"Ya Allah! Sesungguhnya kami berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan; kami berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan; kami berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil; dan kami berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Followers

Kisah Kami: Jangan Bilang Tidak ke Melaka.

Assalamualaikum.

Hari sabtu lepas zauj Qusyairi ada kerja sikit kat Melaka. Jadi macam biasa kami sekeluarga beramai-ramai la ke Melaka. Biasalah family kami, jarang berpisah. Sentiasa melekat hihih.

Semalam pagi urusan zauj dah selesai, jam 10 pagi kami dah melahu taktau nak ke mana. Mula-mula tu bawa anak-anak pusing-pusing kat sekitar Banda Hilir je. Masuk muzium kapal, itu pun sipi-sipi kautsar taknak masuk sebab takut. Hahaha.

Tapi cuaca panas sangat la, jadi tak sampai sejam kat Banda Hilir kami terpaksa la cari tempat lain nak habiskan masa. Kalau terus stay kat Banda Hilir bukan anak-anak je, rasanya mak pak pun boleh demam.

Kul 11 pagi kami dah terpacak depan AEON Bandar Melaka. Sebab masih awal, taktau nak buat apa, jadi kami bawa anak-anak main kat Kidzoona. Dah lama anak-anak tak main kat situ. Selalunya kami bawa pergi taman rekreasi atau taman permainan je. Masa sampai kat AEON kakak Kautsar tanya: Sini ada taman ke ibu? Haha, gelak kami dengar.

Tudia bangga betul tuan kedai diri depan kedai dia. 4 jam main benda ni je. Kira duit, tekan mesin kira. Macam ibu niaga kat rumah agaknya dia rasa. Hihi.

Ingatkan sejam dua anak-anak bosan la kot. Boleh la pergi makan. Sekali tudia, diorang bantai main 4 jam tak berhenti. Nasib baik masing-masing pandai main sendiri, takde sibuk suruh ibu abah main sekali. Kami suami-isteri tunggu sampai tersengguk-sengguk nak tertidur, dengan perut lapar lagi.

Jam 3 petang Arfa dah tak boleh senyum. Lapar agaknya. Rehan ajak makan, dia nak. Masa tu pujuk Kautsar Alhamdulillah Kautsar nak keluar juga. Dapat la kami makan tengahari isi perut jam 3 petang tu. Haha.

Mulanya ingat nak sambung main semula kat Kidzoona. Sekali lepas makan tengok dua-dua dah semacam je layu. Mana tak, Arfa makan satu mangkuk penuh nasi. Kautsar makan 1 mangkuk penuh mee sup. Dah penat main, dah kenyang apa lagi. Nak tidur la tu.

Jadi kami pun terus gerak balik Batu Pahat. Plan asal nak mandi kat Jasin Histpring la, nak makan makan kat Sabak Awor la semua kansel. Mana taknya, masuk je kereta anak-anak terus lelap tak berbunyi. Penat sangat agaknya. Dalam kereta tiba-tiba zauj request pasang lagu Jangan Bilang Tidak.

Rehan cakap kat zauj, apa barang pasang youtube, rehan boleh nyanyi. Kahkah. Guruh petir menyambar bila rehan start nyanyi lagu tu. Lepas tu baru rehan sedar rupanya rehan dah tak ingat lirik lagu tu lagi, yela, dulu zaman rehan suka lagu tu rehan masih buat degree kat UTM lagi. Ada la dalam 10 tahun lepas hahaha.

Pastu baru la terkial-kial cari lirik lagu. Bila rehan baca, rasa lagu Jangan Bilang Tidak tu iras-iras cerita kami masa mula-mula kenal dulu. Kenal sekejap terus kawan dan seterusnya kawin. Rehan dulu jenis taknak berkawan dengan lelaki, tak minat nak berboifren. Dan zauj yg patah hati masa tu. Kasihan hihi.

Okla, anak-anak pun tidur. Lagu pun romentik. So mood perjalanan balik ke rumah tu romentik je. Berhenti kat R&R zauj belikan rehan aiskrim, dah macam drama tv rasa bercinta balik semula. Kahkah.

Baru nak suap aiskrim, arfa pun bangun tidur mintak peluk. Terpaksa la meriba dia. Pastu nampak aiskrim, arfa pun minta aiskrim, mintak roti. Dah kenyang Arfa pun tidur balik. Saja je Arfa ni tau. Tak jadi ibu abah nak romentik. Kikiki.

Macam biasa abah suka tangkap gambar. Nak cari gambar rehan kena buka fon Abah. Fon rehan confirm takde gambar sendiri hihi. Masa ni dah taktau  nak buat apa kat Kidzoona tu. Melahu je berdua sementara Arfa dan Kautsar sibuk jual burger dan sayur.

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...