya rehan pernah 2 kali mohon sambung PhD, masa rehan masih bekerja dulu, du universiti tempatan dan luar negara. Tapi setiap kali itu, Allah swt tentukan rehan hamil. Dua kali apply, dua kali hamil. Kali kedua tu rehan dah siap hadir interview biasiswa, balik tu terus hamil. Haha. Rehan anggap rezeki rehan duduk rumah dengan anak-anak, jadi rehan terus buat keputusan letak jawatan.

Sekarang rehan merancang nak tambah anak, tapi Allah swt belum izinkan. Rehan dan suami ok je, takde la sedih ke takut ke. Kalau ada rezeki anak nanti adalah. Sebenarnya kami suami isteri ni tak kisah sangat anak berapa, lelaki ke perempuan. Masa mencuba nak dapatkan Kautsar je ada perasaan nak sangat. Bila dah ada Kautsar, rasa tenang je. Arfa hadir dalam rahim rehan masa Kautsar umur 11 bulan. Kami suami isteri takde perasaan lain, 200% gembira dan bersyukur dengan berita baik tu. Langsung takde was-was. Takde risau. Padahal masa Arfa lahir tu rehan dijangka dah berhenti kerja. Bisnes pun rehan slowkan. Memang 100% rehan serahkan pada zauj Qusyairi untuk sara keluarga.

Begitulah nikmat keyakinan pada Allah swt. Yakin Allah swt cuma berikan yang terbaik untuk kami. Ramai sebenarnya yang persoalkan keputusan rehan berhenti kerja, bisnes yang rehan slowkan, hamil anak kedua, belum dapat anak lelaki. Tapi kami suami isteri memang tak kisah haha. Kami yakin Allah swt beri yang terbaik sesuai dengan keperluan kami. Bukanlah maksudnya kami lepas tangan, malah kami usahakan bersungguh-sungguh. Cuma bila tak dapat seperti yang kami kehendaki tu kami tak pula rasa kecewa atau sedih. Malah bersemangat untuk mencuba lagi.



Gambar masa balik kampung Teluk Intan masa raya haji lepas. Seronok betul depa berdua pergi kebun walaupun kena serang dengan nyamuk. Muka masing-masing kena gigit berbelas-belas nyamuk haha.

Tengok la wajah-wajah ni. Rehan dah ada mereka berdua, kenapa rehan nak sedih kecewa untuk anak-anak yang belum tentu rehan ada? Yang dua orang ni dah lebih dari cukup untuk melengkapi hidup kami suami isteri. Alhamdulillah.



Baru-baru ni hari jadi rehan. Alhamdulillah dah jejak umur 30 tahun. Satu angka yang dulunya rehan takut sangat haha. Sebenarnya bila rehan semakin berusia, rehan semakin terbuka terima perubahan sekeliling rehan. Rehan tak lagi macam dulu kalut takut tua, takut tak kaya, takut sunyi etc. Sekarang ni rasa lebih seronok kalau tak perlu belanja haha. Tengok mainan mahal-mahal untuk anak, rehan rasa lagi takut sebab mainan tu tak bawa mereka kemana-mana. Seronok main sekejap je. Rehan takut rehan tak sediakan mereka untuk hidup beragama, bertemu Pencipta.

Terasa berbeza pemikiran sekarang berbanding dulu.

Erm. Patutnya entri ni santai je kan. Macam dah terserius pulak. Haha. Agaknya rehan memang orangnya serius. Hehe.

Oklah. Sampai sini dulu. InshaAllah jumpa lagi dalam entri akan datang. Sesiapa berminat dengan suplemen Shaklee atau nak jadi dropship pakaian muslimah boleh WhatsApp rehan ye.

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...