"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Cerita Tentang PhD.

Assalamualaikum.

Jujurnya sebab rehan dulu bekerja sebagai pensyarah di IPTA, rehan ni dikelilingi ramai sangat orang yang sedang mengambil atau telah tamat pengajian PhD. Kakak rehan sendiri ada seorang yang dah tamat PhD dan sah bergelar doktor falsafah. Seorang lagi kakak bakal tamat pengajian PhD lagi setahun inshaAllah. Kawan baik rehan pun seorang dah tamat PhD, seorang lagi masih lagi student PhD.

Malah rehan sendiri pernah beberapa kali hampir sambung PhD tetapi belum rezeki. Rehan pernah hadir temuduga biasiswa untuk pengajian PhD, pernah dipanggil untuk temubual santai dengan Prof dan Prof Madya yang rehan mohon untuk jadi supervisor rehan. Jadi inshaAllah rehan ada sedikit pengetahuan tentang pengajian PhD.

Rehan nak share la serba sikit tentang nilai PhD ni.

PhD ni, penuh air mata. Tak ada orang yang tamatkan PhD tanpa air mata. Dan nak dapatkan segulung ijazah kedoktoran, tak sekadar perlukan pengorbanan si empunya badan. Tapi banyak, terlalu banyak, hati dan perasaan orang lain yang terkorban.

Perasaan isteri/suami. Perasaan anak-anak. Perasaan ibubapa. Kawan-kawan. Malah kucing dan haiwan peliharaan lain yang ditinggalkan.

Nak dapatkan PhD, lebih-lebih lagi dari luar negara. Perlu fikir anak suami yang terpaksa berpindah sekolah, berpindah tempat kerja. Atau langsung terpaksa berhenti kerja yang stabil. Kucing-kucing yang dibelai dan disayang perlu ditinggalkan dengan tuan baru, sedangkan kucing itu pun ada perasaan.

Belum cerita rumah kalau dah dibeli, siapa nak jaga bila ditinggalkan 4 tahun. Mesti ada orang uruskan, kalau tak zalim la kita kat jiran-jiran bila rumah kita kotor dan mengundang tak selesa pada kejiranan.

Kereta yang ditinggalkan, siapa nak bayar installment dan servis. Roadtax dan insurance. Nak dijual mampu ke tutup hutang yang masih berbaki.

Itu baru cerita harta. Belum cerita keluarga. Wajah ibu dan ayah, siapa tahu di airport itu mungkin kali terakhir dapat lihat mereka. Adik beradik yang bakal berjauhan bertahun lamanya. Rindu yang tak terkata. Airmata dan airmata.

Dan tugasan PhD tu sendiri. Bukan seperti ijazah biasa. Jawab exam dan lulus. Tapi research yang belum tentu pengakhirannya bagaimana. Mungkin terkandas di tengah jalan. Dan dah tentu hutang belajar yang sangat besar nilainya. Seorang pelajar Master Malaysia di Sweden pernah bagitau rehan, hutang pengajian selama 2 tahun tu bernilai juta. Apatah lagi pengajian PhD selama 4 tahun di luar negara. Sedangkan biasiswa PhD dalam negara pun nilainya ratusan ribu.

Belum sentuh lagi bab kekuatan mental. Menghadap research dari scratch hingga jadi thesis. Menulis thesis itu pun bertahun lamanya. Ramai yang tak tahu, PhD tu bermaksud kita perlu kemukakan ilmu baru. Ilmu yang belum pernah ditemui sesiapa pun sebelum ini. Teori. Konsep. Fakta. Yang baru. Sebagaimana Einstein menemui persamaan tenaga-jisim. Atau Hawking menemui teori Big Bang. Mungkin tak segempak mereka, tapi tetap sesuatu yang baru yang perlu ditemui dalam kajian mereka, barulah layak dianugerahkan gelaran Philospohical Doctor.

Tak tidur. Tak rehat. Malah ada masanya tak bercakap dengan sesiapa hatta dengan suami dan anak sendiri. Terlepas hari jadi, terlepas ulangtahun perkahwinan. Tak datang persembahan anak di sekolah. Pelajar PhD ni ada masanya kita tak jumpa mereka lama, rupanya menyepi menyiapkan kerja-kerja PhD.

Bukan sebab wang. Tapi sebab ilmu. Hanya orang yang meneruskan pengajian ke peringkat PhD sebab ilmu yang alami semua ini. Ada yang menangis-nangis telefon keluarga sebab elaun dah habis, sewa rumah tak berbayar lagi. Nak meneruskan hidup di negara orang dengan elaun yang tak seberapa, tambahan bawa suami dan anak lagi, bukan perkara mudah.

Kalau semata-mata sebab wang, banyak lagi cara boleh dapatkan wang lebih banyak berbanding gaji seorang pensyarah kanan. Berniaga lagi cepat kaya.

Kalau sebab wang, takkan mereka dedikasikan masa terhadap tugasan PhD sampai anak sendiri di rumah peluk baju ibu sebab rindu.

Bukan sebab wang. Tapi sebab ilmu.

Di hujung pengajian, setelah berjaya menggenggam Ijazah Kedoktoran mereka. Bukan ijazah itu yang mereka banggakan. Tapi survival sepanjang pengajian, pengalaman dan muhasabah diri betapa kecilnya ilmu yang Allah swt pinjamkan.

Petikan kata-kata seorang pelajar PhD:
"Bila ada PhD bukan bermakna kita tau semuanya. Tapi kita tahu mendalam specifically tentang tajuk PhD kita je. Bukan tentang bidang tersebut keseluruhannya."

Nak lebih jelas. Rehan bagi contoh katalah seorang pelajar PhD dengan kajian tentang diet burung pipit. Dia bukan pakar tentang burung pipit. Dia bukan pakar tentang diet haiwan mahupun burung. Dia cuma pakar tentang diet burung pipit. Itu saja.

Bila ditanya tentang perkara lain dia akan berkata: hal lain kena tanya pada pakarnya.

Sekian cerita tentang PhD dari pandangan mata rehan.
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...